هفتمی های واحد میرداماد چطور در امتحانات موفق شوند؟

دو هفته مانده به شروع امتحانات نیمسال اول تحصیلی، دانش آموزان واحد میرداماد برای موفقیت در این آزمون ها باید به چه نکات مهمی توجه داشته باشند؟ «حیدر بابایی فرد» مشاور پایه هفتم می گوید: «امتحانات پایان ترم نیمسال، اولین امتحان رسمی است که پایه هفتمی ها در آن شرکت می کنند. آن ها در دبستان به صورت کیفی ارزشیابی شدند. به همین خاطر رعایت چند نکته برای موفقیت آن ها ضروری است.»
 

پشت میز مطالعه درس بخوانید

بابایی فرد اعتقاد دارد قبل از شروع درس خواندن باید نکات مهمی رعایت شود: «نکته اول پیش از شروع درس خواندن آرام بودن محیط خانه است. دانش آموزان بهتر است در اتاق اختصاصی مطالعه را شروع کنند. این اتاق باید از نظر سکوت، نور و دما در شرایط متعادلی باشد. بعضی بچه ها عادت دارند موقع درس خواندن راه بروند که اصلا خوب نیست. همه درس ها به ویژه دروس حل کردنی باید حتما پشت میز مطالعه انجام شود.»
 

درس؛ مهمتر از میهمانی و مسافرت

دومین نکته ای که مشاور پایه هفتم واحد میرداماد به آن اشاره می کند پرهیز از برگزاری میهمانی و رفتن به مسافرت است. «از اولیا تقاضا داریم میهمانی و مسافرت های غیرضروری خود را به بعد از امتحانات بچه ها موکول کنند. دانش آموزان هم باید درس شان را به کارهای دیگر مقدم بدانند. اگر اینطور نباشد نخواهند توانست با تمرکز مطالعه کنند و فکرشان دائم در پی میهمانی و مسافرت و گردش و تفریح است.»
 

بازی رایانه ای تمرکز را کم می کند

به گفته بابایی فرد دانش آموزان در روزهای منتهی به امتحانات بهتر است بازی های رایانه ای را کنار بگذارند. «به بچه ها توصیه می کنم در این روزها اصلا بازی رایانه ای انجام ندهند. البته برای دانش آموزی که در حالت عادی روزی ۳-۴ ساعت بازی می کند سخت است که آن را ناگهانی کنار بگذارد. پس از این افراد هم تقاضا داریم که تا حد ممکن ساعت بازی شان را کم کنند. این بازی ها با درگیر کردن مغز، آن را خسته کرده و تمرکز درس خواندن را از بین می برند. بهترین کار در زمان استراحت این است که کار غیر ذهنی انجام شود. ولی بعضی دانش آموزان فکر می کنند با بازی خستگی شان کم می شود در حالیکه کاملا برعکس است.»
 

گام های عملی درس خواندن

بخش چهارم حرف های مشاور پایه هفتم درباره نحوه مطالعه در روزهای منتهی به امتحان است. بابایی فرد درس خواندن را در شش مرحله بیان می کند: «وقنی شرایط مطالعه در خانه آماده شد، درس خواندن از کتاب درسی شروع می شود. بچه ها حتما توجه کنند که منبع اصلی همه امتحانات از کتاب است پس آن را باید دقیق و کامل بخوانید و یاد بگیرید. سپس جزوه دبیران را مطالعه کنید. مرحله دوم نکته برداری از قسمت های مهم درس است که برای مرور به آن ها مراجعه شود.»
 

تحلیل آزمون را فراموش نکنید

حل سوالات بخش مهمی در یادگیری درس ها است. به گفته بابایی فرد این مرحله باید  در دو قسمت انجام شود: «بچه ها باید دو نوع سوال حل کنند. سوالاتی که آموزشی هستند که برای یادگیری مطالب حل می شودند نیاز به محدود بودن زمان ندارند. در مقابل سوالات سنجشی باید با در نظرگرفتن زمان مسخص برای هر سوال حل شوند.» مشاور پایه هفتم مدرسه می گوید مرحله آخر در درس خواندن تحلیل نتایج آزمون هایی است که دانش آموزان از خود می گیرند: «تحلیل آزمون یعنی روش حل تان را با پاسخنامه چک کنید حتی اگر جواب نهایی تان را درست به دست آورده اید.»

اخبار پیشنهادی