مدیر واحد آبشناسان: به دنبال پرورش شهروندانی قانونمند هستیم

هنوز چند روز به اول مهر مانده اما مدرسه مانند روزهای سال تحصیلی پر رفت و آمد است. دانش آموزان به همراه پدرهاومادرها برای گرفتن لباس فرم، رزرو سرویس و انجام مشاوره می آیند و می روند. مربیان فرهنگی هم سخت مشغول کار هستند تا مراحل آماده سازی مدرسه را برای سه مناسبت هفته اول مهر ماه، یعنی شروع سال تحصیلی، هفته دفاع مقدس و شروع ماه محرم انجام دهند. اینجا دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی –  واحد آبشناسان است و حمیدرضا خردمند، مدیر این واحد در گفت و گویی مفصل، از اقدامات صورت گرفته در پایگاه تابستانی و برنامه های پیش رو می گوید.

خردمند در ابتدا به تشریح فعالیت های پایگاه تابستانی می پردازد و می گوید: «در برنامه های تابستان امسال بسیار گسترده کار کردیم و نتیجه آن، اجرای برنامه های بسیار خوبی بود. مثل سال تحصیلی، دانش آموزان پنج روز در هفته در مدرسه حضور داشتند که دو روز آن مختص به برنامه های آموزشی و سه روز مربوط به برنامه های فرهنگی و ورزشی و تفریحی و اردویی بود.»

او ادامه می دهد: «نقطه اوج پایگاه تابستانی، به طور خاص در حوزه برنامه های فرهنگی بود. همانطور که می دانید برنامه های فرهنگی در تابستان عموما اختیاری است و تجربه نشان داده در برنامه های اختیاری جمعیت شرکت کننده با گذشت چند هفته به دلایل مختلف ریزش پیدا می کند. اما با برنامه ریزی خوبی که امسال در حوزه فرهنگی داشتیم، استقبال نه تنها کم نشد بلکه بیشتر هم شد. به طوری که در هر پایه در بحث های فرهنگی بیش از شصت تا هفتاد درصد دانش آموزان شرکت داشتند.»

برگزار المپیاد ورزشی یک روزه

خردمند در ادامه به برنامه هایی اشاره می کند که در پایگاه تابستانی انجام گرفته است. «در پایگاه تابستانی امسال برنامه های مختلف ورزشی و اردوهای یکروزه – مانند سفر به قم و جمکران- برگزار شد. علاوه بر آن کلاسهای تخصصی مانند حفظ و قرائت قران، احکام، روزنامه دیواری، معرق، شعر، داستان، عکاسی در نظر گرفتیم. در مسائل ورزشی به طور ویژه سعی کردیم در چند رشته پینگ پنگ، فوتسال، والیبال و فوتبال به صورت تخصصی وارد شویم تا دانش آموزان در کنار شادابی، از آموزش آن رشته هم بهره مند شوند. همچنین یک روز هم المپیاد ورزشی برگزار کردیم و به افراد و تیم های برتر جوایزی اهدا شد.»

فضای مدرسه باید متناسب با تقویم باشد

مدیر دبیرستان پسرانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان درباره مباحث آموزشی و روند آماده سازی برای سال تحصیلی جدید می گوید: «درباره روند کار مدرسه در سال جدید جلساتی داشتیم و آماده سازی و روند کار آغاز شده است. اقداماتی هم برای زیباسازی مدرسه انجام گرفته از جمله اینکه فضای مدرسه را با گلدان های متعدد تزیین کرده ایم و نظافت مدرسه به طور کامل انجام شده است.»

ارتباط با خانواده ها از طریق کارسنج

خردمند با بیان اینکه تقویم اجرایی سال تحصیلی جدید برای مدرسه تدوین شده است می گوید: «امسال تقویم اجرایی مناسبی برای فعالیت هایمان تدوین شده و تاریخ جلسات و شوراهای اولیا و مربیان در آن دیده شده تا با نظم کامل وارد سال تحصیلی جدید شویم. همچنین تاریخ آزمون ها و اردوها و مساثل آموزشی نیز در تقویم وجود دارد. اطلاع رسانی همه این اتفاقات و وضعیت درسی دانش آموزان به والدین از طریق سیستم کارسنج انجام می شود.»

سه شنبه های کانونی

وی درباره برنامه های پیشرو در مسائل فرهنگی می گوید: «سیستم آموزشی ما را به سمتی سوق داده که مدرسه و اولیا در بحث مسائل آموزشی تمرکز بیشتری داشته باشد. اما در مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی جنبه های فرهنگی و پرورشی در برنامه ها پررنگ تر است؛ چرا که به دنبال شاگردان خلاق، شاداب، سر حال، پویا و با اعتماد به نفس هستیم. ما می کوشیم افرادی را پرورش دهیم که شهروندانی خوب و قانونمند باشند . یکی از اقدامات ما در این زمینه نامگذاری سه شنبه ها به عنوان روز کانون است که در این روز برای دانش آموزان برنامه های فرهنگی و هنری در نظر گرفته شده است.»

مدرسه و خانواده در کنار هم هستند

خردمند در انتها توصیه هایی نیز به خانواده ها دارد: «ما و خانواده ها در کنار هم هستیم. پس باید فضایی آرامش بخش برای بچه ها فراهم کنیم تا با لذت و علاقه مندی پیگیر مسائل مدرسه باشند. توصیه ما این است که والدین در کار آموزشی بچه ها نظارت کنند ولی آنها را تحت فشار نگذارند.»

اخبار پیشنهادی