علامه‌ای‌ها و ربات‌هایشان آماده مسابقات آسیایی می شوند

سال تحصیلی ۹۸-۹۷ برای دانش پژوهان علامه ای با سال های دیگر تفاوت های زیادی دارد. مسابقات آسیایی که ایران میزبانی آن را به عهده دارد در آذر ماه سال ۹۷ برگزار می شود و این یعنی مراحل آماده سازی ربات ها باید چند ماه زودتر از همیشه آغاز شود. دانش آموزانی که در رشته رباتیک حضور دارند عادت داشتند که هر سال از آذر ماه برای مسابقات اسفند و فروردین سال بعد آماده شوند اما امسال از تابستان جعبه ابزارها و لپ تاپ ها را باز کرده اند و دست به کار ساخت و برنامه نویسی ربات شده اند. اردوی آماده سازی تیم های رباتیک برای شرکت در دومین دوره مسابقات آسیایی جزیره کیش از اواخر مرداد آغاز شد و تا ۳۱ شهریور که آخرین مهلت ارسال مدارک به دبیرخانه مسابقات بود، ادامه پیدا کرد. تیم های رباتیک مدارس علامه طباطبایی با انگیزه تر از هر سال پیچ ها را سفت می کنند، مدارها را سر جای خود نصب می کنند و کد می زنند چرا که اهمیت مسابقات آسیایی و امتیاز میزبانی ایران را درک کرده اند. در آخرین روزهای شهریور به اردوی آماده سازی تیم های واحد آبشناسان سر زدیم و با چند نفر از اعضای تیم های رباتیک در مورد مسابقات پیش رو و تجربه مسابقات پیشین هم کلام شدیم. در این اردو ۴ تیم حضور دارند که در لیگ های امدادگر line و maze در بخش پیشرفته مسابقات شرکت خواهند کرد. دو نفر از واحد گلستان، دو نفر از دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران و یک نفر از دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران به همراه ۱۱ نفر از واحد آبشناسان ۱۶ نفری هستند که در ۴ تیم ۴ نفره تقسیم شده اند و برای کسب افتخارهای بیشتر تلاش می کنند. 

کاپیتان تازه کار اما با استعداد

«امیرحسین سیف الدینی» دانش آموز پایه نهم واحد آبشناسان از سال هشتم وارد این مدرسه شده اما به گواه مسئول پژوهش در این یک سال چنان استعداد و پشتکاری از خود نشان داده که به عنوان کاپیتان تیم امدادگر لاین انتخاب شده است. «سال پیش در فیراکاپ و ایران اپن شرکت کردم. مسابقه بزرگی بود و فضای پیچیده و رقابتی بود. برای تجربه اول نتیجه خوبی گرفتیم و در قسمت پرایمری لاین اول شدیم. در ارائه پوستر و سوپرتیم هم اول شدیم.»

امیرحسین که در کلاس های انیمیشن سازی هم شرکت می کند می گوید: « آموخته های من در انیمیشن سازی به درد رباتیک هم می خورد چون در انیمیشن کار تجسمی انجام می دهم و در رباتیک هم برای طراحی ربات به تجسم قوی احتیاج دارم. برای انتخاب مسیرها و حل مشکلات در مسیر هم این تجسم به ما کمک می کند.»

«آرمین عبدالحسینی» یکی دیگر از اعضای تیم است و در مورد نحوه کار ربات توضیح می دهد: «ربات ما که امدادگر لاین است خط را در مسیری که مشخص شده دنبال می کند. خط تقاطع دارد که ربات باید آنها را تشخیص بدهد. مکعب های سبز قبل یا بعد از تقاطع در مسیر هستند و ربات باید با توجه به محل قرار گیری آنها دستورات خاصی را پیروی کند.»

آرمین ادامه می دهد: «ربات بعد از اتمام مسیر وارد اتاق مصدوم یا Red zone می شود. در آنجا دیگر خطی وجود ندارد. وقتی ربات وارد اتاق مصدوم می شود حالت برنامه ریزی تغییر می کند. ربات خود را با دیوارها تراز می کند. توپ هایی در اتاق وجود دارند که به منزله مصدوم ها هستند و ربات باید آنها را جمع کند. توپ های نقره ای مصدوم های زنده هستند. این توپ ها رسانا هستند و ربات رسانایی آنها را تشخیص می دهد. سیاه ها نارسانا هستند و مرده به حساب می آیند. ربات توپ ها را جمع می کند و در قسمت مشخص شده خالی می کند. هرچه بیشتر توپ جمع کند امتیاز بیشتری می گیرد. مرده ها امتیاز کمتری نسبت به زنده ها دارند.»

رقیب ما قهرمان بلامنازع جهان است

«نیما امیرغیاثوند» دانش آموز پایه نهم واحد گلستان و «ارشاک خوشنویس» دانش آموز پایه هشتم واحد آبشناسان دو نفر از اعضای تیم رباتیک علامه طباطبایی برای حضور در مسابقات لیگ امدادگر پیشرفته هستند.

ارشاک در مورد تفاوت های لیگ مقدماتی و پیشرفته می گوید: « در اتاق مصدوم لیگ مقدماتی سکوی پنج میلیمتری و در اتاق مصدوم لیگ پیشرفته سکوی پنج سانتیمتری داریم. البته تفاوت اصلی در سن شرکت کننده ها است که در بخش پیشرفته بین ۱۴ تا ۱۸ سال است.» ارشاک برای اولین بار در مسابقات ایران اپن ۲۰۱۸ شرکت کرد. «تجربه مسابقاتی در این سطح در هیچ زمینه ای نداشتم. روز اول واقعا استرس داشتم اما روزهای بعد استرسم کمتر شد.»

«نیما امیر غیاثوند» جزو دانش آموزان اعزامی به ژاپن است و از تجربه بالایی بهره می برد. او در بخش برنامه نویسی و الکترونیک در تیم فعالیت می کند. نیما می گوید: « می خواستیم که از یک ویدیو کنترلر بسیار قوی که در گوشی های موبایل کاربرد دارد استفاده کنیم، اما وقتی متوجه شدیم که مسابقات در آذر ماه است، به دلیل کمبود وقت آن را به سال بعد موکول کردیم.»

به گفته نیما این تیم بعد از ربوکاپ ژاپن یک ربات ساختند که ربات خیلی خوبی بود و ربات فعلی بهبود یافته همان ربات قبلی است که کاراییش بهتر شده است.»

رقیب اصلی این تیم در مسابقات آسیایی کیش یک تیم از ایران است که دو سال پیاپی با اختلاف قهرمان مسابقات ربوکاپ شده است. ارشاک خوشنویس می گوید: «ما به این رقیب در مسابقات ایران اپن با اختلاف کمی باختیم و دوم شدیم.»

این نوجوانان علامه ای با کمک و هدایت مربیان و مسئولان بخش پژوهش مراحل ارسال مدارک به دبیرخانه ستاد برگزاری مسابقات آسیایی رباتیک را گذرانده اند و در حال آماده سازی برای حضور قدرتمندانه در این مسابقات هستند. برای خواندن مصاحبه دو تیم دیگر اینجا کلیک کنید. 

اخبار پیشنهادی