مشاور پایه نهم واحد گلستان: شبهای امتحان بیدار نمانید

در نظام جدید آموزشی، پایه نهم معادل اول دبیرستان نظام قدیم است. دانش آموزان این پایه با وجود این که هنوز در مقطع متوسطه اول یا راهنمایی هستند، باید تصمیمات بزرگی برای آینده خود بگیرند. امتحانات نهایی و آزمون ورودی مدارس برتر به همراه انتخاب رشته از چالش های پیش روی نوجوانان ۱۵ ساله است.

روح الله صنیع خانی مشاور جوان پایه نهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان در گفت و گو با خبرنگار «وب سایت علامه» از مدیریت زمان به عنوان مهم ترین نقطه ضعف دانش آموزان یاد کرد و گفت: «ما از ابتدای سال سعی کردیم مدیریت زمان را در بین دانش آموزان نهادینه کنیم. دانش آموزان وقت آزاد زیادی برای مطالعه دارند اما به درستی مدیریت نمی‌کنند.البته  سامانه کارسنج  در این راه به ما کمک بسیاری کرد.»

وی افزود: «دانش‌آموزان ساعات مطالعه را با صداقت و بر اساس واقعیت ثبت می‌کنند. البته ثبت ساعات مطالعه الزامی نیست و نمره ندارد و صرفا برای این است که ما بتوانیم به خودشان در درس خواندن و مدیریت زمان کمک کنیم.»

صنیع خانی به تفاوت نحوه مطالعه دروس حفظی و مفهومی اشاره کرد و افزود: «بسیاری از بچه ها نمی دانند که چطور باید مطالعه کنند، محیطی که در آن درس می خوانند چطور باشد و شیوه مطالعه برای دروس مختلف چگونه است. نحوه مطالعه دروس مفهومی مانند ریاضی و علوم با دروس حفظی مثل مطالعات اجتماعی و ادبیات متفاوت است. ما در طول سال با مشاوره های فردی و گروهی این تفاوت ها و اطلاعات را در اختیار بچه ها گذاشتیم. مشاوره های فردی به طور متوسط ماهی یک بار برای هر دانش آموز برگزار شد که زمان برگزاری آن بر اساس اطلاعات سامانه کارسنج مشخص می شد.»

آرامش در دوران امتحانات

آن چیزی که بیش از همه در امتحانات خرداد اهمیت دارد آرامش است. سطح آموزش‌هایی که در مدارس علامه طباطبایی به دانش‌آموز داده می‌شود از سطح کتاب‌های درسی بالاتر است. بنابراین اکثر به آن‌ها از لحاظ علمی مشکلی برای امتحانات ندارند. اما استرس امتحان و نحوه برنامه ریزی برای درس خواندن از عواملی است که به نظر این مشاور جوان باعث می شود تا دانش آموز در امتحان به نمره ایده آل خود نرسد.

صنیع خانی به دانش آموزان توصیه کرد شب ها بیدار نمانند. «تعدادی از دانش آموزان در روزهای اول آنقدر به خود فشار می آورند که در روزهای آخر خسته می‌شوند؛ یا فکر می‌کنند اگر شب ها تا دیر وقت درس بخوانند نتیجه مطلوب‌تری می گیرند، در حالی که اینطور نیست.»

اخبار پیشنهادی