حفظ مشارکت دانش آموزان در «هندسه» مجازی

دانش آموزان دبیرستان پسرانه دوره اول واحد پاسداران، هندسه را با چاشنی مشارکت در کلاس، حل تمرین و یادداشت برداری منظم یاد می گیرند.

«شرکت دادن دانش آموزان در مباحث درسی، به یادگیری آن ها و تثبیت مطالب آموزشی کمک زیادی می کند.» این را «محمدسجاد ثمودی» دبیر درس هندسه دانش آموزان پایه هفتم و نهم دبیرستان پسرانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران می گوید. ثمودی حفظ آمادگی دانش آموزان را وابسته به مشارکت دادن آن ها در مباحث درسی می داند: «در آموزش حضوری، به دلیل حضور دانش آموزان، فضای حاکم بر کلاس به مراتب اتفاقات آموزشی بهتری را رقم می زند. در آموزش آنلاین هم علاوه بر تهیه فایل های آموزشی مناسب، شرکت دادن دانش آموزان در مباحث درسی بسیار کلیدی است.»

به گفته دبیر هندسه واحد پاسداران، مشارکت دانش آموزان در مباحث کلاس، به شیوه های مختلفی انجام می شود: «خواستن راه حل برای رسیدن به جواب یک مسئله یا توضیح مطلب درسی توسط یک دانش آموز برای دیگر دانش آموزان، از راه های مشارکت دانش آموزان در مباحث درسی است. این پیگیری ها علاوه بر تثبیت یادگیری دانش آموز، کمک می کند تا در طول زمان برگزاری کلاس، تمرکز او از بین نرود.»

ثمودی همچنین یادداشت برداری منظم را در فرآیند یادگیری دانش آموزان بسیار تاثیرگذار می داند: «یادداشت برداری منظم مخصوصا در درس های محاسباتی بسیار مهم است. با کمک مشاوران بعضی اوقات از دانش آموزان می خواهم، جزوات یا یادداشت برداری های دانش آموزان را برای من ارسال کنند. یادگیری ریاضی مثل یادگرفتن دوچرخه سواری یا رانندگی است؛ مادامی که فرد خودش آن را تجربه نکند به نتیجه نمی رسد. رویکرد کلی کلاس هندسه، درگیر کردن دانش آموز با فرآیند حل مسئله است. فرآیندی که دقیقا نقش کمک کننده برای دانش آموز را دارد.»

امکان ضبط کلاس و دیدن دوباره آن، مهم ترین بخش آموزش مجازی است؛ ثمودی می گوید: «مهم ترین مزیت آموزش مجازی، امکان دیدن دوباره کلاس توسط دانش آموزان است. توصیه من هم به دانش آموزان، دیدن دوباره کلاس در همان روز است. این کار به دلیل دوره مطلب درسی در همان روز بسیار برای دانش آموزان مفید است.»

اخبار پیشنهادی