«آزمون صبحانه»، برنامه نهمی های واحد فرمانیه برای آزمون جامع

آزمون جامع ۲۶ اسفند پایان بخش فعالیت های آموزشی مدارس در سال ۹۶ است. این دومین آزمون جامع مجتمع علامه طباطبایی است و نتیجه آن در ورود دانش آموزان به واحد ادونس و دبیرستان های دوره دوم تاثیرگذار خواهد بود. به همین سبب دانش آموزان و مشاوران با جدیت در پی کسب بهترین نتیجه در این آزمون هستند. «مهدی موسوی» مشاور پایه نهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه در مصاحبه با خبرنگار سایت مجتمع علامه طباطبایی از نحوه آماده سازی نهمی ها برای آزمون جامع گفت.

هر روز صبح ، آزمون صبحانه می گیریم

موسوی از آزمون های مدون پایه نهم آغاز کرد و گفت: «از ۲۸ بهمن ماه برنامه آزمون های کلاسی به دانش آموزان دادیم. این برنامه در ۴ هفته اجرا می شود. در دوهفته اول، با مشورت و همفکری معلمان، مطالب درسی به صورت مبحثی آزمون گرفته شد. این آزمون ها به صورت شفاهی یا کتبی بود که نوع آن به نظر معلمان بستگی داشت. در این روش معلم با چند سوال کوتاه آمادگی دانش آموزان را مورد سنجش قرار می داد.»

وی افزود: «به طور کلی در این مدت آزمون ها به دو صورت برگزار می شود. یک سری آزمون ها با عنوان آزمون آنلاین برگزار می شود. این آزمون اختیاری است که هرروز در کارسنج قرار داده می شود. این آزمون نوعی خودسنجی است و نتایج آن بلافاصله روی کارسنج می آید و دانش آموزان می توانند میزان ضعف و قوت خود را بشناسند.»

«آزمون صبحانه» به صورت اختصاصی در واحد فرمانیه برگزار می شود. موسوی در این مورد توضیح داد: «از هفته چهارم هر روز آزمون صبحانه برگزار می کنیم. این آزمون ها بلافاصله تصحیح شده و کارنامه داده می شود. رتبه و نمره این امتحان در شناسایی وضعیت آموزشی دانش آموزان بسیار مهم است. آزمون صبحانه تا چهارشنبه ادامه خواهد داشت. در هفته آخر، بعد از هر آزمون دانش آموزان را به یاد دادن درس ها به یکدیگر تشویق می کنیم. یعنی هر فرد نقاط قوت خود را برای دانش آموزان بازگو کند و در برطرف کردن نقاط ضعف دیگران به آنها کمک کند.»

موسوی سپس به برنامه مطالعاتی دانش آموزان پرداخت. «در این مدت علاوه بر این آزمون ها برای روزهای تعطیل هفته برنامه مطالعاتی دقیقی توسط مشاور پایه به دانش آموزان ارائه شد. برنامه های هفته سوم هم به همین صورت برگزار شد. در این هفته آزمون ها با جدیت بیشتری ادامه پیدا می کند.»

نقش تعیین کننده معلم ها در پیشرفت دانش آموزان

مشاور پایه نهم نقش معلم ها در تکمیل پازل مشاوره آموزشی تعیین کننده دانست و گفت: «در هر آزمون و امتحانی تحلیل مهم تر از نتیجه و نمره و رتبه است. مسئول آموزش هر واحد مسئول تحلیل نقاط ضعف و قوت دانش آموزان است نه فقط مسئول برگزاری آزمون و تصحیح آن و مشخص کردن رتبه ها. برای جلوگیری از این مسئله باید دبیرانی داشته باشیم که فرآیند یادگیری را به خوبی ایفا کنند. یعنی هر مبحثی که تدریس شد در جلسه بعد امتحان کلاسی با تعداد سوالات کم گرفته شود. در اینصورت دانش آموزان در فرآیند آموزش تکمیل شده قرار خواهند گرفت. مشاور هم وقت خواهد داشت که آزمون ها و امتحانات را تحیلیل کند و تمرکز خود را بر رفع مشکلات احتمالی در نتیجه نگرفتن و تقویت نقاط قوت بگذارد.»

اخبار پیشنهادی