دانش آموز آموزش پذیر تربیت می کنیم

فصل تابستان و آغاز تعطیلات مدارس همانقدر که می تواند دانش آموزان را از فضای درس و مدرسه دور کند، به همان میزان هم پتانسیل استفاده در جهت مسائل آموزشی و پرورشی دارد. این ویژگی به خصوص در مقطع ابتدایی اهمیت ویژه ای دارد زیرا کودکان در سنین پایین علاوه بر آموزش به آشنا شدن و نزدیکی احساس به مدرسه و معلم و هم کلاسی ها احتیاج دارند. یکی از ضرورت های برگزاری پایگاه های تابستانی در پایه های ابتدایی مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی همین امر است.

خلق فضای شاد برای کودکان

یکی از مدارسی که امسال پایگاه تابستانی موفقی برای دانش آموزان برگزار کرد پیش دبستانی و دبستان مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی – واحد نیاوران است. آنطور که مدیر این دبستان می گوید، دانش آموزان در تابستان به مدت هفت هفته و در مجموع چهارده روز در مدرسه حضور داشته اند.

هادی ربیعی درباره جزییات پایگاه تابستانی امسال می گوید:«از مجموع روزهای پایگاه تابستانی مدت هفت روز به مسائل آموزشی و هفت روز دیگر مختص به کارهای اردو و تفریحی بود. در روزهای آموزشی کلاسهای زبان، هنر، خلاقیت و ریاضی برگزار کردیم که در حقیقت آموزش به همراه بازی بود و دانش آموزان لذت زیادی از آن بردند.»

ربیعی برنامه های تفریحی انجام شده را نیز بسیار خوب و در راستای اهداف اصلی پایگاه تابستانی ارزیابی می کند و می گوید: «روزهای تفریحی اختصاص به اردوهایی مانند شهربازی، سینما، پارک ژوراسیک، باغ پرندگان و مجموعه فرهنگسرای نیاوران داشت که اوقات خوشی را برای آنها بوجود آورد. فراموش نکنیم هدف اصلی پایگاه تابستانی این بود که ارتباط بچه ها با مدرسه قطع نشود و بتوانند از لحظاتی که باهم دارند بهتر استفاده کنند.بنابراین بحث آموزشی با جدیت سال تحصیلی وجود نداشت و سعی کردیم فضا طوری باشد که بچه ها شاد باشند.»

دانش آموز آموزش پذیر می خواهیم

مدیر پیش دبستان و دبستان پسرانه علامه طباطبایی- واحد نیاوران در ادامه به اهداف کلی مجموعه و سیاستهایی که برای تحقق اهداف مدنظر دارد اشاره می کند. به گفته ربیعی گزینش دانش آموزان در این مجموعه تنها بر اساس درس خوان یا مودب بودن بچه ها نیست و عامل مهمتر دیگری هم وجود دارد: «دانش آموزان ما قبل از ورود گزینش می شوند. اما این گزینش صرفا به معنای خوب بودن درس یا باادب بودن نیست. ما دانش آموزانی را جذب می کنیم که احساس کنیم می توانند آموزش ببینند و به اصطلاح آموزش پذیر باشند. برای این کار دانش آموزان به صورت تیمی مدنظر قرار می گیرند و نه شخصی. مثلا در کلاس سوم باید ویژگی های کلی دانش آموزان نزدیک به هم باشد تا باهم هم افزایی ایجاد کنند.»

وی در ادامه با اشاره به اولویت های مدرسه در مباحث آموزشی و پرورشی می گوید: «تمرکز ما آموزش مهارتهای زندگی به بچه هاست. بعضی عناوین این مهارت ها عبارتند از کنترل خشم یا ارتباط موثر و خیلی مهارتهای سودمند دیگر. بخش دیگر، مهارتهای دیگری است که در مدرسه می توان به بچه ها آموزش داد، مانند مهارت ریاضی. آموزش این مهارت به دانش آموزان مهمتر از آن است که صرفا اطلاعات و آمار ریاضی برای حفظ کردن به آنها داده شود. یا در فیزیک قصد داریم قواعد آن را به صورت عملی به بچه ها یاد بدهیم. در تربیت بدنی و زبان و هنر هم می توان این کار را کرد.» ربیعی از کلاسی نیز سخن می گوید که فراتر از آموزش های علمی قرار است فکر کردن و مسائل مربوط به آن را به کودکان آموزش دهد: «به طور خاص، دانش آموزان در کلاسی به نام فلسفه، مهارتهای فکر کردن را فرامی گیرند. اینکه یک کودک چگونه سوال کند و به سوالات پاسخ دهد، چرا باید برای هر حرف خود دلیل داشته باشد و چرا نباید هر حرف بی دلیل را بپذیرد، همه در این کلاس مورد بحث قرار می گیرند.»

خانواده ها به مدرسه اعتماد کنند

مدیر پیش دبستان و دبستان پسرانه علامه طباطبایی- واحد نیاوران توصیه هایی هم به بچه ها و خانواده هایشان دارد:« بچه ها در بهترین دوران زندگی خود هستند و این را وقتی خوب متوجه می شوند که بزرگ شوند. پس باید خوب آموزش ببینند و شاد باشند. پدر و مادرها هم به مدرسه اعتماد کنند و در کنار ما باشند تا بتوانیم مشکلات را با هم حل کنیم. یک مثلث آموزشی که خانواده، مدرسه و دانش آموز سه ضلع آن هستند زمانی موفق خواهد شد که هر سه ضلع با هم همیاری کنند.» هادی ربیعی حرفهایش را اینطور به پایان می برد: «اگر خانواده ای از من سوال کند که فرزند من بعد از چند سال تحصیل در این مجموعه چه دانش آموزی خواهد بود، پاسخ من این است، با کمک خداوند دانش آموزانی تحویل می دهیم که دوست دار دانایی و یاد گرفتن باشند، به جهت روانی و جسمی سالم و در عین حال مهارتهای مختلفی را هم کسب کرده باشند.»

اخبار پیشنهادی