معافیت تحصیلی دانش آموزان چه شرایطی دارد؟

دانش‌آموزان پسر بعد از این که ۱۸ سالگی را تمام می‌کنند، جزء مشمولان خدمات سربازی محسوب می‌شوند و باید برای رفتن به سربازی اقدام کنند. در این میان عده‌ای از افراد هستند که هنوز تحصیل‌شان در مدرسه تمام نشده است یا قصد رفتن به دانشگاه و ادامه تحصیل در بهترین رشته های تحصیلی را دارند و نمی‌خواهند فعلا به سربازی بروند، در این صورت این دانش‌آموزان باید برای گرفتن معافیت تحصیلی دانش آموزان اقدام کنند.

این قانون سازمان نظام وظیفه است که پسران در پایان ۱۸ سالگی برای خدمت سربازی اعزام شوند، اما از آن‌جایی که امکان تحصیل و انجام خدمت سربازی به‌طور همزمان ممکن نیست، درصد زیادی از مشمولان برای تحصیل در مقاطع مختلف معافیت می‌گیرند و تا جایی که نیاز دارند و قانون به آن‌ها اجازه می‌دهد سربازی را به تعویق می‌اندازند. در این مطلب شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان و مدارک لازم برای دریافت معافیت و سایر نکات مهم را بررسی می‌کنیم.

معافیت تحصیلی چیست؟

دانش‌آموزان با ورود به سن ۱۹ سالگی طبق قانون نظام وظیفه باید به سربازی بروند، اما عده‌ای از دانش‌آموزان نیاز به فرصتی برای تکمیل و ادامه تحصیلات خود دارند و قصد ندارند که فعلا سرباز شوند. در نتیجه درخواست معافیت تحصیلی می‌دهند و در صورتی که شرایط لازم را داشته باشند، به دلیل ادامه تحصیل، از سربازی معاف می‌شوند. حالا این معافیت معمولا موقت است و بعد از اتمام تحصیل فرد به سربازی اعزام می‌شود، اما گاهی هم به دلایلی این معافیت دائمی هم می‌شود. دانش‌آموزان و والدین‌شان باید به‌طور کامل نسبت به شرایط و قوانین معافیت تحصیلی و تمدید آن آگاهی داشته باشند تا بتوانند به‌موقع اقدام کنند و درگیر غیبت سربازی نشوند.

معافیت تحصیلی

دلیل اهمیت معافیت تحصیلی چیست؟

بدون معافیت تحصیلی، بسیاری از دانش‌آموزان ممکن است تحصیلات خود را به دلیل انجام خدمت سربازی متوقف کنند که این موضوع می‌تواند تاخیرها و مشکلاتی را در مسیر تحصیلی آن‌ها ایجاد کند. در نقطه‌ی مقابل، معافیت تحصیلی از خدمت سربازی، از قطع تحصیلات و توقف در مسیر تحصیلی جلوگیری می‌کند، بنابراین دانش‌آموزان و دانشجویان به تحصیلات خود ادامه می‌دهند و نقش مهمی در توسعه علمی و فناوری کشورها ایفا می‌کنند. همچنین دانش‌آموزان و دانشجویانی که تحصیلات خود را ادامه می‌دهند، در آینده به‌عنوان نیروهای متخصص در بخش‌های مختلف به کار خود ادامه می‌دهند که این امر می‌تواند توسعه اقتصادی را تسهیل کند.

معافیت تحصیلی دانش آموزان

معافیت تحصیلی به آن دسته از دانش‌آموزانی تعلق می‌گیرد که قصد ادامه تحصیل دارند. البته قبل از هر چیز بگوییم وقتی صحبت از معافیت تحصیلی دانش‌آموزان می‌شود، در واقع دو دسته از دانش‌آموزان را بررسی می‌کنیم:

  1. معافیت تحصیلی دانش آموزان پشت کنکوری:

این دانش‌آموزان مدرک دیپلم را گرفته‌اند اما هنوز موفق به ورود به دانشگاه نشده‌اند و از سن ۱۸ سال هم گذشته‌اند، بنابراین باید برای وضعیت نظام وظیفه و معافیت تحصیلی هر چه زودتر اقدامات لازم را انجام دهند. توجه کنید که دانش‌آموزان پشت کنکوری تا سن ۲۰ سالگی می‌توانند از معافیت تحصیلی استفاده کنند و سربازی را به تعویق بیندازند. بنابراین یک سال فرصت معرفی دارند و در صورت قبولی در دانشگاه، از معافیت تحصیلی برخوردار می‌شوند، در غیر این صورت اگر دیرتر اقدام کنند باید به سربازی بروند یا اگر نروند برایشان غیبت حساب می‌شود.

  1. معافیت تحصیلی دانش‌آموزان بزرگسال:

دانش‌آموزان بالای ۱۸ سال که موفق به اتمام دوره متوسطه دوم و دریافت مدرک دیپلم نشده‌اند، دیگر نمی‌توانند در مدارس روزانه درس بخوانند، اگر می‌خواهند به تحصیلات خود ادامه دهند، باید معافیت تحصیلی دانش اموزان دوازدهم را بگیرند و در مدارس بزرگسال، غیرانتفاعی و آموزش از راه دور مشغول به تحصیل شوند.

دریافت معافیت تحصیلی دانش‌آموزان چه شرایطی دارد؟

دریافت معافیت تحصیلی قوانین و شرایطی دارد که قبل از اقدام باید آن‌ها را بدانید. در ادامه به شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزان می‌پردازیم. مشمولان در صورتی می‌توانند معافیت دریافت کنند که شرایط زیر را داشته باشند.

