کلاس کارآفرینی در واحد آبشناسان

کلاس کارآفرینی از سال جاری به مجموعه کلاسهای کانون فرهنگی و هنری دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان اضافه شده است. در این دوره به طور تخصصی به موضوعاتی مانند خلاقیت و نوآوری، ایده های کارآفرینی، تفکر کار آفرینی و معرفی اولیه کسب و کار پرداخته می شود. این مباحث توسط چند استاد به دانش آموزان تدریس می شوند.

سید علیرضا شجاعی، اولین مربی کلاس کارآفرینی است که در مدت سه هفته مبحث خلاقیت و نوآوری را تدریس می کند. او از اینرسی تفکر به عنوان آفت ذهن نوجوانان نام می برد و می گوید: «در این مقاطع سنی اینرسی تفکر در نوجوانان به وجود می آید. نوجوانان در سالهای آینده براساس هر چیزی که در این سالها در ذهنشان شکل گرفته باشد تصمیم می گیرند. اینرسی تفکر باعث می شود که ذهن آنها اسیر کلیشه هایی شود که تا به حال یاد گرفته اند و یا با آن بزرگ شده اند. تلاش ما در جلسه های ابتدایی بر این است که اینرسی تفکر را از بین ببریم.»

او ادامه می دهد: «در این سه جلسه به دانش آموزان یاد می دهیم آنچه که در ظاهر می بینند ممکن است در باطن، متفاوت و حتی متناقض با آن چیزی که می بینند باشد. نکته دیگری که به آنها می آموزیم این است که بلافاصله برای یک مسئله راه حل ندهند و در مورد آن فکر کنند. همچنین تلاش می کنیم ذهن بچه ها را نسبت به ایده پردازی موضوعات مختلف حساس کنیم و تکنیک های خیلی ساده مانند جایگزینی، ترکیب، حذف، بزرگ و کوچک کردن را برای حل مسئله به آنها یاد بدهیم.»

شجاعی در مورد ادامه کلاسها و سرفصل های دیگر می گوید: « در جلسات بعدی مربی های دیگر وارد بحث هایی مانند ایده های کارآفرینی، تفکر کار آفرینی و معرفی اولیه کسب و کار خواهند شد.»

مربی خلاقیت و نوآوری واحد آبشناسان عقیده دارد تکرار مهم ترین عامل در موفقیت کلاس کارآفرینی است.  «این مهارت ها با تکرار در ذهن دانش آموزان جا می افتد. کلاسی که امسال برای پایه هفتم تدارک دیده شده است باید تا مقطع پیش دانشگاهی ادامه پیدا کند تا مهارتهای تفکر خلاق و کارآفرینی به مرور در ناخودآگاه دانش آموزان جای بگیرد.»

وی می افزاید: «غیر از دانش آموزان، دبیران و کادر اجرایی مدرسه هم باید این آموزشها را ببینند تا این طرز تفکر را در دیگر کلاسها و مدرسه پیاده کنند و دانش آموز همواره در معرض این آموزه ها قرار بگیرند. با این کار در آینده دانش آموزانی خلاق و کارآفرین خواهیم داشت.»

اخبار پیشنهادی