همکاری دبیران، اولیاء و دانش آموزان در تدوین چشم اندازها

دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان برای تدوین چشم انداز ۱۴۰۰ مدرسه، از اولیاء و دانش آموزان نظرخواهی می کند.
اهداف و چشم اندازهای هر مجموعه مشخص کننده راه و روش مدیریت و برنامه ریزی در دوره های از پیش تعریف شده است. شورای راهبردی واحد گلستان برای تدوین هر چه دقیق تر و جامع تر چشم انداز کوتاه مدت ۱۴۰۰، از دبیران، اولیاء و دانش آموزان نظرخواهی می کند.

حجت حضرتی، مدیر و عضو شورای راهبردی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان می گوید: «ما در شورای راهبردی واحد گلستان به دنبال تدوین سند استراتژیک مدرسه هستیم. برای تدوین سند استراتژیک سه شاخصه مهم وجود دارد که ما آنها را برای خانواده ها تشریح کرده ایم. این سه شاخصه عبارتند از چشم انداز (کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت)، ماموریت و ارزشهای سازمانی.

حضرتی سه شاخصه مهم را این گونه تعریف می کند: «چشم‌انداز در واقع همان تصویری از آینده است که یک سازمان قصد دارد در زمانی مشخص به آن دست یابد. می توان گفت که چشم انداز، ترسیم تصویری از مقصد و آرمان سازمان در آینده اما در شرایط کنونی است؛ آینده‌ای واقع‌گرایانه، ممکن و محقق الوقوع و جذاب. ماموریت، فلسفه وجودی و اقداماتی است که به طور روزمره در مدرسه اتفاق می افتد. و بالاخره ارزشهای سازمانی که خطوط قرمز مجموعه هستند. یک سازمان از طریق انجام ماموریت با رعایت ارزش های سازمانی به سمت تحقق چشم انداز حرکت می کند.»

وی نظرات تمام ذی‌نفعان مدرسه از جمله همکاران، اولیا و دانش‌آموزان را در تدوین چشم انداز مهم و حیاتی می داند. «در جلسات متعددی که در شورای راهبردی داشتیم، ماموریت ها و ارزشهای سازمانی را تدوین کردیم. اما تعیین چشم اندازهای مدرسه نیاز به بحث و بررسی بیشتر و شنیدن نظرات اولیاء و دانش آموزان دارد. به همین سبب در شروع سال تحصیلی از خانواده ها نظرخواهی می کنیم تا ما را در تدوین چشم انداز یاری کنند. شورای راهبردی با توجه به نظرات خانواده ها و با نگاه به چشم انداز بلندمدت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی یعنی «تربیت تمدن سازان ۲۰۴۰»، چشم انداز کوتاه مدت تا سال ۱۴۰۰ و میان مدت ۱۰ الی ۱۵ ساله را ترسیم می کند.»

حضرتی معتقد است با این اقدامات جایگاه واحد گلستان در مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی و سهم آن در «تربیت تمدن سازان ۲۰۴۰» مشخص می شود.

مدیر واحد گلستان می گوید برنامه محور بودن مدرسه با تدوین سند استراتژیک محقق می شود. «ما واحد گلستان را یک مدرسه برنامه محور معرفی کرده ایم. امید داریم با انجام این کار بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم. ضمن اینکه همکاری اولیاء در تدوین چشم انداز یک مدرسه باعث ایجاد حس اعتماد متقابل و ارزش‌مندی طرفین ( مدرسه و خانواده) می شود.»

اخبار پیشنهادی