شناخت مسیر صحیح یادگیری

برگزاری جلسات مشاوره فردی برای دانش آموزان واحد پاسداران در سال تحصیلی جدید از مهمترین برنامه های مشاور مدرسه است. «سعیده جعفری» مشاور پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی _ واحد پاسداران در این گفتگو درباره حضور دوباره دانش آموزان در مدرسه و مشکلات آنها صحبت می کند. مشاور واحد پاسداران دبستان تلاش می کند، با اقدامات به موقع همراه آموزگاران و اولیا باشد و مشکلات رفتاری و ارتباطی دانش آموزان را از مسیر حرفه ای و تخصصی خود برطرف کند.

مشاور در آموزش دانش آموزان چه تاثیری دارد؟

معتقدم در صورتی که مشاور مدرسه، وقت و انرژی کافی در جهت ایجاد یک رابطه دوستانه با دانش آموزان را بگذارد، اساسا آنها را درک کرده و با همدلی پاسخگوی نیاز روانی آنها است. هم چنین آموزش مهارت های اجتماعی موثرتر می شود، زیرا دانش آموز به اینکه، مشاور فردیست در کنار وی و نه روبرویش، آگاه می شوند. پذیرش این رابطه، شروع بسیار ارزشمندی در جهت فراگیری مباحث روانشناختی است.

آیا مشاوره فردی، برای هر یک از دانش آموزان انجام می شود؟

بله، ما با توجه به نیاز هر دانش آموز جلساتی گفتگو محور را درباره مسائل  مختلف با آنها خواهیم داشت. در جلسات مشاوره فردی مقطع ابتدایی اغلب با مشکلات مانند: کمرویی، پرخاشگری و ضعف در مهارت دوستیابی مواجه هستیم و تلاش می کنیم با شناسایی عامل اصلی این مشکلات و ارائه راهکار های عملی مهارت محور، دانش آموزان را یاری کنیم.

دانش آموزان بعد از دوسال آموزش مجازی، در مدرسه با چه مشکلات آموزشی و رفتاری همراه بودند؟

در شروع سال تحصیلی هیجان دانش آموزان در مدرسه کاملا آشکار بود اما در کنار این هیجان رفتارهای بسیار پنهان هم وجود داشت. روابط اجتماعی دانش آموزان در دوسال آموزش مجازی خیلی ضعیف شده بود. محیط مدرسه ضعف آنها در این روابط را به خوبی نشان می داد. ابتدای سال تحصیلی قصد داشتیم با بروز همه این مشکلات شناخت درست و کاملی از دانش آموزان بدست بیاریم. با این وجود گروهی از مسائل رایج در مقطع ابتدایی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر یادگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد، مشکلات دقت و تمرکز، اختلالات یادگیری، ضعف در حافظه، اضطراب جدایی، پرخاشگری و قلدری می باشد. در دبستان علامه با شروع سال تحصیلی جدید سنجش و ارزیابی مسائل آموزشی و رفتاری دانش آموزان آغاز می شود. تا با همراهی اولیا و آموزگاران اقدامات لازم انجام شود.

آموزگاران چه کمکی می توانند به مشاور مدرسه در مسائل تربیتی و رفتاری دانش آموز داشته باشند؟

آموزگاران با در نظر گرفتن تفاوت های فردی هر دانش آموز و شناخت مسیر صحیح یادگیری آنها، نقش مهمی در مسیر رشد و تحصیل دانش آموز دارند. علاوه بر این با به کارگیری روش های صحیح تشویق و تنبیه، مدیریت کلاس و شناسایی افراد نیازمند به درمان و ارجاع آنها به مشاور دبستان کمک می کنند. تا این مشکلات با شدت بیشتری به مقاطع بالاتر منتقل نشود.

جلسه ای برای آموزش مسائل روانشناسی به اولیا هم دارید؟
دانش روانشناسی همیشه بر آموزش و پیشگیری تمرکز بیشتری داشته است. جلسات راهنمایی و مشاوره با اولیا می تواند راهگشای بسیاری از مشکلات باشد. خصوصا در دوران بعد از کرونا که خانواده ها با چالش های متعددی چون اختلالات اضطرابی، علائم افسردگی و مشکلات ارتباطی دانش آموز با همسالان خود مواجه اند.

اخبار پیشنهادی