روزی نیم ساعت ریاضی تمرین کنیم

اغلب دانش آموزان دوره اول متوسطه از بین تمام درسهای این مقطع، ریاضی را یکی از سخت ترین درسها می دانند. بنابراین تمرکز بیشتری برای یادگیری آن لازم است و باید زمان بیشتری برای حل تمرین های آن وقت صرف کرد. در ابتدای سال تحصیلی که زمان برنامه ریزی دانش آموزان برای سال تحصیلی است، پاسخ به پرسش «چطور باید ریاضی را مطالعه کرد؟» اهمیت بسیار زیادی دارد.

برای پاسخ به این سوال با یک دبیر ریاضی هم کلام می شویم. «بهزاد اسداله» معلم ریاضی پایه هشتم ونهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران اعتقاد دارد در درجه اول باید با ریاضی دوست باشیم:« به نظر من مهمترین نکته این است که بچه ها با ریاضی دوست باشند و از آن نترسند. از طرف دیگر ریاضی را باید مفهومی درس داد و دانش آموزان هم آن را مفهومی مطالعه کنند.»

اسداله در توضیح مطالعه مفهومی می گوید:«باید ذهن دانش آموزان مسائل را به صورت مفهومی درک کند. چون ریاضی تنها درسی است که حفظ کردن مطالب در آن نتیجه ای ندارد و تا مطالعه عمیق انجام نشود مسئله ها حل نمی شوند.»

این معلم ریاضی توصیه هایی هم برای دانش آموزان دارد تا بهتر ریاضی را یاد بگیرند:«ریاضی باید هر روز حداقل به مدت نیم ساعت تمرین شود و دانش آموزان فقط تمرین حل کنند. این کار باید در طول سال تحصیلی ادامه پیدا کند چون اگر شب امتحان برسد دیگر نمی توان ریاضی را یاد گرفت. پس باید ریاضی خواندن، مستمر باشد.»

اسداله هندسه را از بخش هایی از ریاضی می داند که دانش آموزان با آن مشکل بیشتری دارند. او می گوید:«بچه ها اعتقاد دارند یاد گرفتن هندسه سخت تر از بقیه بخش های ریاضی است بنابراین با آن دیرتر ارتباط برقرار می کنند در صورتیکه اگر هندسه درست و خوب برای دانش آموزان بیان شود یکی از جذابترین بخش های ریاضی است. مثل قسمت های دگر ریاضی، یادگرفتن هندسه هم فقط نیاز به تمرین زیاد دارد.»

معلم ریاضی پایه هشتم ونهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران در انتها به پرسشِ همیشگی دانش آموزان درباره «فایده ریاضی در زندگی» اشاره کرده و می گوید:«دنیای ما دنیای ریاضی است و همه اتفاقات آن بر پایه این علم است. به طور مثال همه بازی های کامپیوتری که بچه ها علاقه زیادی به آن دارند بر اساس اصول و قواعد ریاضی طراحی شده است.»

اخبار پیشنهادی