وظیفه ما تربیت اجتماعی دانش آموزان است

آماده سازی مدارس برای آغاز سال تحصیلی از مهمترین کارهای مسئولان پیش از ورود دانش آموزان و شروع مهر ماه است. این اهمیت زمانی دوچندان می شود که قرار باشد دانش آموزان در فضایی درس بخوانند که از لحاظ سازه ای و نظافت متناسب و مرتب باشد. دبیرستان پسرانه دوره اول مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی – واحد فرمانیه یکی از واحد هایی است که امسال به دلیل نقل مکان به ساختمان جدید مراحل آماده سازی طولانی و حجیم تری را سپری می کند. ابوالفضل رستمی مدیراین واحد در گفتگو با خبرنگار سایت علامه طباطبایی از  وضعیت کارهای انجام گرفته در ساختمان جدید و نیز گزارشی از برنامه های پایگاه تابستانی در کنار اهداف و برنامه های برای سال تحصیلی جدید می گوید.

هدف پایگاه شناخت بهتر دانش آموزان بود

رستمی درباره پایگاه تابستانی برگزار شده می گوید:«پایگاه تابستانی ما مانند سالهای گذشته در سه حوزه آموزشی، فرهنگی و تفریحی در روزهای مختلف برنامه ریزی و برگزار شد. برای اینکه فاصله طولانی بین خرداد تا مهر دانش آموزان ایجاد نشود برنامه های آموزشی به نحو مطلوبی برنامه ریزی شد تا این فضا پر شود و دانش آموزان احساس نزدیکی بیشتری با مدرسه کنند. در بخش آموزشی، دانش آموزان در مباحث علوم و ریاضی و زبان و پژوهش مورد آموزش قرار گرفتند. در کنار آن هم فعالیت های فرهنگی و ورزشی برای همه به ویژه پایه هفتمی ها که تازه به مجموعه ما اضافه شده اند در نظر گرفته شد به نحوی که فعالیت ها برای آنها جذاب و هیجان انگیز باشد. در نهایت فکر می کنم نتیجه مطلوب هم در حوزه آموزشی و هم فرهنگی بدست آوردیم.»

وی در ادامه به اهداف پایگاه اشاره می کند. از نظر وی  چنین اقداماتی حامل پیام مهمی برای دانش آموزان است: «هدف این برنامه ها در ابتدا بحث ارتباطی بین دانش آموزان بود که با این پایگاه امکان خوبی برای برای این کار فراهم کرد. قسمت دیگر کار، شناخت بهتر مسئولان مدرسه و دانش آموزان از هم بود زیرا در فضای بازی و شادی شناخت راحت تر بدست می آید.

رستمی ادامه می دهد: «هدف دیگر نیز شادی و تفریح دانش آموزان و اوقات فراغت آنها در تابستان است. نگاه مهمی که در این بحث وجود دارد این است که با تفریحاتی که در پایگاه تابستانی انجام می شود به دانش آموزان پیام می دهیم که در عین حال که فضای آموزشی  در طول سال جدی و دشوار است، بحث های تفریحی هم مورد نظر ما است. این کار باعث می شود بچه ها در فشار آموزشی هم ما را همراهی کنند. چون متوجه شده اند که بعد از یک پروژه سنگین آموزشی حتما برنامه اردویی برای آنها وجود دارد.»

دوماه تلاش شبانه روزی کردیم

مدیر دبیرستان پسرانه دوره اول مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی – واحد فرمانیه در ادامه از جابجایی ساختمان مدرسه می گوید و اینکه پروسه طولانی و سخت برای آماده سازی مدرسه طی شده است: «امسال واحد ما از فرمانیه به مکان فعلی (نیاوران) منتقل شد که یک جابجایی اساسی بود. بیش از دو ماه دوستان در واحد فنی مهندسی با تمام قوا و انرژی شبانه روزی کار کردند که پروسه ای پرزحمت و طولانی بود. ولی نتیجه این همه تلاش، مدرسه ای پرنشاط و زیبا در شان مجموعه است و باید تشکر کرد از همه کسانی که در این دو ماه – از دانش آموزان و اولیا تا همکاران پشتیبانی و اجرایی- تلاش کردند تا این کار با چنین وسعتی خوب انجام شود».

وظیفه اصلی ما تربیت اجتماعی دانش آموزان است

اهداف و سیاستهای کلی مدرسه بخش دیگری از حرفهای رستمی است. از نظر وی تربیت دانش آموز برای زندگی مهمترین اصل است: «مسئولیت ما در مدرسه این است که دانش آموز را برای زندگی در ده سال آینده تربیت کنیم. حتما یادگرفتن فرمول و شعر و دستور زبان، مهم و ضروری است اما فقط این موارد نیازهای دانش آموز برای آینده اش را تامین نمی کند. ما به دنبال این هستیم که در دانش آموزفعالیت های اجتماعی، شخصیتی، ارتباطی، قبول مسئولیت، ایجاد انگیزه  و امید به آینده بوجود آید. زیرا در اینصورت است که مسائل دیگر آموزشی تاثیرگذار خواهند بود.»

توصیه به نظم و تلاش

مدیر دبیرستان پسرانه دوره اول مجتمع فرهنگی آموزشی علامه طباطبایی – واحد فرمانیه در آغاز سال تحصیلی دو توصیه هم برای دانش آموزان دارد: «همیشه در آغاز سال دو توصیه به دانش آموزان دارم. اولین توصیه من نظم در همه امور از جمله در پوشش و وسائل و رفت و آمد و تکالیف و همه وظایفی که بر عهده دانش آموزان است. توصیه دوم هم تلاش در سطحی است که توانایی آن را دارند. البته نباید فراموش کنیم که سطح توانایی دانش آموزان با هم متفاوت است چون شرایط هوشی و تربیتی و فرهنگی خانواده ها فرق دارد. پس باید هر کس به اندازه ای که می تواند برای پیشرفت تلاش و کوشش کند.»

اخبار پیشنهادی