معلم زبان انگلیسی واحد پاسداران: «انگلیسی مانند زبان مادری تدریس می شود»

معلم زبان انگلیسی پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی – واحد پاسداران در مصاحبه با خبرنگار سایت مجتمع علامه طباطبایی روش های تدریس زبان انگلیسی در این واحد را شرح می دهد.بنابر گفته «مهشید ماها»، معلم زبان انگلیسی دبستان، برای آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان این واحد از تئوری های هوش های چندگانه و تلفیقی استفاده می شود تا بهترین بازده را برای دانش آموزان به ارمغان آورد.

معلم زبان انگلیسی واحد پاسداران گفت: «طبق نظریه گاردنر برای بروز تمام قابلیت ها و استعدادهای یک فرد صرفاً در نظر گرفتن ضریب هوشی او کافی نیست و باید انواع هوش های دیگر او نظیر هوش موسیقیایی، هوش درون فردی، هوش تصویری-فضایی و هوش کلامی-زبانی نیز مد نظر قرار گیرد.»

تقویت انواع مهارت ها به وسیله آموزش زبان

ماها در تشریح برنامه ها و اهداف این مدرسه در آموزش زبان انگلیسی افزود: «تقویت مهارت های مختلف دانش آموزان از فعالیت های مربی زبان انگلیسی است. این مهارت ها عبارتند از مهارت های کلامی مثل خواندن داستان و خلاصه و بازگو کردن آن، ریاضی مانند بازی های منطق و شمردن اجسام، فضایی مانند بردن کودکان به محیط های مختلف و افزایش خلاقیت آن ها، موسیقیایی نظیر خواندن شعر و سرود به زبان انگلیسی و تشویق کودکان، درون-فردی اعم از پرداختن به سرگرمی ها و علائق فردی کودکان و تشویق آن ها برای بیان احساسات خود و بین-فردی  مثل تشویق دانش آموزان به کار گروهی.»

وی در ادامه به تشریح متدهای آموزشی بکارگرفته شده برای مقاطع مختلف پرداخت. «در این واحد از متد فونیکس (Phonics) برای آموزش زبان انگلیسی به دانش آموزان پیش دبستان استفاده می شود. این متد آموزشی بر شیوه­ای همانند نحوة آموزش زبان مادری استوار است و به همین دلیل بهترین روش برای آوزش زبان انگلیسی به کودکان است. کودکان از طریق آموزش نقاشی و رنگ آمیزی، کاردستی، شعر و سرودخوانی در معرض زبان انگلیسی قرار می ­گیرند. لوازم آموزشی متد فونیکس فلش کارت های متنوع و شاد، کاردستی و اوریگامی، نقاشی و رنگ آمیزی، بازی و سرگرمی و فیلم های بسیار جذاب کودکانه حاوی مکالمات روزمره زبان انگلیسی هستند.»

برای آموزش کلاس های اول و دوم هم از روش فونیکس به همراه کتاب Family and Friends مقطع starter استفاده می­ شود. دانش آموزان کلاس دوم با حروف الفبای انگلیسی آشنا می شوند و می توانند با کمک مربی خود کلمات مختلفی را بنویسند و لغت های مربوط به کتاب و حتی خارج از کتاب را بشناسند و بخوانند. برای دانش آموزان این مقطع از متدهای مختلف تدریس شامل روش شنیداری و تک زبانه کمک گرفته شده و از وسایل کمک آموزشی نظیر فلش کارت استفاده می­شود. شعر و موسیقی، فیلم و داستان خوانی برای دانش آموزان مشتاق به یادگیری بسیار مفید است.

برای دانش آموزان سطوح بالاتر نیز، به طور مثال کلاس چهارم، کتاب Family and Friends کار شده و تمام دروس بر طبق طرح درس تدریس و بودجه بندی مد نظر گرفته شده آموزش داده می شود. استفاده از لوازم کمک آموزشی مختلف مثل سینی نمک برای تمرین تلفظ، فلش کارت، کتاب داستان، کتاب خوانش، کتاب Skill words، بازی های مختلفی مثل پانتومیم، اوریگامی، ساختن کارت تبریک و نمایش فیلم در این مقطع مرسوم است.

او در خاتمه گفت: «با به کارگیری روش های فوق دانش آموزان در چهار مهارت خواندن، شنیدن، درک مطلب و صحبت کردن پیشرفت بسزایی داشته اند و اولویت ما آن است که در محیطی شاد و مناسب دانش آموزان را به یادگیری تشویق کنیم.»

اخبار پیشنهادی