مشاور واحد گلستان: پیشرفت اگر جزئی هم باشد باید تشویق شود

«رسول بهرامی مهر»، مشاور و روانشناس دبیرستان دوره اول علامه‌طباطبایی – واحد گلستان است. او در سال‌های گذشته در واحدهای دیگر مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی فعالیت داشته و از نزدیک با نظام آموزشی این مدارس آشنایی دارد. وی از علت های مراجعه دانش آموزان و نقش مدرسه در کاستن مسائل و مشکلات آنها می گوید.

«عمده مشکلات دانش آموزان در مراجعه به روان شناس مسائل سنین نوجوانی است.» بهرامی مهر با بیان این مطلب می افزاید: «با توجه به حضور مسئولین آموزش در هر پایه و رسیدگی کامل به امور آموزشی، دانش آموزان بیشتر در مسائل سنین نوجوانی و دوران بلوغ، کنترل هیجانات، نحوه سازگاری با والدین و ارتباط با همسالان، سخت گیری بیش از حد والدین در امور آموزشی و تربیتی، راهنمایی گرفتن در برنامه های درسی و روش های مطالعه و تکنیک های یادگیری به مشاور مراجعه می‌کنند.»

او ادامه می‌دهد: «البته گاهی اوقات موارد خاص و فردی بین دانش آموزان با یکدیگر در مدرسه وجود دارد که نیاز به مداخله مشاور و روان شناس پیش می‌آید. یکی از ماموریت‌های مشاور شناسایی دانش‌آموزانی است که نیازمند مشاوره هستند اما به هر دلیلی از مراجعه به مشاور سر باز می‌زنند. این موارد از طریق مشاهده مشاور و یا گزارش کارکنان و همکاران شناسایی می‌شوند.»

نقاط قوت علامه‌ای‌ها چیست؟

مشاور و روان شناس واحد گلستان، در مورد اقدامات صورت گرفته در مدارس علامه‌طباطبایی برای کاهش مسائل و مشکلات دانش‌آموزان می گوید: «مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه‌طباطبایی در مدارس خود شرایطی را به وجود آورده است که بسیاری از آسیب‌های احتمالی را رفع می‌کند. از این نقاط قوت می توان به حضور یک مسئول آموزشی و تربیتی در هر پایه، تعامل مستمر مدرسه و اولیا از طریق سامانه کارسنج، برگزاری آزمون های متعدد که هر کدام بخشی از روند آموزش را مورد ارزیابی قرار می دهند مثل آزمون‌های جامع و مفاهیم، توجه به امور فرهنگی، هنری، ورزشی و پرورشی در کنار آموزش به صورت تخصصی و ایجاد زمینه های بروز استعداد دانش‌آموزان اشاره کرد. این اقدامات باعث شده که دانش‌آموزان مدارس علامه‌طباطبایی بتوانند در امور غیر درسی عناوین زیادی کسب کنند که به بالا رفتن اعتماد به نفس آنها کمک شایانی می‌کند.»

پیشرفت جزئی هم تشویق شود

بهرامی مهر با اشاره به لزوم بازبینی کلی روند برگزاری آزمون ها در سیستم آموزش می افزاید: «دبیران باید با هماهنگی از خرده آزمون‌های موازی بکاهند تا از استرس دانش آموزان کم شود. با وجود آزمون‌های جامع و مفاهیم در مدارس علامه‌طباطبایی دیگر نیازی نیست که دانش آموزان به آزمون‌های دیگر موسسات متوسل شوند. تشویق دانش آموزانی که در هر آزمون پیشرفت می کنند ولو اینکه پیشرفت خیلی کم باشد تاثیر زیادی در انگیزه آن‌ها دارد.»

اخبار پیشنهادی