وقتی دانش آموزان نیستند در واحد گلستان چه می گذرد؟

تا به حال به این فکر کرده اید که کادر اجرایی مدرسه در نبود دانش آموزان به چه کارهایی می پردازند؟ در این گزارش چند تن از کادر اجرایی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان از کارهایی که در نبود دانش آموزان انجام می دهند می گویند.

ایوب بیت الهی، معاون واحد گلستان، از جلسات منظم هفتگی می گوید. «ما هر هفته جلساتی با مشاورین پایه‌ها، مربیان تربیتی و تمامی کادر اجرایی داریم که بعد از خروج دانش‌آموزان از مدرسه برگزار می‌شود. در این جلسات هفتگی، هماهنگی‌ها برای اجرای برنامه‌ریزی های آموزشی و تربیتی صورت می‌گیرد. دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان، تابستان را بهترین فرصت برای آموزش کادر اجرایی خود می‌داند. در این مدت از طرف مدیریت مدرسه به همکاران فیلم و کتاب‌های آموزشی داده شده و در جلساتی که برگزار خواهد شد راجع به محتویات آنها بحث و تبادل نظر می‌شود.»

محمد قاهری مشاور پایه هفتم کارهایی که در نبود دانش‌آموزان برگزار می‌شود را به دو بخش تقسیم می کند. بخش اول در طول سال تحصیلی و بخش دوم در تابستان. «در طول سال تحصیلی مهمترین کار مشاورها تحلیل و صادر کردن کارنامه ماهانه دانش‌آموزان و بارگذاری آن در سایت کارسنج است. حضور در جلسه‌های هفتگی هم یکی دیگر از کارهای مهم در این زمان است. اما در طول تابستان اقدامات بیشتری انجام می‌دهیم. به عنوان مثال در حال تدوین برنامه آموزشی سال آینده و همینطور برنامه آموزشی تابستان هستیم.»

اجرای سیستم ۵S

قاهری می گوید: «از کارهای مهمی که در این تابستان انجام می گیرد پیاده سازی سیستم (۵S) در مدرسه است. نظام آراستگی ۵S در اصل یک سیستم ژاپنی است که ابتدا در صنعت پیاده سازی می‌شد اما به تدریج به سیستم‌های دیگر از جمله آموزش هم راه پیدا کرد. هدف اصلی آن افزایش بهره‌وری و پیشگیری از اتلاف است. این سیستم برای اولین بار در مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی در واحد گلستان به صورت آزمایشی پیاده سازی می‌شود.»

تابستان فصل برنامه‌ریزی است

رسول خداداد بیگی مربی پرورشی واحد گلستان عمده کارهای تابستان را مربوط به برنامه ریزی می داند. «ما در قسمت فرهنگی برنامه های پایگاه تابستانی مانند اردوها و کلاس های کانون فرهنگی را تنظیم می کنیم.

بیگی به یکی از کارهایی اشاره می کند که برنامه‌ریزی آن در تابستان سال تحصیلی قبلی انجام شد و امسال هم ادامه می یابد، سیستم امتیاز دهی و جایزه.  «در سال تحصیلی ۹۶-۹۵ حد کلی ۱۰۰ هزار امتیاز را برای کلیه دانش آموزان تعریف کردیم. همچنین جوایزی را که بیشتر مورد اقبال بچه های این گروه سنی است تهیه کردیم. کف امتیاز جایزه ۲۰۰ امتیاز و سقف آن ۵۰۰۰ امتیاز بود.با توجه به برآوردهای ما اگر دانش آموز در یک سال تحصیلی همواره جزو بهترین ها باشد به ۵ هزار امتیاز می رسد. البته بیشترین امتیازی که امسال داشتیم بیش از ۳۰۰۰ بود. این امتیازها هم برای دبیران وسیله خوبی برای تشویق است و هم انگیزه زیادی در دانش آموزان ایجاد می کند. جایزه های نفیسی مانند هارد اکسترنال، فلش، پاوربانک و پلی استیشن ۴ برای دانش آموزان در نظر گرفته شده‌است.»

اخبار پیشنهادی