هر روز ۴۸ کلاس درس آنلاین برگزار می شود

بیش از دو ماه از تعطیلی مدارس می گذرد و مدارس علامه طباطبایی برنامه های آموزشی و فرهنگی خود را در بستر اینترنت و فضای مجازی دنبال می کنند. مدیر واحد فرمانیه در مورد این فعالیتها با خبرنگار سایت مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی گفت و گویی انجام داده است.

ابوالفضل رستمی، مدیر واحد فرمانیه در خصوص اقدامات بعد از تعطیل شدن مدارس گفت: «قبل از شیوع بیماری و تعطیلی مدارس، تعطیلی های زیادی به دلایل مختلف به وجود آمده بود. به همین دلیل در کانالها ویدیوهای آموزشی بارگذاری شده بود و به سمت آموزش آنلاین رفته بودیم. اما از هفته دوم اسفند زمانی که مشخص شد تعطیلی ها طولانی مدت است، به طور جدی اقدامات آموزشی را به بستر اینترنت و کانالهای اطلاع رسانی بردیم.»

وی افزود: «از هفته سوم اسفند با یک زنگ کلاس آنلاین برای هر پایه شروع کردیم. اما به دلیل تعدد دانش آموزان هر پایه امکان پرسش و پاسخ و همق بخشی به مطالب توسط دبیر نبود. در نتیجه از ابتدای سال ۹۹ و از تاریخ ۵ فروردین تعداد کلاسها را برای هر پایه به ۳ زنگ افزایش دادیم.»

او از اقداماتی که برای بالا بردن کیفت کلاسهای آنلاین در واحد فرمانیه انجام شده است گفت.«در جلسه ای که در روز ۱۴ فروردین با حضور معلمان و کادر اجرایی داشتیم تصمیم بر این شد که کلاسهای آنلاین مانند کلاسهای حضوری برگزار شود و دانش آموزان بر اساس کلاس بندی مدرسه در کلاسهای آنلاین شرکت کنند. این کار باعث شد کیفیت آموزش در کلاسها بالا برود هر چند که برگزاری ۴۸ کلاس آنلاین در روز کار سختی است. برگزاری این کلاسها از کلاسهای حضوری سخت تر است چرا که هم آموزش به صورت آنلاین انجام می گیرد هم معلمها از قبل محتوای آموزشی برای ارائه در این کلاسها آماده می کنند. »

رستمی از تغییر رویکرد در برگزاری کلاسهای آنلاین خبر داد و گفت: «در این جلسه سیاست آموزشی کلاسهای آنلاین تغییر کرد به این صورت که ویدیوهای آموزشی تهیه شده توسط دبیران ابتدا در کانال بارگذاری می شود و  آموزش از این طریق انجام می گیرد. کلاس آنلاین به توضیحات تکمیلی، پرسش و پاسخ و رفع اشکال اختصاص پیدا کرده است. در هر پایه چند پشتیبان حضور دارند که حضور و غیاب را انجام می دهند و مشکلات احتمالی را رفع می کنند. آنها به صورت اتفاقی به کلاسها سر می زنند. به دانش آموزان گفته شده که شرط گرفتن نمره مستمر حضور فعال در کلاسها و آزمون های آنلاین است.»

آزمونهای آنلاین یکی دیگر از فعالیتهای آموزشی مدرسه است که مدیر واحد فرمانیه در مورد آن توضیح داد: «آزمونهای آنلاین آخر هر هفته برگزار میشود و گزارش عملکرد به دانش آموزان و اولیا داده می شود. تقریبا همه کارهایی که در زمان حضور دانش آموزان در مدرسه انجام میشد اجرا می شود. همه دروس بسته به شرایط به صورت آنلاین یا ویدیوی آموزشی تدریس می شوند. ساعتهای درسی به اندازه قبل و حتی بیشتر شده است چون تعطیلی های پیش بینی نشده و برنامه ها و اردوهای فرهنگی خللی در کلاسهای آنلاین ایجاد نمی کند.»

وی همکاری اولیا را بسیار تعیین کننده دانست و گفت: « اولیا همکاری بسیار خوبی با ما دارند و درک می کنند که علی رغم شرایط پیش آمده آموزش نباید متوقف شود چرا که دانش آموزان خصوصا پایه نهم برای موفقیت در سال آینده به آموزشهای این سال تحصیلی نیاز دارند. من در صحبتهایی که با اعضای انجمن اولیا و مربیان داشتم، اولیا از برگزاری کلاسهای آنلاین ابراز رضایت داشتند.

خانه دوم فرمانیه در فضای مجازی

ابوالفضل رستمی به خلا به وجود آمده در ارتباط با دانش آموزان اشاره کرد و گفت: «برنامه های آموزشی از اواسط اسفند با نظم و ترتیب دنبال شد اما ما احساس کردیم که در بخش فرهنگی و ارتباط با دانش آموزان دچار کاستی هایی هستیم. تصمیم گرفتیم در فضای مجازی صفحه ای به نام خانه دوم فرمانیه راه اندازی کنیم و از این طریق با دانش آموزان بیشتر در ارتباط باشیم.»

وی افزود: «انواع و اقسام مطالب سرگرمی و آموزنده از جمله مطالب معاونت فرهنگی مجتمع، صحبتهای کارشناسی از طرف اولیای متخصص و ویدیوکلیپ خاطرات دانش آموزان از اردوها در این صفحه قرار می گیرد. همچنین مسابقات و چالش های زیادی هم برگزار شد. تلاش کردیم مسابقات به گونه ای انتخاب شود که همه طیفهای دانش آموزان را در بر گیرد.»

مدیر واحد فرمانیه درباره رعایت نکات بهداشتی در مدرسه در ایام شیوع بیماری نیز توضیح داد: «اوایل اسفند سال گذشته پس از شیوع بیماری محلولهای ضد عفونی کننده و اقلام بهداشتی تهیه شد. چون فکر می کردیم قرار است میزبان دانش آموزان باشیم به تعداد زیاد از این اقلام تهیه کردیم و مشکلی از این نظر نداریم. پس از تعطیلی برخی فضاها مثل کلاسها و سالنها ضدعفونی شد و تردد دیگر در آنها انجام نمی شود.»

مدیر واحد فرمانیه گفت: «فضاهایی که برای آموزش و جلسات استفاده می شود هر روز ضد عفونی می شود. همکاران موارد بهداشتی را با دقت انجام می دهند. هم از دستکش و ماسک استفاده می کنند و هم فاصله ایمن را در مدرسه رعایت می کنند. خوشبختانه تا به حال مشکلی برای سلامتی هیچکدام از همکاران به وجود نیامده است. ما آمادگی داریم در صورت باز شدن مدرسه به بهترین شکل پذیرای دانش آموزان باشیم.»

اخبار پیشنهادی