مدرسه ای برای آموزش برنامه ریزی

دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد میرداماد دانش آموزان را برای زندگی با برنامه ریزی آماده می کند. این برنامه ریزی را می توان در تمامی ابعاد مدرسه دید؛ آموزشی، فرهنگی و حتی ارتباط با اولیا. «مجید نیک دهقان» مدیر واحد میرداماد درباره اهمیت ارتباط با اولیا می گوید: «ارتباط با اولیا بسیار به پیشرفت مدرسه در جنبه های مختلف کمک می کند اما اسمال که آموزش حضوری مدارس تعطیل بود، این ارتباط بسیار مهم تر از سال های گذشته به نظر می رسید. تا آن جا که در جلسه ابتدای سال با کادر اجرایی و دبیران واحد، به این جمع بندی رسیدیم که امسال ارتباط با اولیا حرف اول و آخر را در رابطه ما و دانش آموز میزند.»

به گفته نیک دهقان ارتباط با اولیا هم از جهت فرآیند تحصیلی دانش آموز و هم پیشرفت مدرسه بسیار مهم است: «به دلیل مجازی بودن آموزش و عدم حضور دانش آموز در مدرسه، نقش اولیا در مثبت بودن فرآیند آموزشی دانش آموزان بسیار مهم تر از سالیان پیش است. به همین دلیل اولیا به عنوان نماینده مدرسه در خانه بسیار در رشد تحصیلی فرزندشان نقش پر رنگی دارند. از طرفی ارتباط خوب اولیا با مسئولین واحد و ارائه پیشنهادات یا انتقادات، بسیار در رفع ایرادات احتمالی و بهبود عملکرد مدرسه کمک کننده است.»

برنامه ریزی درست از دیگر نکاتی است که در موفقیت یک واحد آموزشی بسیار موثر است؛ مدیر واحد میرداماد می گوید: «مجازی شدن آموزش باعث تغییرات بسیاری در سیستم مدارس و روند تحصیلی دانش آموزان شد. ما در مجتمع علامه طباطبایی و واحد میرداماد سعی کردیم این آسیب ها را با برنامه ریزی درست به حداقل برسانیم و از طرفی بتوانیم تمامی فرآیند های آموزشی را متناسب با نوع آموزش ینی آموزش آنلاین، به فضای اینترنتی ببریم. برگزاری کلاس های آموزشی آنلاین، ارتباط تصویری منظم مشوران پایه ها با دانش آموزان، انگیزه سازی برای دانش آموزان و از همه مهمتر جلب اعتماد دانش آموز در فضای آنلاین، همه از کار هایی بود که بدون برنامه ریزی دقیق، انجام آن ها تقریبا غیر ممکن بود.»

برنامه های فرهنگی پا به پای برنامه های آموزشی

برنامه های فرهنگی و جشنواره های مختلف با آنلاین شدن آموزش تعطیل نشدند بلکه رنگی مجازی به خود گرفتند. این برنامه ها به مناسبت های مختلف و در رشته های گوناگون عکاسی، نقاشی، داستان نویسی، ورزشی، بازی، احکام، قرائت قرآن، اذان در این واحد به صورت آنلاین برگزار می شود. دانش آموزان میردامادی در مسابقات فرهنگی منطقه و استان هم علی رغم آنلاین بودن آن، شرکت کردند. کسب مقام برتر مسابقات منطقه در رشته های وبلاگ نویسی، معرق کاری، عکاسی و نوازندگی و همینطور افتخار آفرینی در رشته های داستان نویسی، عکاسی مستند و موسیقی در مسابقات فرهنگی و هنری نشانه دهنده اهمیت این دست از جشنواره ها و مسابقات در این واحد است.

فروشگاه مجازی هنر دست میردامادی ها

از دیگر برنامه های واحد میرداماد برای فعال نگه داشتن دانش آموزان در دوران آموزش مجازی، تاسیس فروشگاه مجازی برای تشویق دانش آموزان به انجام کارهای هنری و فنی است. این کلاس ها با شروع سال تحصیلی به صورت آنلاین و در کانال های اطلاع رسانی مدرسه برگزار شد. دانش آموزان با استفاده از محتوای منتشر شده در این کانال ها سطح مهارتی شان را در رشته های مختلف هنری افزایش دادند. «حمید قصری» معاون فرهنگی واحد میرداماد درباره چگونگی شکل گیری ایده این برنامه می گوید: «به خاطر شرایط ویژه ای که در آن قرار داشتیم، در تابستانی که گذشت امکان برگزاری اردوهای هر ساله مان را نداشتیم. بنابراین تصمیم گرفتیم با طراحی کلاس های مهارتی، خلاء اردوی تابستانی را برای دانش آموزان پر کنیم. در این کلاس ها مهارت های مختلفی به دانش آموزان آموزش داده شد. مثلا در پایه هفتم، کاردستی فانتزی، در پایه هشتم سفال و در پایه نهم سوخته کاری روی چوب.»

