۹ جلسه؛ ویژه نهمی ها

انتخاب رشته برای پایه دهم یکی از برنامه های ویژه دانش آموزان دبیرستان دخترانه دوره اول علامه طباطبایی – واحد پاسداران، از ابتدای زمستان است. مشاوران واحد پاسداران از ابتدای نیمسال اول تحصیلی، جلساتی را برای بهبود این امر برنامه ریزی کردند. این جلسات از ۹ دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ آغاز شده و در ۹ مرحله با هدف هدایت تحصیلی و انتخاب مسیر شغلی دانش آموزان پایه نهم، به صورت مجازی یا حضوری، فردی یا گروهی برگزار خواهد شد.

«فاطمه شریفی» مسئول فرهنگی این واحد درباره برگزاری اولین مرحله هدایت تحصیلی می گوید:

«اولین مرحله، ۹ دی ماه با حضور اولیا برگزار شد. در این جلسه مشاوران و کارشناس برنامه با اولیا دانش آموزان پایه نهم درباره موضوعاتی مثل ویژگی های نوجوانان، هدایت تحصیلی، مسیر شغلی، ملاک های انتخاب رشته و چگونگی همراه شدن اولیا با کادر مدرسه برای برگزاری جلسات نه گانه صحبت کردند. نتیجه صحبت در این جلسه این بود که؛ اولیا در جلسات بعدی همراه و در کنار فرزندانشان باشند و در این مدت تست شخصیت رنگی بدهند.»

در مرحله دوم این برنامه نیاز است که دانش آموزان تست شخصیتی مورد نظر مشاوران را انجام بدهند و دفترچه های هدایت تحصیلی شان را از مدرسه دریافت کنند؛ دانش آموزان باید همه جزوه ها، نکات، تحقیقات و مصاحبه های این جلسات را در دفترچه هایشان ثبت کنند.

به گفته شریفی در مراحل بعدی دانش آموزان در جلساتی مجازی با یکدیگر صحبت می کنند: «زمان و تاریخ این برنامه ها توسط مشاوران مدرسه از قبل مشخص شده و حتی درباره موضوعات صحبت در جلسات هم برنامه ریزی مشخصی انجام شده است؛ خودشناسی، دگرشناسی، شناخت شغل ها و رشته های تحصیلی، از موضوعات گفت و گوهای دانش آموزی در این پروسه است.»

در مرحله هفتم حضور خانواده ها پررنگ تر می شود

پس از شرکت در دیدار ها و گفت و گوهای دانش آموزی و رصد آن توسط مشاوران، در مرحله هفتم جلسه ای حضوری با دانش آموزان و خانواده ها، برگزار خواهد شد. موضوع این جلسه صحبت درباره مسیر شغلی، برنامه ریزی برای ایجاد ارتباط قوی تر بین دانش آموزان و خانواده ها و همچنین برگزاری تئاتر های خانوادگی است.

مسئول فرهنگی این واحد درباره ایجاد انگیزه در دانش آموزان می گوید: «مشاوران برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان، مابین جلسات برای آن ها ویدئو، فایل صوتی و متن هایی را ارسال می کنند و در صورت نیاز دانش آموزان، با آن ها گفت و گو می کنند.»

آخرین مرحله برگزاری یک جلسه مشاوره فردی با عنوان انتخاب رشته دبیرستان، به صورت حضوری است. در این جلسه هم مشاور نتایج تست دانش آموزان را ارزیابی کرده و درباره گزارش های نوشته شده در دفترچه هدایت تحصیلی با آن ها به صورت انفرادی گفت و گو می کند. در نتیجه دانش آموزان با دید بازتر و شناخت بیشتر نسبت به علایقشان، انتخاب می کنند که در دبیرستان چه رشته ای بخوانند.

اخبار پیشنهادی