ماجرای «اول مهر» در مدرسه ای که تغییر کرده بود

اول مهر دیگری از راه می‌رسد. امروز دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان مقصد خیلی‌ها است. از کادر اجرایی و دبیر، دانش‌آموز و اولیا گرفته تا رانندگان سرویس. هر کسی که به مدرسه قدم می‌گذارد غافلگیر می‌شود چون با یک حیاط جدید و پر از رنگ رو به رو می‌شود. ظاهر مدرسه نسبت به سال گذشته، تغییر زیادی کرده است. با تلاش شبانه‌روزی، آسفالت حیاط نو شده و سکوها با چمن مصنوعی پوشیده شده است. همچنین زمین والیبال و بسکتبال با رنگ‌های سبز و قرمز و خطهای سفید مشخص شده است.

انتظارات اولیا دانش آموزان چه بود؟

ساعت حوالی هفت صبح است. دانش‌آموزان وارد حیاط مدرسه می شوند و اولیا پشت درهای ورودی منتظر شروع مراسم می‌مانند. صبح یک روز کاری عده زیادی از پدرها و مادرها همراه فرزندشان به مدرسه آمده‌اند. مادر «علی سعادت» دانش‌آموز پایه هفتم واحد آبشناسان، در گفت و گو با خبرنگار سایت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی از اشتیاق پسرش برای آغاز سال تحصیلی می‌گوید: «من هر سال به پسرم توصیه می‌کنم که با توکل بر خدا سال جدید را شروع کند. او پسر سخت‌کوشی است و در آزمون جامع هم نتیجه خوبی گرفته است. محیط مدرسه و رقابت را دوست دارد. او مشتاق بود که سال تحصیلی هر چه زودتر آغاز شود.» پدر آرمان قاسمی یکی دیگر از دانش‌آموزان سال هفتم از لزوم ایجاد انگیزه برای بچه‌ها در سال تحصیلی جدید می گوید: «امیدوارم پسرم هم در زمینه تحصیلی و هم در فعالیت‌های فرهنگی و ورزشی و روابط اجتماعی پیشرفت کند. از مسئولان مدرسه انتظار دارم در سال جدید شرایطی را فراهم کنند که بچه‌ها نسبت به درس خواندن انگیزه پیدا کنند و عاشق درس خواندن شوند.»

بچه ها «اول مهر» چه گفتند؟

به همراه دانش آموزان، وارد حیاط خوش رنگ مدرسه می شوم. بچه‌ها حیاط را پر کرده‌اند. ظرف غذایشان را در محل تعیین شده می‌گذارند تا زنگ ناهار گرم شود. سپس به سمت لیست کلاس بندی می‌روند تا ببینند با چه کسانی همکلاس شده‌اند. «مانی» یکی از دانش‌آموزان پایه نهم است که از دیدن تغییرات جدید خوشحال شده است. او می‌گوید: «قرار است ما بچه‌های پایه نهم آخر امسال انتخاب رشته کنیم، پس هدف مهمی داریم و از همین روز اول باید سخت تلاش کنیم.» «علیرضا» دانش‌آموز پایه هشتم با چند نفر از دوستانش گرم صحبت است. او در جواب این سوال که هدفش در این سال تحصیلی چیست می گوید: «هدف من و خیلی از بچه‌ها این است که به واحد ادونس برویم. با آمادگی کامل برای هدفم سال تحصیلی را شروع کرده‌ام. خوشحالم که اول مهر شد چون بعد از پایگاه تابستانی تقریبا کار خاصی نداشتم.» امیر عباس یکی دیگر از دانش‌آموزان پایه هشتم هم صحبت او را تایید می‌کند و می‌گوید: «این چند روز حوصله‌ام سر رفته بود. از آمدن به مدرسه و دیدن دوستانم حس خوبی دارم.» محمد عظیمی، مسئول آموزشی واحد آبشناسان روی سکوها ایستاده و جنب و جوش دانش‌آموزان را تماشا می کند. او می‌گوید: «انسان زمانی حالش خوب است که به سمت بهتر شدن حرکت کند. اول مهر به یادمان می‌آورد که در مسیر رشد و بهتر شدن هستیم. این نشاطی که در بچه‌ها هست هم به همین دلیل است. بهترین زمان برای تغییر بعضی رفتارها و عادت‌ها اول مهر است.» بار دیگر تغییر، اما این بار نه فقط در ظاهر، بلکه در رفتارها و عادت‌ها.

