سال تحصیلی آینده بدون تعطیلی پیش می‌رویم

بیش از دو ماه از تعطیلی مدارس می‌گذرد. مدارس علامه طباطبایی در این مدت کارهای زیادی برای پی‌گیری امور آموزشی و پرورشی انجام داده‌اند. حجت حضرتی، مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان از اقداماتی که در این مدت انجام شده است می‌گوید.

آقای حضرتی، پس از تعطیلی مدارس برای پیش‌برد آموزش چه کارهایی در مدرسه انجام شد؟

ما از سال‌های پیش مدل یادگیری معکوس را در مدرسه اجرا می‌کردیم و همکاران و دبیران ما دوره‌های آموزشی دیده بودند و امکانات مربوط به تهیه‌ی ویدیوی آموزشی مثل قلم نوری در مدرسه وجود داشت. به همین دلیل برای برگزاری کلاس‌های آنلاین آمادگی نسبی داشتیم. از تاریخ ۱۰ اسفند کلاس‌های آنلاین شروع شد. در ابتدا روزی یک زنگ کلاس داشتیم که بعد از یک هفته و پس از هماهنگی دانش‌آموزان و رفع برخی مشکلات به دو زنگ افزایش پیدا کرد. از تاریخ ۲۹ اسفند تا ۵ فروردین کلاس‌های آنلاین برگزار نشد. روز اول فروردین بچه ها تعطیل بودند و از ۲ تا ۵ فروردین دوره‌ی مطالب درسی به شکل آفلاین برگزار گردید. مجددا از ۶ فروردین کلاس‌ها از سر گرفته شد. از تاریخ ۱۶ فروردین کلاس‌ها به ۴ زنگ ۴۵ دقیقه‌ای افزایش پیدا کرد و آزمون آنلاین روزانه هم به برنامه‌ی آموزشی اضافه شد. بچه‌ها هر روز از ساعت ۰۹:۰۰ تا ۱۳:۰۰ در کلاس درس هستند و ساعت ۲۰:۰۰ آزمون آنلاین می‌دهند. برنامه‌ریزی ما به گونه‌ای است که پس از ساعت ۸ شب زمان دانش‌آموز آزاد است و تدریس و تکلیف و آزمون تا آن زمان به اتمام می‌رسد. در حال حاضر تقریبا کتاب درسی در همه‌ی دروس به اتمام رسیده و معلم‌ها در کلاس‌های آنلاین مطالب را مرور می‌کنند و حل تمرین انجام می‌دهند.

جا دارد بگویم که ما قصد داریم سال تحصیلی بعد را سال بدون تعطیلی بنامیم. با توجه به امکاناتی که در مدرسه‌ی ما و در بقیه‌ی مدارس مجتمع فراهم شده است، اگر به علت بارش برف یا آلودگی هوا و هر دلیل دیگری مدارس تعطیل شود، می‌توانیم برنامه‌ی آن روز را به فضای مجازی منتقل کنیم.

در برگزاری کلاس‌های آنلاین به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

در کلاس‌های آنلاین علاوه بر دبیر، حداقل دو نفر از هم‌کاران اجرایی به عنوان ناظر هستند که مشکلات احتمالی مانند قطع شدن صدا يا تصوير و ساير اشکالات فني و نيز غیبت، تاخير و… را پی‌گیری می‌کنند. برای هر کلاس آنلاین به طور متوسط ۲۰ دقیقه ویدیوی آموزشی در نرم‌افزارهای مختلف تهیه می‌شود. تهیه‌ی این ویدیوها و آماده‌سازی آن‌ها گاهی تا ۱۵ ساعت هم زمان می‌برد. دبیران و کادر اجرایی زحمت زیادی می‌کشند تا کلاس‌های آنلاین به بهترین شکل برگزار شوند. لازم به تذکر است که رفع عمده‌ی مشکلاتی که پیش می‌آید از عهده‌ی مدرسه خارج است مثلا کندی اینترنت که گاهی باعث مختل شدن کلاس‌ها می‌شود. علاوه بر این کادر آموزشی مدرسه حداقل هفته‌ای یک بار با هر دانش‌آموز و اولیای وی تماس می‌گیرند و جویای وضعیت درسی دانش‌آموز می‌شوند.

برای همه‌ی درس‌ها کلاس‌های آنلاین برگزار می‌شود؟

سعی کردیم تا در تمام دروس و در حد امکان از آموزش‌های آنلاین استفاده کنیم. در رشته‌های پژوهش به سمت آموزش نرم افزارهای مناسب به صورت ویدیوهای آموزشی رفتیم. در درس زبان انگلیسی در تاریخ ۳۰ فروردین کتاب درسی تمام شد و دانش‌آموزان کتاب زبان ترمیک مجتمع را آغاز کردند. در درس آزمایشگاه یک برنامه‌ی آزمایشگاه مجازی که در بسیاری از دانشگاه‌های معتبر دنیا هم استفاده می‌شود را به شکل آنلاین به دانش‌آموزان معرفی کردیم و دو جلسه آموزش کار با این نرم افزار را برگزار کردیم و سپس کلاس‌های آنلاین آزمایشگاه مدرسه شروع شد.

