سه دانش آموز پاسدارانی در رقابت های ایران اُپن شرکت می کنند

گفتگو با «محمد نادری» معلم رباتیک دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران در مورد مسابقات پژوهشی پیش رو و نحوه آماده سازی دانش پژوهان.

دانش آموزان دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران برای مسابقات رباتیک ایران اُپن آماده می شوند. این رقابت ها فروردین ۹۷ برگزار خواهد شد و کلاس های رباتیک واحد پاسداران از ابتدای سال تحصیلی برای شرکت در این مسابقات آغاز شده است. این کلاس ها برای هر سه پایه هفتم، هشتم و نهم برگزار می شود و در آن از مباحث ابتدایی و تئوری تا ساخت ربات به دانش آموزان آموزش داده می شود. 
«محمد نادری» معلم رباتیک واحد پاسداران می گوید آموزش رباتیک بر اساس برنامه ریزی منظم و مدون که از طرف بخش پژوهش مشخص شده انجام می شود: «در پایه هفتم درس رباتیک را ابتدا با آموزش مبحث الکترونیک شروع می کنیم. دانش آموزان قبل از اینکه مطالب عملی را بیاموزند باید با تئوری علم الکترونیک آشنا باشند. هفتمی ها بعد از آشنا شدن با الکترونیک، ربات های ساده ای می سازند. ربات فوتبالیست، تغییر خط و تعقیب نور از جمله این ربات ها هستند.» 

ربات ها تست مکانیکی می شوند
معلم رباتیک دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران درباره فعالیت های پایه هشتمی ها می گوید: «در پایه هشتم برنامه نویسی برای ساخت ربات را شروع می کنیم. برنامه نویسی و ساخت ربات ها توسط دانش آموزان انجام می شود بنابراین در این پایه به صورت اختصاصی برنامه نویسی کار می کنیم. دانش اموزان ربات مسیریابی را می سازند که برنامه آن را خودشان نوشته اند.»
ربات جنگجو پیچیده ترین رباتی است که دانش آموزان واحد پاسداران می سازند. نادری به فرآیند ساخت این ربات اشاره می کند: «در پایه نهم ربات های پیچیده تر ساخته می شود. ربات جنگجو یکی از این ربات ها است که برای ساخت از آن نرم افزارهایی مثل SolidWork استفاده می کنیم. همچنین بعد از ساخت باید انواع تست های مکانیکی روی آن انجام شود تا در هنگام مبارزه از لحاظ فیزیکی با کمترین آسیب رقبای خود را شکست دهد.»

تلاش پاسدارانی ها برای رسیدن به کانادا
معتبرترین مسابقات رباتیک کشور ایران اُپن است و حضور موفقیت آمیز در آن از اهداف اصلی علامه ای ها است: «یکی از مهمترین اهداف ما حضور موفقیت آمیز در مسابقات ایران اپن ۲۰۱۸ است که در فروردین سال ۹۷ برگزار می شود و جنبه انتخابی روبوکاپ ۲۰۱۸ کانادا را دارد. در تیم های متعدد مجتمع علامه طباطبایی که به این رقابت ها اعزام خواهد شد سه نفر از دانش آموزان واحد پاسداران هم حضور دارند. «آدرین ریاضتی»، «رایکا ذوالفقاری» و «امیررضا موسوی» این سه دانش آموز هستند.»

اخبار پیشنهادی