پرورش دخترانی مسئولیت پذیر

دانش آموزان دبیرستان دخترانه علامه طباطبایی – واحد پاسداران، از ابتدای سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹هر دو هفته یک بار به صورت تلفنی با مشاورانشان درباره موضوعات مختلف درسی صحبت کردند و دو جلسه در ماه هم برای شرکت در کلاس های رفع اشکال به مدرسه رفتند. این برنامه ها در سالی که کلاس های درسی آنلاین برگزار می شد، برای ارتباط بهتر دانش آموزان با مدرسه انجام شد. دورهمی های آنلاین دانش آموزان هم با همین هدف هر هفته برای پاسدارانی ها برگزار شد.

مسئولیت پذیری؛ هدف اول

توجه ویژه به موضوعات پرورشی در کنار اهمیت به آموزش، از برنامه های اصلی واحد پاسداران در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بود. دختران پاسدارانی امسال یاد گرفتند که مسئولیت پذیر باشند و وظایف شان را به بهترین شکل انجام دهند. این موضوعی است که «شکوفه باصری» معاون دبیرستان دخترانه علامه طباطبایی – واحد پاسداران به آن اشاره می کند: «برنامه های واحد پاسداران در سال تحصیلی با هدف تقویت مسئولیت پذیری دانش آموزان طراحی و اجرا شد. از ابتدای سال تحصیلی به دانش آموزان گفتیم که مسئولیت پذیری شما بسیار مهم است و باید مسئولیت وظایف تان را به  عهده بگیرید. خوب درس خواندن، انجام تکالیف، آمادگی برای حضور در کلاس و شرکت در امتحانات، از مسئولیت های دانش آموزان است.»

کشف استعداد با برنامه های متنوع

دومین ویژگی که در طول سال تحصیلی در واحد پاسداران اهمیت ویژه ای داشت، موضوع «شناخت خود و توانایی ها» در راستای انتخاب رشته و شغل آینده دانش آموزان بود. کلاس هایی مانند طراحی لباس، چاپ پارچه و عکاسی مستند سازی با همین هدف برای دانش آموزان تشکیل شد. پاسدارانی ها همچنین هر هفته در کلاس «پاتوق» در مورد این موضوعات به صورت آنلاین، گفت و گو می کردند.

کتابخوانی منظم

دختران علامه ای در طول سال تحصیلی، کتابخانه، آزمایشگاه، سایت و تجهیزات کاملی برای یادگیری در اختیار داشتند. کتابخانه این واحد از کتاب هایی مناسب دانش آموزان دوره اول تشکیل شده بود. پاسدارانی ها علاوه بر امکان استفاده از کتابخانه مدرسه به صورت حضوری، در برنامه کتابخوانی آنلاین هم شرکت کردند و به طور منظم روزی ۱۰ صفحه کتاب خواندند.

آزمایش آنلاین برای یادگیری بهتر

پاسدارانی ها در سال تحصیلی که گذشت، به شکل آنلاین از محیط آزمایشگاه مدرسه استفاده کردند. استفاده از آزمایشگاه به ویژه در درس های فیزیک و شیمی بسیار مهم بود. به گفته «ملیحه جعفری» دبیر علوم واحد پاسداران، آموزش این دروس حتما باید با انجام آزمایش انجام می شد: «آموزش آنلاین دانش آموزان را از فضای آزمایشگاه دور کرد. اما تدریس دروس تجربی باید با استفاده از ابزار در آزمایشگاه صورت می گرفت زیرا دانش آموزان با استفاده از ابزار، درس هایشان را بهتر یاد می گرفتند. پس در دروسی مثل فیزیک و شیمی هر هفته آزمایشات مختلفی برای بچه ها انجام می دادیم تا آموزش با مشاهده عملی همراه باشد.» پاسدارانی ها همچنین برای استفاده از ابزار آزمایشگاه، می توانستند با هماهنگی قبلی به مدرسه بیایند.