قصری همچنین درباره نحوه عرضه این محصولات و چگونگی قیمت گذاری این اقلام گفت: «دست سازه های دانش آموزان در سایت alamehshop.ir که به صورت تخصصی برای این کار ایجاد شد، معرفی و عرضه شد.

پایه هفتم؛ یادگیری برنامه ریزی و آشنایی با فضای دبیرستان دوره اول

دانش آموزان پایه هفتم به دلیل تغییر فضا و ورود از فضای دبستان به دبیرستان دوره اول، ابتدا افت تحصیلی زیادی پیدا می کنند. در پایه هفتم این واحد سعی بر این است که برنامه های آموزشی در کنار درک این تغییر فضا و تطبیق دانش آموز با شرایط جدید باشد.

دانش آموزان پایه هفتم واحد میرداماد در طول سال تحصیلی در جلسات مشاوره ای متعددی را شرکت کرده اند. این جلسات مانند دیگر برنامه های مدرسه به صورت آنلاین برگزار شده است. «حیدر بابایی فرد» مشاور هفتمی های واحد میرداماد درباره مشاوره ها می گوید: «حضوری بودن آموزش و مشاوره تحصیلی بسیار موثر تر از مدل مجازی آن است و در طول سال به دفعات برای دانش آموزانی که نیاز داشتند در کنار مشاوره های مجازی، مشاوره های حضوری هم برگزار کردیم. جلسات مشاوره ای آنلاین ما با موضوعات متنوعی برگزار شد؛ روش های تست زدن ویژه آزمون جامع، چگونگی مطالعه درس ها و برنامه مطالعاتی از محور های کلیدی جلسات مشاوره ای ما بود.»

پایه هشتم؛ یادگیری برنامه ریزی در همه جنبه های زندگی

میردامادی ها در پایه هفتم تا حدی با برنامه ریزی آشنا می شوند اما برنامه ریزی حرفه ای و جدی را از سال هشتم شروع می کنند. اهمیت یادگیری برنامه ریزی در این پایه تا جایی است که دانش آموز می تواند برای بقیه کارهای غیر درسی هم به درستی برنامه ریزی کند. به گفته «حسین مجدلو» مشاور هشتمی ها دانش آموز با یادگیری اجزا و گام های کلیدی برنامه ریزی می تواند با دقت بالا و با شناختی که از خود دارد برای دیگر امور زندگی اش هم برنامه ریزی کند: «دانش آموزان در پایه هشتم با یادگیری گام های اساسی برنامه ریزی می توانند به تمامی کارهایشان برسند. این اصول در برنامه ریزی عبارتند از تعریف وضعیت موجود، تعیین وضعیت هدف، مجموعه اقدامات، ارزیابی یا شاخص های ارزیابی و مشخص بودن روش های جایگزین و ابزار اصلاح. دانش آموز با درست پیش بردن گام ها به راحتی می تواند در تمامی مسائل با برنامه حرکت کند.»

ارزشیابی تحصیلی ماهانه؛ بررسی ۳۰ روز تلاش پایه هشتمی های میرداماد

هشتمی های میردامادی در سالی که گذشت، هر ۳۰ روز مورد ارزشیابی تحصیلی قرار می گیرند؛ مجدلو می گوید:« در ارزشیابی ماه بهمن، به نمرات ماهانه، نتایج آزمون های حضوری و آنلاین دانش آموزان پرداختیم. آزمون های حضوری بخش مهمی از این ارزشیابی بودند. این آزمون ها برای کسب آمادگی دانش آموزان برای شرکت در آزمون مفاهیم، به صورت انفرادی برگزار شد. بررسی نتایج این آزمون ها به دلیل حضوری بودن آن ها، بسیار در ارزشیابی واقعی دانش آموزان، تاثیرگذار بود. بعد از قرار دادن نمرات ماهانه و نتایج آزمون ها در سامانه، با دانش آموزان و اولیا به نسبت عملکردشان صحبت هایی انجام شد.»

