معلم اجتماعی میرداماد: بخش تاریخ را جدی تر بخوانید

کتاب مطالعات اجتماعی دانش آموزان دبیرستان های دوره اول از سه بخش جغرافیا، تاریخ و مدنی تشکیل شده است. در هر قسمت از این کتاب، مطالب حفظی بسیاری وجود دارد که می تواند به عنوان پرسش در امتحانات نوبت دوم مورد استفاده قرار گیرد. «حسن باقری» دبیر مطالعات اجتماعی دبیرستان دوره اول مجتمع علامه طباطبایی – واحد میرداماد اعتقاد دارد احتمال طرح سوال از همه قسمت های این کتاب وجود دارد و باید مطالب به صورت دقیق مطالعه شود.

درس را شفاهی شروع می کنیم

باقری می گوید برای یادگیری دقیق سه بخش این کتاب، تدریس در کلاس به شکل ویژه ای انجام می شود: «ابتدا هر درس به صورت شفاهی برای دانش آموزان بیان می شود. قبل از آنکه مطالب کتاب در کلاس روخوانی شود باید کلیتی از درس را به بچه ها توضیح دهیم. این کار باعث می شود فضای ذهنی آن ها آماده پذیرش مطالب بعدی شود. سپس کتاب خوانده می شود و دانش آموزان سوالات خود را از درس مطرح می کنند.»

کنفرانس دادن باعث درک بهتر درس می شود

مرحله بعدی آموزش این درس به دانش آموزان واحد میرداماد، درگیر کردن آن ها با محتوای کتاب با پرسش و پاسخ است: «گام بعدی آموزش، پرسش و پاسخ کلاسی است. در هر جلسه از مطالب قبلی از دانش آموزان پرسش های شفاهی پرسیده می شود. کنفرانش دانش آموزان بخش دیگری از فعالیت های کلاسی است. در هر جلسه چند دانش آموز می بایست درباره مطالبی که قبلا برای آن ها مشخص شده، کنفرانس دهد.»

باقری اعتقاد دارد کنفرانس دادن نتایج خوبی در آموزش به میردامادی ها دارد: «کنفرانس دادن علاوه بر بالا بردن اعتماد به نفس، باعث می شود مطالب را فقط حفظ نشود، بلکه مفهوم آن را هم درک کنند تا در برخورد با سوالات مختلف در امتحانات مشکلی نداشته باشند.»

تاریخ را جدی بخوانید

امتحان مطالعات اجتماعی در مدارس دوره اول مجتمع علامه طباطبایی سه شنبه ۲۲ خردادماه برگزار می شود. دانش برای موفقیت در این امتحان چطور باید درس بخوانند؟ باقری معلم اجتماعی واحد میرداماد این پرسش را اینگونه پاسخ می دهد: «روخوانی کتاب مهمترین کار است. چند بار متن کتاب را دقیق بخوانید و بر مطالبی که مهمتر هستند تمرکز بیشتری کنید. تجربه نشان داده که دانش آموزان در قسمت تاریخ بیشتر از دو بخش دیگر این درس مشکل دارند. بنابراین بخش تاریخ باید جدی تر مطالعه شود.»

اخبار پیشنهادی