پیش به سوی ژاپن، کشور ربات‌ها

مدیر واحد پژوهش: در مسابقات جهانی ربوکاپ ۲۰۱۷ حرف های زیادی برای گفتن داریم.

شمارش معکوس برای رقابتهای جهانی ربوکاپ شروع شده است. تیم‌های علامه طباطبایی این روزها سخت در حال آماده‌سازی هستند تا با آمادگی کامل در مسابقات شرکت کنند. آنها بعد از اتمام امتحانات پایان ترم، چهار روز در هفته و در هر روز حدود ده ساعت در اردوی آماده‌سازی حضور دارند و زیر نظر مربیان، خط به خط کدهای برنامه را ارتقا می‌دهند.

دو تیم از پنج تیم ایرانی حاضر در لیگ دانشجویی امداد و نجات از مدارس علامه‌ طباطبایی هستند. درست خواندید، دانش آموزان دبیرستان دوره اول و دوم علامه طباطبایی در لیگ دانشجویی حاضر می شوند و با دانشجوهای لیسانس و فوق لیسانس و دکترا رقابت می‌کنند. آنها در مسابقات ایران‌اوپن ۲۰۱۷ در حضور تیم‌های قوی ایرانی مانند دانشگاه قزوین و دانشگاه شهید بهشتی، تنها تیم ایرانی حاضر روی سکو بودند. تیمATF  مقام دوم و تیمAllameh Tabatabaei  مقام چهارم را کسب کردند. دیگر نماینده حاضر در مسابقات جهانی نیز در لیگ ابتدایی امداد و نجات در بخش دانش آموزی شرکت می کند. آنها توانستند در مسابقات ایران اوپن ۲۰۱۷ در این لیگ به مقام قهرمانی برسند.

اصلی ترین رقبای ما ایرانی هستند

محمد مالکی، مدیر واحد پژوهش مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی در مورد نحوه تشکیل تیم امداد و نجات و کسب سهمیه می‌گوید:  «رشته امداد و نجات کمتر از یک سال است که کار خود را در مجموعه رباتیک علامه طباطبایی آغاز کرده است.»

او ضمن بیان این مطلب می‌افزاید: « وقتی کار خودمان را شروع کردیم به مقام ایران اوپن هم فکر نمی‌کردیم و هدف ما این بود که در سال اول تنها سهمیه را کسب کنیم. اما هر دو تیم علامه‌طباطبایی در اولین سال حضور در این مسابقات سهمیه گرفتند. این موفقیت‌ها نشان می دهد که دانش پژوهان علامه‌ای حرف‌های زیادی برای گفتن دارند، اما کار در مسابقات جهانی بسیار سخت است.»

مالکی ادامه می‌دهد: «تیم های ایرانی اصلی‌ترین و سرسخت‌ترین رقبای ما هستند و علاوه بر رقیب‌های ایرانی، کشورهای آسیای جنوب شرقی هم جزو رقبای قدر ما هستند.»

پشتوانه‌سازی برای تداوم موفقیت ضروری است

حفظ یک مقام همواره سخت‌تر از کسب آن است. مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی برای حفظ و ارتقای تیم‌های رباتیک برنامه‌های زیادی دارد. مالکی در این رابطه عنوان می‌کند: «این دومین سال است که مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی در مسابقات جهانی ربوکاپ شرکت می‌کند. برای تداوم موفقیت از همان ابتدا پشتوانه‌سازی را فراموش نکردیم.»

او در مورد نحوه پشتوانه‌سازی می‌گوید: «هر سال بعضی از دانش‌آموزان به دلیل تغییر پایه یا کنکور سراسری امکان حضور در تیم سال بعد را ندارند. در کنار این دانش آموزان، نفرات پایه‌های پایین‌تر را به تیم اضافه می‌کنیم تا تجربه کسب کنند و سال بعد جای دانش آموزان بزرگتر را بگیرند. ما یک برنامه حداقل دو ساله برای هر تیم داریم.»

یک تیم بزرگ پشت نمایندگان علامه طباطبایی

شرکت در مسابقات جهانی کار راحتی نیست. بعد از کسب سهمیه جهانی توسط دانش پژوهان علامه طباطبایی، یک تیم بزرگ متشکل از مربیان، کادر اجرایی واحد پژوهش، مسئولان مدارس، مدیران و معاونان مجتمع تلاش کردند تا شرایط حضور تیم‌های علامه‌طباطبایی در مسابقات جهانی فراهم شود.

محمد مالکی معتقد است این موفقیت بدون همکاری همه‌جانبه تمام بخش های مجتمع به دست نمی‌آمد. او می‌گوید: «از مربیان گرفته تا مدیریت، همه تلاش کردند تا این موفقیت کسب شود. ما چیزی حدود ۴۰۰ ساعت کلاس‌های آموزش برای دانش‌آموزان برگزار کردیم که بخش زیادی از آن در روزهای تعطیل بود. همه پرسنل مدارس این زحمت‌ها را به جان خریدند تا بستر رشد و پیشرفت برای دانش‌آموزان با استعداد علامه‌ای فراهم شود. نتیجه این زحمت‌ها و تلاش‌های همه جانبه حضور سه تیم قدرتمند در مسابقات جهانی ربوکاپ ژاپن است.»

مسابقات ربوکاپ ۲۰۱۷ از سوم تا نهم مرداد در شهر ناگویا ژاپن برگزار می‌شود. این مسابقات در ۵ لیگ ربات فوتبالیست، امداد و نجات، ربات های صنعتی، ربات های خانگی و لیگ جوانان برگزار می‌شود.

اخبار پیشنهادی