پایه نهم؛ اهمیت هدایت تحصیلی در سال آموزش مجازی

یکی از مهم ترین سر فصل های پایه نهم دبیرستان های دوره اول، هدایت تحصیلی است. «امیرحسین عسگری» مشاور نهمی های این واحد درباره سال تحصیلی گذشته می گوید: «هدایت تحصیلی مبحث بسیار مهمی است که آینده تحصیلی دانش آموزان کاملا به آن وابسته است. سال گذشته سعی کردیم این مبحث علی رغم مجازی بودن، بسیار خوب و حرفه ای جلو ببریم. آشنا کردن دانش آموزان با رشته های تحصیلی، شناخت استعداد های دانش آموزان، پیشرفت آموزشی آن ها و جلسات مشاوره ای آنلاین و تلفنی از برنامه هایی بود که برای هدایت تحصیلی موفق آن ها را اجرا کردیم.»

آمادگی برای امتحانات نیمسال و آزمون های جامع

میردامادی های پایه نهم به کمک برنامه مطالعاتی ویژه، جلسات مشاوره فردی آنلاین، امتحانات هفتگی، برگزاری کلاس های رفع اشکال و حل نمونه سوالات امتحانی برای امتحانات نیمسال اول و دوم آماده شدند. عسگری درباره چگونگی آمادگی دانش آموزان می گوید: «آزمون های جامع به دلیل نزدیکی به امتحانات نیسمال، بسیار به دانش آموزانی که طبق برنامه ریزی مطالعاتی پیش رفتند، کمک کرد؛ اما برنامه ریزی درسی و راهکارهای پیشنهادی بر اساس تفاوت آزمون های پیش روی دانش آموزان انجام شد.  این راهکارها علی رغم داشتن تفاوت، هر دو در مسیر موفقیت دانش آموز در این آزمون ها قرار داشت.»

کلاس های آمادگی آزمون ویژه ورودی مدارس برتر

یکی دیگر از برنامه های نهمی های واحد میرداماد که به صورت آنلاین برگزار شد، کلاس های آمادگی آزمون مدارس برتر بود. این کلاس ها با گذشت ۳ ماه از آغاز سال تحصیلی و از ۲۷ آذر ماه در سه رشته ریاضیات، فیزیک و المپیاد برگزار شد.

ریاضی برتر؛ کلاسی برای هر سه پایه

میردامادی ها از ابتدای سال تحصیلی گذشته، در کلاس هایی با عنوان «ریاضی برتر» شرکت کردند. این کلاس ها برای هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم در روزهای دوشنبه و چهارشنبه برگزار می شود. هدف از برگزاری این کلاس، علاقه مند کردن دانش آموزان به ریاضی، عمومی کردن این درس و معرفی جنبه هایی از ریاضی بود که کتاب درسی کمتر روی آن ها تاکید می کرد. تاریخچه مسائل، روش های حل مسئله و بازی های ریاضی متناسب با فضای آنلاین از موضوعات کلاس ریاضی برتر میردامادی ها بود.

برنامه مطالعاتی ویژه تا مسابقات آنلاین؛ همه در تعطیلات نوروز

دانش آموزان واحد میرداماد در طول تعطیلات نوروزی، در برنامه های متنوع آموزشی و فرهنگی این واحد شرکت کردند.

طرح ساخت پاورپوینت یکی از فعالیت های آموزشی میردامادی ها برای تعطیلات نوروز بود که با هدف بالا بردن تسلط آموزشی دانش آموزان بر مباحث درسی انجام شد. موضوع این پاورپوینت ها یک فصل از درس ریاضی و علوم را شامل می شد. هر دانش آموز بعد از طراحی و ساخت پاورپوینت، آن را برای دبیر درس های مربوطه ارسال می کرد.

همچنین دانش آموزان پایه هفتم و هشتم این واحد، در طول تعطیلات نوروزی طبق برنامه مطالعاتی پیشنهادی درس خواندند. بازه زمانی این برنامه مطالعاتی از ۴ تا ۱۱ فروردین بود. نهمی های این واحد هم با دریافت هفته نامه های آموزشی ویژه نوروز، برای آزمون های بعد از عید آماده شدند. این هفته نامه های آموزشی شامل نمونه سوالاتی با هدف تمرین بیشتر بود که در اختیار دانش آموزان قرار گرفت.

در کنار این برنامه های آموزشی، میردامادی ها در عید نوروز به تماشای «عیدانه» در کانال های اطلاع رسانی این واحد نشستند. این ویژه برنامه نوروزی شامل بخش های متعدد ورزش و آمادگی جسمانی، تک نوازی دانش آموزی، آموزش شطرنج، گفت و گو با معلمین و مسابقات آنلاین بود.

اخبار پیشنهادی