مشاور پایه هشتم واحد فرمانیه: والدین در خانه امتحان کتبی بگیرند

پرونده «نوبت اول» این بار به سراغ حسن روانگرد، معاون آموزشی و مشاور پایه هشتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه رفته است. او در گفت و گو با خبرنگار سایت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی می گوید بابت امتحانات نوبت اول نگرانی خاصی ندارد به جز دانش آموزان قوی!

زرنگ ها مراقب باشند

روانگرد می افزاید: «عملکرد دانش آموزان واحد فرمانیه در سالهای گذشته نشان داده که امتحانات ترم برای آنها جزو آزمونهای ساده است. میانگین نمره های دانش آموزان ما همواره بالای ۱۹ بوده و مشکلی از این بابت نداریم. توجه ما بیشتر معطوف به دانش آموزان باهوش است که چون درس را فراتر از سطح کتاب بلد هستند، به سراغ مطالب ساده تر و متن کتاب نمی روند. تمرکز ما در این چند روز باقیمانده روی این دانش آموزان است تا بهترین نتیجه را در امتحانات نوبت اول بگیرند.»

برنامه مطالعاتی روز به روز

او نحوه آماده سازی دانش آموزان برای امتحانات نوبت اول را این گونه شرح می دهد: «برای این که همه دانش آموزان به اندازه کافی درس بخوانند، به آنها برنامه مطالعاتی داده ایم. برنامه مطالعاتی روز به روز داخل کانال قرار می گیرد. علاوه بر این به دانش آموزان نمونه سوال ارائه می شود که بعد از خواندن و مرور کردن درس، آنها را حل کنند و مطالب در ذهنشان تثبیت شود.»

نقش اولیا فراموش نشود

معاون آموزشی واحد فرمانیه می گوید با اولیاء از طریق تلفن و پیامک و بعضا حضوری در ارتباط است و گزارش مطالعه دانش آموزان را از آنها می گیرد. «توصیه ما به اولیاء این است که خصوصا در ایام امتحانات بر مطالعه فرزندشان نظارت داشته باشند. من معتقدم که پدر و مادر نقش مهمی در مطالعه فرزندشان دارند و نباید او را به حال خود رها کنند. البته نباید هنگام درس خواندن فرزندشان وارد اتاق شوند و از او در مورد مطالعه درسی سوال کنند، چرا که تمرکز دانش آموز به راحتی از بین می رود.»

او ادامه می دهد: «اولیاء می توانند در انتهای ساعت درس خواندن از فرزندشان سوال بپرسند و مطالب خوانده شده را امتحان بگیرند. توصیه اکید ما این است که آزمون کتبی بگیرند. خیلی از دانش آموزان در گفتار قوی هستند و والدین را قانع می کنند که درس را بلدند اما روز امتحان نمی توانند آن را روی برگه پیاده کنند.»

یک الگوی مطالعاتی خوب

حسن روانگرد بخشی از برنامه مطالعاتی را که به دانش آموزان پایه هشتم واحد فرمانیه ارائه کرده است را بازگو می کند: «برنامه مطالعاتی که برای روزهای امتحان برای دانش آموزان تدارک دیدیم به این صورت است؛ بعد از رسیدن به خانه از جلسه امتحان تا ساعت ۱۰:۳۰ استراحت کنند. سپس تا ساعت ۱۳ درس بخوانند و بعد از آن تا ساعت ۱۴:۳۰ به خود استراحت بدهند. از ساعت ۱۴:۳۰ تا ساعت ۱۹ هم دوباره درس بخوانند. در زمان درس خواندن قانون ۵۰ دقیقه مطالعه و ۲۰ دقیقه استراحت را رعایت کنند.

توصیه های دقیقه نودی

روانگرد توصیه های مهمی هم برای دانش آموزان دارد. «دانش آموزان فراموش نکنند که دروس عمومی می توانند به راحتی آنها را گول بزنند. آنها با یک بار خواندن متن ساده کتاب های عمومی آن را به خاطر می سپارند و در آزمونی که از خود می گیرند هم به سوالات پاسخ درست می دهند، غافل از اینکه حافظه کوتاه مدت آن ها درگیر یادگیری بوده و مطلب درسی باید به حافظه بلند مدت برود. توصیه ما این است که دانش آموزان تا مبحثی را یاد نگرفته اند نباید از سر درس بلند شوند و در آخر، آن درسی را که خوانده اند به خود پس بدهند و خودشان را ارزیابی کنند.»

او می گوید: « علامه ای ها حتما شب امتحان به موقع بخوابند. اگر عادت دارند که در طول روز بخوابند، زمان آن را به حداقل برسانند. مطالعه را به آخر شب موکول نکنند و بین ساعت ۱۰ تا ۱۰.۳۰ حتما به تختخواب بروند. می توانند صبح قبل از آمدن به مدرسه زمان کمی کتاب را تورق کنند چون ذهن انسان در ساعتهای اولیه صبح آماده یادگیری است، اما در مدرسه اصلا مطالعه نکنند. صبحانه مقوی هم فراموش نشود.»

اخبار پیشنهادی