پاسدارانی های دوره اول کارنامه گرفتند

دومین جلسه آموزش خانواده دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران چهارشنبه ۲۷ دی ماه برگزار شد. در این مراسم «حسین اقبالی نسب» مشاور خانواده، درباره نقش خانواده در پیشرفت و بهبود عملکرد تحصیلی فرزندان برای خانواده ها سخنرانی کرد. همچنین با حضور مشاوران پایه هفتم، هشتم و نهم واحد پاسداران کارنامه های امتحانات نوبت اول دانش آموزان به والدین آنها داده شد.

چرا درس می خوانیم؟

بخش اول این برنامه سخنرانی «حسین اقبالی نسب» مشاور و مبدع سبک زندگی هوشمندانه بود. او ابتدا درباره اهمیت سبک تفکر و زندگی بر بیماریهای جسمی افراد گفت: «بدن و جسم افرادی که امیدوار هستند، واکنش بهتری به درمان دارد. بنابراین نمی توان بدون داشتن ذهن آرام و امیدوار به بهبود بیماری ها امیدی داشت. این نکته که در تحقیقات متعددی اثبات شده نشان می دهد قبل از حل هر مشکل می بایست ذهنی آرام و امیدوار داشته باشیم.»

 اقبالی نسب بحث خود را با یک پرسش ادامه داد:« چرا درس می خوانیم؟ این سوالی است که همه ما زمانی که دانش آموز بودیم از خود پرسیده ایم و امروز هم بچه های ما از خود سوال می کنند. این پرسش به ظاهر ساده جواب خیلی مهمی دارد. هدف اصلی درس خواندن در نهایت ساختن حس خوب و تقسیم کردن آن بین افرادی است که دوستشان داریم. این احساس خوب هدف غایی همه برنامه های زندگی است. وظیفه پدر و مادر این است که کمک کنند بچه ها در زندگی به این احساس خوب برسند.»

عوامل ایجاد کننده حس خوب

این مشاور در ادامه به تعریف مفهوم «درجازدگی لذت» برای خانواده ها پرداخت: «مفهوم مهمی به نام درجازدگی لذت وجود دارد که نشان می دهد چگونه لذت های زندگی بعد از مدتی عادی می شوند و جذابیت خود را از دست می دهند. از مهمترین این لذت ها ثروت، شهرت و زیبایی هستند. در تحقیقات اثبات شده که سهم این سه عامل در داشتن احساس خوب در زندگی کمتر از ده درصد است.»

اقبالی نسب با بیان اینکه باید آرامش را در عوامل دیگر پیدا کنیم گفت: «عوامل مختلفی در کسب احساس خوب به انسان کمک می کنند. یکی از این عوامل مراقبت از خود است. یعنی انسان طوری زندگی کند که در آن مراقب سلامتی جسم و روح خود باشد. این کار در بلند مدت حس عمیق رضایت را به وجود می آورد. البته معنی این حرف این نیست که فرزندان خود را مجبور به ورزش کنیم و یا خیلی از غذاها را برای آنها منع کنیم. بلکه باید با تاثیرگذاری بر ذهن و هوش آنها، کاری کنیم که به این موضوعات فکر کنند.»

هوش فرزندان فعال شود

مبدع سبک زندگی هوشمندانه افزود: «در کسب رضایت از زندگی، فعال کردن همه جنبه های هوش فرزندان اهمیت بسیار زیادی دارد. به بچه ها بیاموزیم که هوش یعنی توانایی تنوع در سازش و سازگاری با شرایط و تغییر و دور زدن آن. طبق این تعریف همه می بایست در شرایط سخت زندگی با آرامش از خود سوال کنیم، در این شرایط بهترین کاری که می توانم انجام دهم چیست؟ یاد دادن این سبک زندگی به بچه ها کمک می کند که احساس خوب و آرامش در روح آنها نهادینه شود و سختی های زندگی نتواند آزارشان دهد.»

اقبالی نسب تعریف جدیدی هم از خانواده ارائه داد. طبق این تعریف:«خانواده عبارتست از پویایی تعاملات امن کننده، رشد دهنده و حمایت کننده بین چند نفر. این سه عامل باید در رابطه با فرزندان وجود داشته باشد. یعنی پدر و مادر در هر رفتار خود فراموش نکنند که باید امنیت، رشد و حمایت برای بچه ها به وجود بیاورند. مجموع این رفتارها در نهایت تاثیر مستقیم بر عملکرد درسی دانش آموزان خواهد داشت.»

بعد از پایان سخنرانی اقبالی نسب، «یعقوب امانی» مشاور پایه هفتم و «مهدی شریفیان» مشاور پایه هشتم و نهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران کارنامه های امتحانات نوبت اول را بین اولیا توزیع کردند.

اخبار پیشنهادی