مشاور مدرسه علامه طباطبایی: آزمون های کلاسی از امتحانات پایان ترم سخت تر است

«محمد دهقان» ، مشاور پایه هفتم صحبت هایش را از امتحانات پایان ترم شروع کرد: « در هر درس متناسب با حجم و اولویت درسی برنامه ریزی کردیم و آزمون کلاسی و هماهنگ پایه برگزار کردیم. از ابتدای کتاب تا انتها در همه دروس مرور شده است. به عنوان مثال در درس اجتماعی که ۲۴ درس دارد به ۶ بخش ۴ درسی تقسیم شده و آزمون گرفته شده است.»

ارزیابی دقیق یادگیری به وسیله آزمونهای جامع

او  به تفاوت آزمون جامع و امتحانات نهایی اشاره کرد: «مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی یک مجتمع نوپا نیست. همانطور که می دانید هر سال برای ورود به پایه هفتم قریب به ۳۰۰۰ نفر با هم رقابت می کنند. به واسطه این سابقه و مسئولیت بزرگی که اعتماد مردم به دوش ما می گذارد، باید دانش آموزان را در سطح بالاتری آموزش دهیم و بیازماییم. آسان ترین آزمونها برای دانش آموزان علامه طباطبایی امتحانات پایان ترم است. حتی آزمونهای کلاسی ما هم از پایان ترم سخت تر است پس ما نمی توانیم با تکیه بر امتحانات پایان ترم ارزیابی دقیقی از بچه ها داشته باشیم. به همین جهت چند سالی است که آزمونهای جامع به صورت هماهنگ بین مدارس برگزار می شود. آزمون جامع دو مرتبه و تشریحی ها هم دو مرتبه در سال برگزار می شود.»

مشاوره پایه هفتم واحد آبشناسان ادامه داد: « آزمون جامع به دلیل این که تستی است برنامه ریزی دیگری را می طلبد. برای آمادگی آزمون جامع آزمون های هماهنگ بالاتر از سطح کتاب و آزمون های دوره ای دو درسی (یک درس عمومی و یک درس اختصاصی) را به طور تستی برگزار کردیم.»

دهقان به کلاس های مشاوره فردی و جمعی برای دانش آموزان اشاره کرد و گفت: «در جلسات مشاوره فردی و جمعی نکات در مورد تست زدن و نحوه مطالعه به دانش آموزان گفته شده است. یکی از موارد مطالعه این است که در دروسی مثل علوم یک هفته قبل آزمون نباید مطالعه درسی صورت گیرد و مطالعه باید در تست زدن و رفع اشکال تست ها ادامه یابد. یکی از کارهای مهم دیگر ما این است که نکات مهارت در تست زنی و افزایش تمرکز را به دانش آموزان آموختیم.»

خداحافظی با پلی استیشن و تبلت

«آبتین» و «پرهام» از دانش آموزان پایه هفتم هستند. آبتین می گوید از درس خواندنش در طول سال راضی است. «در روزهای معمولی یعنی از شنبه تا چهارشنبه سه تا چهار ساعت و در پنج شنبه و جمعه بیشتر درس می خواندم. درس ریاضی را بیشتر از بقیه درس ها می خوانم. همه درسها را برای آزمون جامع خواندم وتمام کردم.» آزمون جامع برای آبتین اهمیت بسیاری دارد به طوری که او از قبل عید شروع به خواندن ریاضی کرده است و در ایام عید هم علوم را به آن اضافه کرده است. « بقیه درسها را هم دو هفته پیش شروع کردم.»

پرهام هم تقریبا به اندازه آبتین مطالعه می کند. «آخر هفته ها یبیشتر ریاضی و علوم می خوانم و درس های حفظی را هم اگر امتحان داشته باشم در طول هفته می خوانم.» اکثر دانش آموزان علامه از جمله پرهام و آبتین به توصیه مشاور خود از دو هفته قبل آزمون جامع مطالعه برای آزمون را شروع کردند.

«باید سکوت مطلق باشد تا بتوانم درس بخوانم.» پرهام این جمله را گفت و ادامه داد: «پلی استیشن دارم ولی این روزها بازی نمی کنم و تبلت هم خیلی کم استفاده می کنم.» هر دو با درس های حفظی کمی مشکل دارند و می گویند که باید بلند بخوانند تا در یادشان بماند. آبتین  بعد از خواندن درسهای حفظی از خود آزمون می گیرد.

پرهام به نقش مشاور پایه در مطالعه آنها اشاره می کند « مشاور ها نکات آزمون جامع مثل نحوه تست زدن و تمرکز را به ما یاد دادند. همچنین گفتند که چه زمانی را به هر درس اختصاص بدهیم و سوالاتی که شک داریم را نزنیم.»

به دنبال رقابت هر چه بیشتر

آبتین که در آزمون جامع اول رتبه دوم مجتمع و مدرسه را کسب کرده سخت به دنبال اول شدن است. «آزمون جامع اهمیتش برای من بیشتر است چون رقابتی است و رتبه بندی دارد.» آبتین می گوید:«دوست دارم آزمون های تشریحی هم تستی برگزار شود.»پرهام اما یادش نمی آید که رتبه اش چند شده است. آن دو از بابت امتحانات پایان ترم نگرانی نداشتند چون مطمئن بودند که تمام درس ها را با نمره بیست قبول می شوند.

اخبار پیشنهادی