در جلسه آشنایی اولیا پایه هفتم با کادر اجرایی واحد پاسداران چه گذشت؟

چهارشنبه ۵ تیرماه، سه روز قبل از برگزاری اردوی دوستی پایه هفتم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران، خانواده دانش آموزان پایه هفتم به مدرسه آمدند تا با مدیر و کادر اجرایی مدرسه آشنا شوند، پایِ حرف هایشان بنشینند و آخرین برگه های ثبت نام فرزندانشان را پر کنند. جلسه ای که قرار بود یک ساعته تمام شود با حرف های صریح معاون مدرسه و صحبت های اولیا با او، به دو ساعت کشید.

اولیا پاسدارانی ساعت یازده صبح به مدرسه آمدند و با گذشتن از بین کلاس های خالی، به حیاط رفتند و در سالن اجتماعات مستقر شدند. آن هایی که در روزهای قبل از ثبت نام یکدیگر را دیده بودند درباره مدرسه و ساختمانش صحبت می کردند. بعضی از خانواده ها هم از دلایل انتخاب این مدرسه می گقتند و انتظاراتشان از یک مدرسه خوب را بیان می کردند.

یکی از آن ها پدر دانش آموز «ایلیا اسماعیلی» از پایه هفتم بود. «از نظر من مدرسه ای مناسب است که برای ابعاد مختلف یک دانش آموز نوجوان برنامه داشته باشد. هر دانش آموز باید از نظر رفتاری و اجتماعی آماده ورود به جامعه باشد. بنابراین فقط یاد دادن درس کافی نیست.» نظر این پدر را مادر «نیکان صحراوردی» تایید کرد: «دانش آموز هم باید در بحث درسی قوی باشد و هم بحث پرورشی. ولی مهمتر از این ها شاد بودن بچه هایمان در مدرسه است. فکر می کنم دانش آموزان در این مدرسه حال خوبی داشته باشند و روزهای شادی را با همکلاسی هایشان سپری کنند. برای من و پدرِ نیکان، بودنِ این حس خوب، مهمترین ویژگی یک مدرسه است.»

معرفی کادر اجرایی مدرسه

جلسه وقتی آغاز شد که اولیا ۵۴ دانش آموز جدیدالورود مدرسه در سالن اجتماعات به سخنرانی کوتاه مدیر گوش دادند و سپس کادر اجرایی مدرسه را شناختند. «دارا امانی» مدیر مدرسه از داشتن مدرسه ای خوب سخن گفت و از خانواده ها خواست که در این راه به واحد پاسداران کمک کنند. بخش اصلی حرف های مدیر واحد پاسداران درباره تعلامل مدرسه و خانواده بود: « داشتن مدرسه ای خوب که خانواده ها به آن اعتماد کنند و دانش آموزان هم در آن شاد باشند، با همیاری کادر اجرایی مدرسه و پدر و مادر ها میسر است. مهمترین قدم در رسیدن به هدف این است که پشتیبان یکدیگر باشیم و در خانه و مدرسه نزد دانش آموزان از یکدیگر حمایت کنیم.»

معرفی کادر اجرایی واحد پاسداران بخش دیگری از حرف های امانی بود. او  نفرات واحد پاسداران را به خانواده ها معرفی کرد و وظایف هر کدام را برای اولیا توضیح داغد. صحبت های «تورج قاسمی»، معاون مدرسه بخش اصلی این جلسه بود. چه آنکه پیش از او، امانی قسمتی از حرف هایش را کوتاه کرد تا زمان بیشتری به معاون مدرسه برسد و حرف های صریح اش را با خانواده ها در میان بگذارد.

صحبت های صریح با اولیا

 قاسمی قبل از شروع حرف هایش، از دانش آموزانی که به همراه پدر و مادرشان در جلسه حاضر بودند خواست که با مشاوران مدرسه به یکی از کلاس ها بروند و از آن ها توضیحاتی درباره اردوی دوستی بشنوند. وقتی جلسه خالی از دانش آموزان شد، قاسمی درباره دو موضوع مهم حرف زد که به عقیده او می بایست سرلوحه ارتباط مدرسه و اولیا و اولیا با فرزندانشان باشد: «صراحت و صداقت دو اصلی هستند که همه باید در رفتارهایمان داشته باشیم. وقتی کادر اجرایی مدرسه و پدر و مادرها با هم صریح و صادق باشند بچه ها هم آن را در مدرسه و خانه می بینند و براساس آن عمل می کنند. اگر پدر و مادر با خودشان و با ما صادق نباشند نمی توان از دانش آموز انتظار راستگویی داشت.»

او در بخش دیگری از حرف هایش به مشکلاتی اشاره کرد که دانش آموزان در مدرسه با آن درگیر هستند: «وقتی ما، انسان های بالغ، در زندگی روزمره مان دچار اشتباه می شویم نباید از بچه ها انتظار داشته باشیم از همه نظر کامل باشند. آن ها در مدرسه و خانه اشتباه می کنند و گاه از آن ها گریزی نیست. اما مهم آن است که ما با این اشتباهات چطور برخورد کنیم و بدانیم چه زمانی گذشت و مهربانی مورد نیاز است و چه زمانی سخت گیری.» او با گفتن نمونه هایی از اتفاقات داخل مدرسه از اولیا خواست که در همه مراحل تحصیل دانش آموز به مدرسه اعتماد کنند.

جلسه آشنایی اولیا پایه هفتم با کادر اجرایی مدرسه که تمام شد، دانش آموز شاد و سرحال پیش پدر و مادرهایشان برگشتند، در حالیکه با دوستان جدیدشان تا یکشنبه ۹ تیرماه، روز برگزاری اردوی دوستی خداحافظی می کردند.

اخبار پیشنهادی