توصیه مهم مدیر داخلی واحد آبشناسان در ابتدای سال

صدای زنگ مدرسه، برای اولین بار در سال تحصیلی به گوش می‌رسد و دانش‌آموزان هر پایه به یک سمت حیاط می‌روند. هفتمی‌ها سمت راست، هشتمی‌ها وسط حیاط و نهمی‌ها سمت چپ می‌ایستند. حدود ۶۰۰ دانش‌آموز در ۲۰ صف منظم جای می‌گیرند. یکی از دانش‌آموزان آیاتی از قرآن کریم را به همراه معنی آیات، تلاوت می‌کند و سپس متنی درباره دفاع مقدس قرائت می شود: «هشت سال دفاع مقدس آزمونی بزرگ برای اثبات قدرت ایمان، حقانیت و پایداری ملت ایران است… » بعد هم سرود ملی جمهوری اسلامی ایران از بلندگوی مدرسه پخش می شود. «امین غفاری» چند روز پیش با حکم مدیرعامل مجتمع علامه طباطبایی بعنوان مدیر داخلی دبیرستان دوره لول علامه طباطبایی- واحد آبشناسان منصوب شده است. او پیش از این معاون مدرسه بود. «امین غفاری» دقایقی کوتاه با دانش‌آموزان صحبت می کند. او از دیدن دوباره دانش‌آموزان در مدرسه و آغاز یک سفر دیگر با آنها ابراز خوشحالی می‌کند. غفاری در ابتدای سال تحصیلی، یک نکته مهم را به دانش آموزان گوشزد می‌کند: «ما معمولا شروع خوبی در همه کارها داریم، تصمیمات خوبی می گیریم و با قدرت کار را آغاز می کنیم. مثلا در آغاز سال نو یا شروع سال تحصیلی تصمیمات مهمی می‌گیریم، اما گاها به خوبی ادامه نمی‌دهیم. درخواست من از شما دانش‌آموزان این است که در مسیری که انتخاب کرده‌اید ثابت قدم باشید و آن را با جدیت دنبال کنید.»

بزرگداشت هفته دفاع مقدس

بزرگداشت هفته دفاع مقدس از جمله برنامه‌های مراسم اول مهر مدرسه است. «عباس حسین خانی» از کادر اجرایی مدرسه که سابقه حضور در جبهه‌های نبرد را دارد، دعوت می‌شود تا در مورد دفاع مقدس صحبت کند. او می‌گوید: «ما از چند کشور در هنگام جنگ تحمیلی اسیر گرفتیم و این نشان می‌دهد که چه جنگ نابرابری را پیش رو داشتیم.» او از دانش‌آموزان می‌خواهد که از منابع مختلف در مورد جنگ تحمیلی مطالعه کنند تا ببینند چه رشادت‌ها و از خودگذشتگی‌هایی در جنگ انجام شده است. او تاکید می کند که ما امنیت و حفظ تمامیت ارضی کشورمان را مدیون رشادت ها و ایثارگری های شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس هستیم.

…. و حالا قرائت سوگندنامه دانش آموزی

حالا نوبت به سوگندنامه دانش‌آموزی است. دانش‌آموزان با خواندن دسته جمعی متنی سوگند یاد می‌کنند که از کشور و دین خود دفاع کنند، همیشه خدا را ناظر بر اعمالشان بدانند، به معلمان و اولیای مدرسه احترام بگذارند و قدردان آنان باشند، هدف اصلی خود یعنی درس خواندن را همواره مد نظر داشته باشند، تعالیم فرا گرفته شده در مدرسه را در زندگی فردی و اجتماعی به کار بندند و شئونات اجتماعی را رعایت کنند. اولین صبحگاه سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با خواندن سوگندنامه به پایان می‌رسد. دانش‌آموزان در صف‌های منظم به کلاس درس می‌روند. کلاسی که تا یک سال آینده محلی است برای رشد درسی و اخلاقی و تغییرات مثبت برای علامه‌ای‌های نوجوان.

اخبار پیشنهادی