اما در چند درس هم به دلیل ویژگی‌های آن دروس روش‌های دیگری را پی گرفتیم. در درس هنر از همان ابتدای تعطیلی مدارس ویدیوهای آموزشی در کانال اطلاع‌رسانی مدرسه بارگذاری شد. در درس کارگاه با هماهنگی سرآشپز تهیه غذای هفت و نیم، پودمان آشپزی را برگزار می‌کنیم. در چند فیلم دستور تهیه و روش طبخ ۶ غذا به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود و آن‌ها یکی از این غذاها را انتخاب می‌کنند و از مراحل پخت آن فیلم تهیه می‌کنند. البته بر اساس این آموزش‌ها یک مسابقه آشپزی هم برگزار خواهیم کرد. بدین ترتیب تقریبا همه‌ی درس‌ها را پوشش دادیم.
در بخش فرهنگی چه کارهایی صورت گرفته است؟

در بخش فرهنگی کانال‌های اطلاع‌رسانی مدرسه بسیار فعال بودند. دو مسابقه‌ی فرهنگی برگزار شد. یکی به نام «خانه امن، خانواده شاد» در ده رشته‌ی کتاب‌خوانی، عکاسی، موسیقی، خوانندگی، استندآپ کمدی، دابسمش، تزیین سفره‌ی هفت سین، آشپزی و کمک در امور خانه برگزار شد و برنده‌ها مشخص شدند. یک مسابقه‌ی فرهنگی دیگر به مناسبت نیمه‌ی شعبان برگزار شد. استقبال بچه‌ها بسیار خوب بود و حتی بعضی والدین هم در مسابقات شرکت کردند. با شروع ماه مبارک رمضان هر روز در آغاز کلاس‌های آنلاین دعا و زیارت برگزار می شود.

با شیوع این بیماری چه اقداماتی در راستای سلامت دانش‌آموزان و هم‌کاران انجام شد؟

از قبل از شیوع ویروس کوید ۱۹ یک پروتکل بهداشتی در مدرسه اجرا می‌شد. از همان ابتدای تاسیس واحد گلستان در سرویس‌های بهداشتی مایع ضدعفونی کننده‌ی دست وجود داشت و سرویس‌های بهداشتی روزانه و کل مدرسه هفته‌ای یک بار ضدعفونی می‌شد. اما با شیوع این بیماری ضدعفونی کردن مدرسه روزانه و ضدعفونی کردن سرویس‌های بهداشتی در پایان هر زنگ تفریح انجام می‌شود. در راهرو، ورودی مدرسه، کلاس‌ها و اتاق‌های اداری محلول ضدعفونی کننده قرار داده شده است. پس از خارج شدن هر کدام از هم‌کاران از مدرسه، اتاقشان ضدعفونی می‌شود. ما در مدرسه به اندازه‌ی کافی مواد بهداشتی و ضدعفونی کننده داریم و هر زمان که مدارس باز شود می‌توانیم در بهداشت و سلامت کامل پذیرای دانش‌آموزان باشیم.

امتحانات نوبت دوم به چه صورت برگزار می‌شود؟

برای برگزاری امتحانات هنوز دستوری به مدارس داده نشده است، با این حال در واحد گلستان و البته همه‌ی واحدهای مجتمع علامه طباطبایی آمادگی برای برگزاری آزمون‌ها به هر صورت؛ چه آنلاین، چه آفلاين و چه حضوری البته با رعایت فاصله ي ایمن وجود دارد. در این مدت شورای مدیران مجتمع ۳ جلسه‌ی مجازی و ۲ جلسه‌ی حضوری داشته است. شورای مدرسه‌ی واحد گلستان ۵ جلسه‌ی مجازی و ۲ جلسه‌ی حضوری و انجمن اولیا و مربیان مدرسه هم ۳ جلسه‌ی مجازی داشته‌اند و تمام مسایل مدرسه و مجتمع از جمله برگزاری آزمون‌ها، بررسی و پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته و تمهیدات مورد نیاز انجام شده است.

چه صحبتی با دانش‌آموزان دارید؟

در پایان باید بگویم همه ما دلتنگ دانش‌آموزان عزیزمان هستیم. مدرسه با حضور دانش‌آموزان معنا پیدا می‌کند. امیدوارم با اتمام این آزمون سخت، خیلی زود دوباره بچه‌ها به مدرسه بیایند و هیاهو و شادی آن‌ها را در کلاس‌ها و فضای مدرسه شاهد باشیم.از دانش‌آموزان و اولیا خواهش می‌کنم حتما توصیه‌های بهداشتی را مانند قبل جدی بگیرند و رعایت کنند.

اخبار پیشنهادی