جشنی برای قدردانی از موسفیدها

دست نوه هایشان را گرفته اند و با قدم هایی آهسته به سالن می آیند. ساعت چهار بعد از ظهر ۲۸ آذر است و تا چند دقیقه دیگر ششمین «جشن انوار الهی در خانواده من» در سالن همایش هتل ارم آغاز می شود. جشنی که به بهانه شب یلدا و برای احترام به پدربزرگ ها و مادربزرگ ها هر سال توسط واحد گلستان و اینبار با مشارکت واحد پاسداران دخترانه برگزار می شود. جشن انوار الهی امسال حدود ۵۰۰ نفر میهمان از هر دو مدرسه دارد.

تلاش پاسدارانی ها و گلستانی ها از صبح

سفره یلدای زیبایی در ورودی سالن چیده شده است و خانواده ها با آن عکس یادگاری می گیرند. «سمانه یکتا» و «رسول خداداد بیگی» از واحدهای پاسداران و گلستان مجریان برنامه هستند و مشغول تمرین متن اجرایشان هستند. در جشن برنامه های مختلفی اجرا می شود: از مسابقه و موسیقی تا پخش کلیپ و سخنرانی. زینب کمال الدین مدیر واحد پاسداران و حجت حضرتی مدیر واحد گلستان به همراه کادر اجرایی هر دو مدرسه از صبح در سالن جشن هستند و برنامه ها را هماهنگ می کنند.

آغاز جشن با یک کار ویژه

وقتی جشن آغاز می شود، جای سوزن انداختن در سالن نیست. «علیرضا حقگوی» معاون آموزشی مجتمع علامه طباطبایی، «دارا امانی» مدیر واحد پسرانه پاسداران، «ابوالفضل رستمی» مدیر واحد فرمانیه، «مهدی لواسانی» مدیر واحد شریعتی و «ساره قادری» مدیر دبستان دخترانه واحد تجریش به همراه خانواده هایشان میهمانان ویژه جشن انوار الهی هستند.

 در ابتدای مراسم، بیگی از دانش آموزان می خواهد از صندلی هایشان بلند شوند و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها را ایستاده تشویق کنند. «کسری عربلو» دانش آموز پایه هشتم واحد گلستان در کنار پدربزرگش ایستاده است. می گوید: «وقتی کوچک بودم پدربزرگ و مادربزرگم زحمات زیادی برای من کشیدند. من به عنوان نوه شان وظیفه دارم تا همیشه قدردانشان باشم. به همین دلیل افتخار می کنم که در جشنی برای احترام به آن ها شرکت کرده ام.»

یاد آنهایی که کنارمان نیستند

خیلی از پدربزرگ ها یکدیگر را از سال های قبل می شناسند. آن ها در دوره های قبلی جشن انوار الهی با هم آشنا شده اند. بعضی موسفیدها اما جایشان در جشن خالی است. حالا، تصاویر آن ها در کلیپی پخش می شود که به یاد پدربزرگ و مادربزرگ هایی ساخته شده که دیگر در بین خانواده هایشان نیستند. یکی از دانش آموزان واحد گلستان سال گذشته با مادربزرگش در این جشن شرکت داشته است. امسال اما مادربزرگش در جمع آن ها نیست. می گوید: «نمی خواستم امسال بدون پدربزرگ و مادر بزرگم به این جشن بیایم. اما پدرم گفت همه بزرگترهایی که به جشن می آیند مثل پدر و مادر و پدربزرگ و مادربزرگ های ما هستند.»

نورهای خدا در قلب و خانه ما

«قدر بزرگترها را دانستن»، بخش اصلی حرف های «حجت حضرتی» مدیر واحد گلستان در جشن انوار الهی است. او ابتدا درباره برگزاری این جشن صحبت می کند: «جشن انوار الهی در دو سال نخست برگزاری، جشن پدربزرگ ها نام داشت. در سال های بعد به احترام مادر بزرگ ها «جشن انوار الهی در خانواده من» را برگزار کردیم تا در آن از زحمات پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها قدردانی کنیم.» حضرتی توصیه هایی هم به دانش آموزان دارد: «پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نورهای خدا در قلب و خانه ما هستند. باید قدرشان را بدانیم. هرآنچه امروز داریم به خاطر زحمات بزرگترها است.»

آوازهای قدیمی و شناخت نوه ها

برگزاری مسابقه بین پدربزرگ ها، همه میهمانان جشن را به وجد می آورد. آن ها آوازهای قدیمی می خوانند و توسط فرزندان و نوه هایشان تشویق می شوند. مسابقه مادر بزرگ ها هم برای نوه ها جذاب است. مادربزرگ ها باید حدس بزنند نوه هایشان چه نوع موسیقی گوش می دهند، دوست دارند سفر کجا بروند و عیدی چه کادویی از مادربزرگشان هدیه بگیرند.

سازها کوک می شوند

یکی از برنامه های هیجان انگیز جشن، اجرای موسیقی است. دانش آموزان واحد پاسداران روی سن می آیند و با سازهایشان چند قطعه اجرا می کنند. سپس هر کدام تک نوازی می کنند. «سمانه یکتا» مسئول فرهنگی واحد پاسداران درباره تمرینات گروه موسیقی مدرسه می گوید: «بچه ها حدود دو هفته برای این جشن تمرین کردند. اولین بار بود که برای جمعیتی اینچنینی برنامه اجرا می کردند. ولی کارشان واقعا خوب بود.» دانش آموزان واحد گلستان هم دو قطعه موسیقی اجرا می کنند. آن ها سال های قبل هم در جشن انوار الهی موسیقی اجرا کردند و تجربه بیشتری داشتند.

خواندن از وطن در جمع بزرگترها

سرود آخر جشن به صورت دسته جمعی اجرا می شود. عنوان سرود «وطن» است و به گفته «رسول خداداد بیگی» مسئول فرهنگی واحد گلستان، دانش آموزان در مدارس خودشان آن را تمرین کردند: «دانش آموزان هر دو واحد سرود وطن را در مدرسه شان تمرین کردند. گلستانی ها برای اجرای قطعات خود از پانزده روز پیش تمریناتشان را شروع کردند تا بهترین اجرایشان را برای پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها انجام دهند.» بیگی می گوید این جشن مهمترین برنامه فرهنگی مدرسه در سال تحصیلی است: «برنامه ریزی ها و جلسات برگزاری جشن انوار الهی از ابتدای سال تحصیلی آغاز شد. از ابتدای آذر برنامه فرهنگی دیگری در مدرسه نداشتیم تا جشن انوار الهی را به بهترین شکل اجرا کنیم.»

اجرای حرکات رزمی توسط پاسدارانی ها

پنج نفر از دختران پاسدارانی با لباس ورزش های رزمی روی سن می آیند. آن ها ابتدا چند حرکت رزمی دسته جمعی انجام می دهند. برنامه اصلی شان اما شکستن چوب با دست است. دختران پاسدارانی قدرت خودشان را به نمایش می گذارند و تشویق می شوند.

ثبت یادگاری برای روزهای دلتنگی

برنامه آخر جشن اهدای گل به بزرگترها است. دانش آموزان یک شاخه گل به پدربزرگ و مادر بزرگشان اهدا می کنند. موسفیدها هم لبخند می زنند و نوه هایشان را می بوسند. یک دانش آموز پاسدارانی دست مادر بزرگش را می بوسد و بغلش می کند. پدر و مادرش هم با لبخند، از آن ها عکس یادگاری می گیرند. یکی از پدرها می گوید: «این عکس ها باید به یادگار بماند، برای روزهای دلتنگی.»

اخبار پیشنهادی