معلم حساب پاسداران: خلاقیت ذهن با حل تمرین افزایش می یابد

حل مسائل مختلف در درس ریاضیات باعث می شود که خلاقیت ذهنی دانش آموزان در برخورد با مسئله های جدید افزایش یابد. بر اساس همین رویکرد، کلاس های حساب در دبیرستان دوره اول مجتمع علامه طباطبایی – واحد پاسداران در طول سال تحصیلی با تمرکز ویژه بر حل تمرینات متعدد برگزار می شود.

«مرتضی گوهری کیا» معلم ریاضی واحد پاسداران در گفتگو با خبرنگار سایت علامه طباطبایی از روش تدریس خود بر اساس حل تمارین مختلف صحبت می کند.

از نظر بعضی از دانش آموزان، بخش حساب در ریاضیات سخت ترین قسمت کتاب درسی است. برای تدریس این بخش از چه روش هایی استفاده می کنید؟

در ابتدای آموزش هر بخش، مفاهیم اولیه آن را به دانش آموزان توضیح می دهیم. سپس درس با حل مثال های بسیار ساده از کتاب درسی آغاز می شود. بعد از اینکه مطمئن شدیم دانش آموزان مفاهیم درسی را خوب یاد گرفته اند به سراغ تمرین های پیچیده تر می رویم. البته قبل از حل تمرین های جزوه حساب مجتمع علامه طباطبایی، باید سوالات متنوعی با دانش آموزان کار کنیم تا سطح علمی آن ها افزایش پیدا کند تا سوالات مهم و پیچیده را راحت حل کنند.

حل تمرین های مختلف چه کمکی به دانش آموزان می کند؟

اساس کار در ریاضی حل تمرین است. در کلاس تا حدی که امکان دارد نمونه سوالات مختلف را حل می کنیم. بقیه سوالات هم به صورت تمرین به دانش آموزان واگذار می کنیم تا در منزل حل کنند. دانش آموزانی در امتحانات ریاضی موفق می شوند که تمرین های بسیاری حل کنند تا ذهنشان در مواجه با سوالات جدید خلاقیت حل مسئله را داشته باشد. حل مسئله های بیشتر باعث می شود تمیز نویسی بچه ها هم بالا برود.

آیا می توان سوالاتی از درس ریاضی را که آسان تر به نظر می رسند به صورت ذهنی حل کرد؟

ممکن است بعضی دانش آموزان سوالات آسان را در ذهن به صورت صحیح حل کنند ولی تکرار این موضوع باعث می شود که حل سوالات به صورت ذهنی تبدیل به عادت شود. چون وقتی سوالات سخت تر باشد نمی توان ذهنی حل کرد. بنابراین توصیه من این است که حتی تمرین هایی هم که آسان به نظر می رسد به صورت کامل روی کاغذ حل شوند. این کار باعث می شود به راه های مختلف حل سوال فکر کنیم و خلاقیتمان افزایش پیدا کند.

با نزدیک شدن به روز امتحان ریاضی (۵ خردادماه) چه توصیه ای به دانش آموزان دارید؟

توصیه من این است که دانش آموزان متن کتاب را دقیق بخوانند و همه تمرین های آن را حل کنند. همچنین در حل هر تمرین به روش های مختلف به دست آوردن پاسخ فکر شود.

اخبار پیشنهادی