مشاور واحد گلستان: در قامت یک راهنما در کنار فرزندتان باشید

جلسه هدایت تحصیلی ویژه اولیا پایه نهم دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان روز دوشنبه ۳۰ مهر برگزار شد.

«اسماعیل قربانی»، مشاور روانشناس واحد گلستان سخنران این جلسه بود. او ابتدا در مورد شرایط و ضوابط ورود به رشته ها توضیحاتی ارائه کرد.

او  به ویژگی های روان شناختی دخیل در انتخاب رشته پرداخت. اولین مولفه اصل انتخاب کردن است. او گفت: « از آنجایی که دانش آموزان تا این سن انتخاب بزرگ و تعیین کننده ای نداشته اند، طبیعتا انتخاب برایشان سخت است.»

او از اولیا درخواست کرد که در قامت راهنما در کنار فرزندشان باشند و نه یک تحمیل گر که خواسته خودشان را به او دیکته کنند.

قربانی سپس سه مولفه اصلی انتخاب رشته را عنوان کرد: « علاقه به رشته که به دو بخش علاقه به محتوای رشته و علاقه به مشاغل مرتبط تقسیم می شود. استعداد و توانمندی فرد و تیپ شخصیتی سه مولفه در انتخاب رشته هستند.»

وی چند توصیه مهم به اولیا داشت: « پدر و مادر باید اختلافات خود بر سر انتخاب رشته را حل کنند و بعد با فرزندشان در این رابطه صحبت کنند. در غیر این صورت انتخاب رشته برای دانش آموز تبدیل به انتخاب بین پدر و مادر می شود.»

نکته بعدی که قربانی به آن اشاره کرد این بود که اولیا قصد مهاجرت به خارج از کشور را تا زمانی که قطعی نشده با فرزندشان در میان نگذارند. «این کار جدیت دانش آموز را کاهش می دهد و در صورتی که به هر دلیل اتفاق نیفتد باعث سرخوردگی او می شود. »

او ادامه داد: « فرزند خود را دغدغه مند بار بیاورید به طوری که در هر رشته ای که می خواهند بروند، به فکر این باشند که کاری برای جامعه خود انجام بدهند.»

توصیه آخر قربانی به اولیا این بود که به فرزندشان بیاموزند که مسئولیت انتخاب خود را که آگاهانه و با تحقیق انجام شده است، به عهده بگیرند و کسی را برای انتخاب خودشان سرزنش نکنند.

اخبار پیشنهادی