رهاورد ۴ ساله رشته هوافضا از مسابقات؛ رکورد شکنی و کسب مقام های برتر در اولین حضور

هوافضا یکی از رشته های اصلی پژوهشی در مدارس مجتمع علامه طباطبایی است. «رضا صادقی آزاد» مربی هوافضا واحد آبشناسان و گلستان، و یکی از بنیانگذاران مسابقات هوافضا در کشور است. او با مدرک کارشناسی ارشد هوافضا از دانشگاه امیرکبیر، سطح علمی و عملی دانش آموزان علامه ای را به حدی رسانده است که به عنوان یکی از مدعیان کسب عناوین برتر وارد هر مسابقه ای می شوند.

صادقی آزاد از روند فعالیت در مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی می گوید. «چهار سال است که هوافضا را در مجتمع شروع کرده ایم. گرایش های هوافضا جزو پژوهش های مهارت محور است و روی دست ورزی و مهارت ورزی دانش آموزان تاکید دارد. در رشته هوافضا دوره های مقدماتی، میانی، پیشرفته و آزاد را بری دانش آموزان تعریف کرده ایم. دوره مقدماتی بیشتر مخصوص پایه هفتمی هاست. دانش آموزان پایه هفتم با هوافضا آشنایی ندارند به همین علت ما هر فعالیتی را که بشود در تعداد جلسه های محدود انجام داد، با آنها کار می کنیم. دانش آموزان پایه هفتم گلایدرهای کوچک و راکت آبی های ساده و هاورکرافت بدون رادیو کنترل می سازند. آنها در همه گرایش ها پروژه های کوچک انجام می دهند تا ما بتوانیم استعداد یابی کنیم و رشته هر دانش آموز را مشخص کنیم.»

مربی هاورکرافت واحدهای آبشناسان و گلستان ادامه می دهد: «سال هشتم بیشتر در رشته گلایدرهای دست پرتاب حرفه ای کار می کنیم که گرایش های مختلفی هم دارد. کار آنها بین ۶ الی ۷ ماه طول می کشد. دانش آموزان قطعات مختلف هواپیما را می سازند و روکش می کنند و نهایتا در مسابقه شرکت می کنند. سال نهم ساخت هاورکرافت انجام می شود. مسابقات هاورکرافت جزو جذاب ترین مسابقات هوافضا است و دانش آموزان در این مرحله با قطعات الکترونیکی هم آشنا می شوند. »

«چترنامریی»؛ ایده ناب دانش آموزان گلستانی

دوره آزاد محلی برای کشف استعدادها و ایده های ناب است. صادقی آزاد می گوید: «دوره آزاد برای هر سه پایه برگزار می شود. ایده های خوبی که به ذهن دانش آموزان می رسد را در بخش آزاد مطرح می کنیم و سعی می کنیم آن را به سرانجام برسانیم. دانش آموزان ذهنشان اسیر کلیشه ها نشده است و ایده های جذابی را مطرح می کنند. مثلا سال گذشته ایده ای که به جشنواره نوجوان خوارزمی فرستادیم یک «چتر نامریی» بود. در این طرح یک موتور در بالای سر فرد قرار می گیرد و سطحی از هوای فشرده بالای سر ایجاد می کند. این سطح فشرده هوا قطره های باران را منحرف می کند. دانش آموزان این طرح را گسترش دادند و ایده آلاچیق هایی را مطرح کردند که افراد در روزهای بارانی می توانند بدون این که خیس شوند آسمان و باریدن باران را تماشا کنند. ما این ایده ها را تا سطح ثبت اختراع می توانیم پیش ببریم.»

کسب سه عنوان برتر در اولین حضور در یک مسابقه پژوهشی

صادقی آزاد از شروع طوفانی دانش آموزان علامه در مسابقات کشوری می گوید. «در رشته هوافضا مسابقات زیادی برگزار می شود. ما از همان سال اول فعالیتمان بر حضور در مسابقات تاکید زیادی داشتیم و خوسبختانه در اولین حضور نتایج چشمگیری به دست آوردیم. اولین مسابقه ای که شرکت کردیم مسابقات هوافضا دانشگاه امیرکبیر در سال ۹۳ بود. خوب است بدانید که این مسابقه معتبرترین مسابقه هوافضا در کشور است. ما با سه هاورکرافت در این مسابقات شرکت کردیم و اول، دوم و چهارم شدیم! در طی این چهار سال در مسابقات مهم هوافضا که معمولا دانشگاه ها برگزار کننده آن هستند مقام های زیادی به دست آورده ایم. از موفقیت های بزرگ ما این است که یکی از دانش آموزان ما به نام «نیما کریمی» رکورد پیست هاورکرافت دانشگاه شریف را در اختیار دارد. او مسیری که معمولا بین ۴۰ تا ۵۰ ثانیه طی می شود را در ۱۷ ثانیه طی کرد که یک رکورد استثنایی است.»

مطالب تدریس شده براساس درسنامه های ناسا است

وی می گوید که مسابقات زیادی در سطح جهانی انجام می گیرد اما نکته ای وجود دارد که باعث می شود نتوانیم در این مسابقات شرکت کنیم. او می افزاید: «مسابقات رشته هوافضا در ایران از سال ۸۸ در دانشگاه امیرکبیر آغاز شد که من یکی از بنیان گذاران این مسابقه بودم. نگاه ما به مسابقات جهانی و بر اساس مطالبی است که سایت ناسا ارائه می دهد. همه رشته هایی که در رشته هوافضا در مدارس تدریس می شود از مطالبی است که در سایت ناسا ارائه می شود و در مسابقات جهانی هم اجرا می شود. بین ۳۵ تا ۴۰ گرایش در مسابقات هوافضا وجود دارد که ما چند گرایش را در مسابقات کشور اجرا می کنیم. مشکل ما برای شرکت در مسابقات جهانی این است که فدراسیون جهانی هوافضا مسابقات جهانی را به صورت جداگانه برای دانش آموزان و دانشجویان برگزار نمی کند. افرادی که در مسابقات شرکت می کنند شاید تا ۴۰ سال سن داشته باشند و حضور دانش آموزان در این مسابقه ها و رقابت با این افراد باتجربه سخت است.»
صادقی آزاد و دیگر مربیان پژوهشی مدارس علامه طباطبایی این روزها با جدیت در حال آماده سازی تیم های علامه طباطبایی هستند تا مانند چند سال گذشته در مسابقات مهم و معتبر بدرخشند و مدال های رنگارنگ کسب کنند.

اخبار پیشنهادی