استفاده از امکانات مدرسه در مواقع ضروری

دانش آموزان در سال تحصیلی که گذشت، می توانستند در صورت نیاز و با هماهنگی قبلی به مدرسه بیایند و از تجهیزات آن استفاده کنند. باصری درباره حضور دانش آموزان در مدرسه می گوید: «دانش آموزان در مواقعی مثل قطعی اینترنت یا مشکلات رایانه ای در منزل، می توانستند از طریق سایت مدرسه در کلاس درس شان شرکت کنند. همچنین استفاده از فضای کتابخانه، آزمایشگاه و لوازم آزمایشگاهی نیز برای آن ها با هماهنگی قبلی امکان پذیر بود.»

هر دو هفته یک مشاوره

جلسات مشاوره در دبیرستان دخترانه علامه طباطبایی – واحد پاسداران، هر دو هفته یک بار به صورت تلفنی انجام شد. مشاوران این واحد همچنین در طول سال تحصیلی، هر ۴۵ روز یک بار با والدین در ارتباط بودند. جلسات آنلاین گروهی و فردی، جلسات دانش افزایی برای تعامل با والدین و همچنین سالی ۲ بار جلسه حضوری برای آشنایی بیشتر والدین با روند آموزش مدرسه، از برنامه های اجرا شده در سال تحصیلی ۱۳۹۹-۱۴۰۰ بود.»

هدایت تحصیلی

دانش آموزان پایه نهم واحد پاسداران در سال تحصیلی که گذشت در برنامه های مختلف با هدف هدایت تحصیلی شرکت کردند. باصری درباره این جلسات می گوید: «دانش آموزان در پایه نهم باید علاقه و استعدادشان را خوب بشناسند تا بتوانند انتخاب رشته درستی داشته باشند. وظیفه مدرسه هم این است که شرایط مناسبی در این فرایند به وجود بیاورد. در همین راستا از ابتدای سال تحصیلی جلسات مختلفی برای هدایت تحصیلی دانش آموزان برگزار شد. از جمله جلسات شخصیت شناسی آنلاین برای دانش آموزان و والدین و برنامه «به سوی آینده» با هدف گفتگوی افراد موفق در رشته های مختلف با دانش آموزان در این واحد برگزار شد.»

پژوهشگران علامه ای

کلاس های پژوهشی دانش آموزان دبیرستان دخترانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران در رشته های نجوم، رباتیک، هوافضا، علوم انسانی، زیست پزشکی و نانو از دی ماه ۹۹ آغاز شد. هدف از برگزاری این کلاس ها ایجاد خلاقیت و نوآوری در دانش آموزان، آشنایی با رشته های مختلف و استفاده از خلاقیت در رشته مورد علاقه آن ها بود. دختران واحد پاسداران همچنین در فروردین ۱۴۰۰ درباره این رشته های پژوهشی تحقیق کردند و در اردیبهشت ماه به صورت آنلاین از پژوهش هایشان دفاع کردند.

برگزاری کلاس رفع اشکال حضوری

در سال تحصیلی که گذشت دانش آموزان واحد پاسداران ۲ جلسه در ماه برای شرکت در کلاس های رفع اشکال به مدرسه آمدند. دانش آموزان پایه هفتم، یکشنبه ها و دانش آموزان پایه هشتم، سه شنبه ها در کلاس های رفع اشکال درس ریاضی و فیزیک شرکت کردند.

مشارکت دختران علامه ای در برنامه های فرهنگی مدرسه

دانش آموزان واحد پاسداران امسال علاوه بر برنامه های آموزشی، در برنامه های متنوع فرهنگی هم شرکت کردند. آن ها در برنامه های مناسبتی مدرسه مشارکت کردند. از برنامه های اجرا شده در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در واحد پاسداران می توان به جشن روز معلم، طرح رمضان، روز مادر، هم‌نوازی، جشن روز پدر، روز درختکاری، جشن شب یلدا و برنامه های فرهنگی و پژوهشی عید نوروز اشاره کرد.

اخبار پیشنهادی