در قسمت بیست و سوم از برنامه تیک تاک، حامد معصومی، مشاور دبیرستان دوره اول پسرانه میرداماد درباره سه مرحله و فرآیند مهم درس خواندن یعنی قبل از کلاس، حین کلاس و بعد از کلاس، توصیه‌هایی برای دانش‌آموزان دارد.

متن ویدیو

سلام پسرها، در ادامه فرایند یاد‌گیری در این برنامه می‌خواهیم با هم درباره مکانیزم صحبت کنیم. این ساده‌ترین نوع شروع است. چرخه مطالعه را سه مرحله‌ای ببینید. موافق هستید با یک مثال درس فیزیک جلو برویم؟ قبل از کلاس فیزیک، حین کلاس فیزیک و بعد از کلاس فیزیک.

مرحله اول: قبل از کلاس فیزیک

این مرحله، آگاهی از اطلاعات است. شما با پیش‌مطالعه کردن و خواندن روزنامه‌وار آن مطلب درس فیزیک، به راحتی از اطلاعات آن درس آگاهی پیدا می‌کنید.

مرحله دوم: حین کلاس فیزیک

ما بهش می‌گوییم دریافت اطلاعات که مهم‌‎ترین مقطع دقیقاً همین‌جا است. جای دریافت اطلاعات اصلاً منزل نیست و فقط سر کلاس درس است. توقع داریم پسرها همراهی شنیداری، ذهنی و چشمی داشته باشند و بتوانند نکات مهم را بنویسند و با پرسیدن سوال خوب از دبیر بتوانند آگاهی خودشان را از کلاس درس بالا ببرند.

مرحله سوم: بعد از کلاس فیزیک

ما به آن می‌گوییم تثبیت اطلاعات. بچه‌ها تثبیت دقیقاً زمانش منزل است، نه داخل کلاس. شما مطالب تدریس‌شده و دریافت‌شده را با حل نمونه سوال مرور می‌کنید.

حرف آخر

پس قرار نیست شما فقط روی یک مرحله وقت بگذارید و انتظار داشته باشید نتیجه بدهد. همه شما پسران عزیز لطفا سه مرحله‌ای جلو بروید و حواستان به مکانیزم باشد تا رشد کنید.