آموزش ریاضی با روش اکتشافی؛ علوم با آزمایش

بنيان برنامه هاي آموزشي مدرسه متوسطه دوره اول «علامه طباطبايي» برنامه‌هاي مصوب وزارت آموزش و پرورش است. چون معتقديم اين برنامه‌هاتوسط کارشناسان صاحب صلاحيت تدوين شده و حاصل سال‌ها تجربه و پژوهش است. معاونت آموزشي مدرسه با اتکاء به برنامه هاي مصوب، تلاش مي‌کند نيازهاي فعلي و آتي «دختران علامه‌اي» را شناسايي و برنامه‌هاي آموزشي را با روشي جذاب ارائه نمايد. اين برنامه‌ها به صورتي تدوين شده است که اشتياق دانش‌آموزان به يادگيري را افزايش دهد و اگر به درسي کمتر علاقه دارند، براي يادگيري‌اش مشتاق شوند. آموزگاران«دبيرستان دوره اول دخترانه علامه طباطبايي – واحد پاسداران» تلاش مي‌کنند تا در روش تدريس خود از تکنيک‌هاي مختلفي استفاده مي‌کنند.

آموزش رياضي با روش اکتشافي

آموزش رياضي با اتکاء به کاربرد رياضيات در زندگي روزمره دانش‌آموزان از مهمترين بسترهاي آموزش رياضيات در «دبيرستان دوره اول دخترانه علامه طباطبايي – واحد پاسداران» است. همچنين ايجاد نظم فکري و پرورش تفکر خلاق و انتقادي دانش‌آموزان از اهداف آموزش رياضيات در  اين مدرسه است. بنابراين معلمان ما سعي مي‌کنند لذت و اهميت يادگيري رياضي را با شيوه بحث و پرسش و پاسخ (يادگيري اکتشافي) و مشارکت گروهي به دانش‎‌آموزان بچشانند.

کلاس علوم با آزمايش و بازي

کلاس علوم«دختران علامه‌اي» با انجام آزمايش، استفاده از بازي و بحث‌هاي گروهي همراه است. فيلم‌هاي علمي و دست‌سازه‌ها نيز براي عمق دادن به يادگيري دانش‌آموزان در اين کلاس مورد استفاده قرار مي گيرد.

در کلاس علوم، دانش‌آموزان با استفاده از لوازمي که اطراف خود مي‌بينند دست سازه‌هايي براي درک بهتر موضوع تدريس شده، خلق مي‌کنند. در کلاس علوم همچنين دانش‌آموزان با  ارائه کنفرانس در هر درس، تلاش مي‌کنند بصورت مشارکتي يادگيري‌شان را افزون کرده و تعميق بخشند.

تفکر و پژوهش همراه با فلسفه و مهارت زندگي

آموزش مهارت‌هاي زندگي با شيوه هاي غير مستقيم و مشارکتي، استفاده عملي و کاربردي دانش آموزان را به همراه خواهد داشت. با استناد به اين موضوع، کلاس‌هاي«تفکر و پژوهش»،«مهارت زندگي» و«فلسفه» با مشارکت «دختران علامه‌اي» برگزار مي شود.

در اين کلاس‌ها آموزگار، موضوع مورد نظر را بيان كرده و بچه‌ها با بارش فكري بصورت فعالانه در بحث شركت مي‌كنند. پس از آن، بچه‌ها به گروه‌‌هاي چند نفره تقسيم شده و بصورت فعال، درباره مفهوم تدريس شده مباحثه مي‌کنند، آن را تمرين كرده و به مرور تبديل به مهارت مي‌کنند. معلمان براي آموزش هر مفهوم، روش جداگانه‌اي اتخاذ مي کنند. پانتوميم، اثر انگشت، فيلم و ساخت کلاژ وکاردستي از جمله تکنيک‌ها و روش‌هايي است که براي تدريس کلاس‌هاي فوق الذکر استفاده مي شود.

استفاده از ضرب المثلهاي فارسي براي آموزش عربي

معلم کلاس عربي در کنار متون عربي هر درس، تلاش مي‌کند مطالبي مرتبط با درس اما خارج از کتاب درسي را براي بالا بردن اطلاعات دانش‌آموزان ارائه کند. در عين حال براي تفهيم بهتر درس از وسايلي که دانش‌آموزان با مقوا، ماژيک‌هاي رنگي و… ساخته‌اند به شيوه‌اي بديع استفاده مي‌شود.
 براي درک بهتر مطالب دروس عربي، ادبيات و دستور زبان فارسي مرور مي‌شود و گاهي از ضرب‌المثل‌هاي فارسي معادل احاديث و جملات ناب کتاب عربي استفاده مي‌شود. 

اخبار پیشنهادی