  • فرد باید به سن قانونی و مشمولیت سربازی رسیده باشد.
  • دوره تحصیلی فرد به صورت پیوسته و بدون انصراف یا ترک تحصیل باشد.
  • فرد مشمول نباید به هیچ عنوان غیبت از خدمت سربازی داشته باشد.
  • حداکثر سن معافیت تحصیلی دانش آموزان تا ۲۰ سالگی است و بعد از آن نمی‌توان برای تمدید معافیت تحصیلی اقدام کرد.
  • در صورت اخراج از مدرسه، دانش‌آموز تا یک سال فرصت دارد برای اعزام به سربازی آماده شود.
  • مهلت معرفی به خدمت برای دانش‌آموزی که ترک تحصیل کرده نیز یک سال است.

شرایط معافیت تحصیلی دانش آموزی

مراحل دریافت معافیت تحصیلی

دریافت معافیت تحصیلی اصلا کار دشواری نیست، اما به این دلیل که دانش‌آموزان زیادی برای دریافت آن اقدام می‌کنند، شاید کمی زمان‌بر باشد و طول بکشد. به هر حال برای دریافت معافیت تحصیلی باید مراحل زیر را طی کنید:

  1. وقتی به سن مشمولی رسیدید، از مدیر مرکز آموزشی فرم معافیت تحصیلی را بگیرید. این برگه شامل مشخصات فردی و مدرسه شماست و باید به دقت پُر شود.
  2. بعد از تکمیل فرم آن را دفتر به پلیس+۱۰ ببرید و برای ثبت معافیت تحصیلی دانش آموزان درخواست بدهید.
  3. درخواست شما ثبت و بررسی می‌شود و نامه تایید معافیت تحصیلی برایتان ارسال خواهد شد.
  4. نامه تاییدیه را به مدیر مرکز آموزشی تحویل دهید تا مهلت تحصیل‌تان یک سال دیگر تمدید شود.
  5. اگر تا آخر ۱۹ سالگی درس خود را تمام نکردید، می‌توانید تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان را یک سال دیگر انجام دهید.

مدارک لازم برای دریافت برگه معافیت تحصیلی دانش آموزان

اگر دانش‌آموزی به سن مشمولیت رسیده باشد اما بخواهد ادامه تحصیل دهد و فعلا به سربازی نرود، باید برای گرفتن معافیت تحصیلی اقدام کند، وگرنه غیبت ناموجه از سربازی برایش لحاظ می‌شود. وقتی می‌خواهید معافیت تحصیلی بگیرید، باید مدارک زیر را همراه داشته باشید:

  • کپی و اصل کارت ملی و شناسنامه‌ی فرد مشمول
  • چند قطعه عکس ۴*۳ پشت‌نویسی‌شده (تمام رخ و رنگی)
  • تکمیل و ارائه گواهی اشتغال به تحصیل به دفاتر پلیس+۱۰

تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزان

این سوال برای خیلی از دانش‌آموزان مطرح می‌شود که اگر یک بار برای معافیت تحصیلی درخواست دهیم و معافیت را دریافت کنیم کافیست یا دوباره باید آن را تمدید کنیم. معافیت تحصیلی سالیانه صادر می‌شود، در واقع وقتی معافیت می‌گیرید به مدت یک سال اعتبار دارد و در صورتی که بخواهید باز هم تحصیل را ادامه دهید و واجد شرایط باشید، باید بعد از اتمام معافیت تحصیلی یک ساله مجددا به پلیس+۱۰ مراجعه کنید و برای تمدید معافیت تحصیلی دانش آموزی درخواست دهید.

برگه معافیت تحصیلی دانش آموزان

معافیت تحصیلی دانش آموزان خارج از کشور

کسانی که خارج از کشور هستند و در مدارس ایرانی یا مدارس مورد تایید وزارت آموزش و پرورش درس می‌خوانند، در پایان ۱۸ سالگی مشمول می‌شوند و باید به خدمت سربازی بروند، اما اگر می‌خواهند تحصیلات خود را ادامه دهند می‌توانند معافیت تحصیلی بگیرند. در حقیقت زمانی که دانش‌آموز به سن مشمولیت سربازی می‌رسد، باید عرض شش ماه به نمایندگی جمهوری اسلامی در آن کشور مراجعه کند و اقدامات لازم را انجام دهد. آن‌ها می‌توانند تا ۲۰ سالگی از معافیت استفاده کنند و در خارج از کشور به تحصیلات خود در مقطع دبیرستان ادامه دهند.

سخن پایانی

در این مقاله از مدرسه علامه طباطبایی مهم‌ترین نکات را درباره معافیت تحصیلی دانش آموزان با شما در میان گذاشتیم. به این دقت کنید که محصلان پسر و خانواده‌های آن‌ها حتما باید نسبت به قوانین و شرایط دریافت معافیت تحصیلی، آگاهی کافی داشته باشند و بدانند که اخذ یا تمدید معافیت چگونه صورت می‌گیرد. در صورتی که اطلاعات کافی نداشته باشید هم برای تحصیل و هم سربازی دچار مشکل می‌شوید، مثلا غیبت غیرموجه از سربازی شامل شما می‌شود و اضافه خدمت می‌خورید، بنابراین حتما اطلاعات خود را در این زمینه از طریق منابع معتبر تکمیل کنید یا اگر نیاز بود با یک مشاور صحبت کنید.

اخبار پیشنهادی