مشاور پایه یازدهم پاسداران: هیچ درسی را دست کم نگیریم

امتحانات نهایی و کنکور پر استرس ترین بخش از دوران تحصیل دانش آموزان است. حامد پورنقی مشاور پایه یازدهم دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران اعتقاد دارد برای این امتحانات، همه دروس فارغ از آسانی و سختی آنها، باید خوانده شود. وی می گوید خانواده ها هم نقش بسیار مهمی در موفقیت دانش آموزان دارند. صحبتهای پورنقی را در ادامه بخوانید.

دانش آموزان پایه یازده و پیش دانشگاهی به دلیل نزدیک شدن به کنکور و همچنین امتحانات نهایی عموما تحت استرس هستند. برای مقابله با استرس چکار باید کرد؟

اولین راه مقابله با استرس، درک موقعیت وشبیه سازی آن است. یعنی دانش آموز از ابتدای مسیر بداند قراراست درانتها با چه چیزی مواجه شود. گاهی اوقات توسط بعضی دبیران ومشاوران، روزهای امتحانات برای دانش آموزان تبدیل به روزهایی خاص می شود. مثلا به کسی که سالی یکبار استخر نمی رود، می گوییم شب کنکور استخر برو تا راحت تر بخوابی. این یعنی فردا کار خیلی سختی در پیش داری. بنابراین استرس تولید می شود.

امتحانات نهایی از مهمترین دوران دبیرستان برای دانش آموزان هستند. با فرض اینکه امسال این امتحان وجود داشته باشد، دانش آموزان برای موفقیت در آن باید چکار کنند؟

هنوز نهادهای تصمیم گیرنده در رابطه با امتحانات نهایی به جمع بندی خاصی نرسیده اند. سیاست ها و استراتژی ما برای دانش اموزان ارتباط مستقیمی با وجود یا عدم وجود امتحانات نهایی دارد. ولی برای اینکه جانب احتیاط رعایت شود فرض می کنیم این امتحانات برگزار خواهدشد. درسال های اخیر با توجه به تغییر سبک کنکور، تست و تشریحی کار کردن تفاوت خاصی باهم ندارند. بنابراین اگر کسی بخواهد حتی با سیاست کنکور پیش برود باید بر جزئیات کتاب درسی مسلط باشد و همین کار ناخودآگاه امتحان تشریحی راهم پوشش می دهد.

اولویت بندی مطالعه دروس چگونه باید باشد؟

برنامه درسی مدارس طوری تنظیم شده که دروس مهمتر تعداد زنگ بیشتری به خود اختصاص می دهند. همین استراتژی باید در مطالعه رعایت شود. علاقه یا ضعف اهمیت خاصی ندارد. اگر در درسی قوی هستیم نباید آن را کنار بگذاریم. دقت کنیم اگر در درسی قوی هستید باید قوی بمانید نه اینکه آن را کنار بگذارید واز همان درس نهایتا ضربه بخورید. دقیقا مانند مسابقه ای که درآن حریف را دست کم می گیریم. 

دانش آموزان در خانه هم باید درس بخوانند؟

مطالعه بعد از مدرسه قطعا توصیه می شود. چون نمی توان گفت دانش آموز درکلاس درس تمام مطالب را می آموزد وبرای منزل کاری ندارد. اما نکته مهم برقرارکردن تعادل بین خواب وتغذیه ومطالعه است. دانش آموزانی را میبینم که وعده ناهارخود را درمدرسه نمی خورند و ساعت ۳ که به منزل می رسند با اشتهای زیاد شروع به خوردن می کنند.

معایب این کار این است که اولا چون گرسنه مانده اند زنگ آخر خود درمدرسه را باکیفیت بالایی نگذرانده اند. ثانیا چون گرسنه هستند درمنزل بیش از حد غذا می خورند و همین سبب خواب آلودگی آن ها می شود. نکته بعدی خواب شب است. هیچ کس نباید به خاطر درس از خواب شب خود صرف نظرکند. هر یک ساعت خواب در تاریکی شب به اندازه چندین ساعت خواب ظهرتاثیر دارد.

چه توصیه هایی برای خانواده ها دارید؟

خانواده ها بیشترین نقش را میتوانند ایفا کنند. دانش آموز باید مطمئن باشد پدرومادر حامی او هستند. درعین حال نباید به حمایت آن ها آنقدر دلگرم باشد که نسبت به موضوعات مهم زندگی بی تفاوت باشد. رعایت این مرز باریک کار سختی است.

اخبار پیشنهادی