مشاور واحد دخترانه پاسداران: هر استراحتی مفید نیست

معاون آموزشی دبیرستان دوره اول دخترانه علامه طباطبایی – واحد پاسداران، مهدیه آبرودی، در این یادداشت چند توصیه کاربردی برای دانش آموزان و والدین در مدت برگزاری امتحانات دارد.

رو به دیوار خالی از قاب عکس بنشینید

ابتدایی ترین و مهمترین نکته در مطالعه، مکان درس خواندن است که باید عاری از هرگونه عکس، وسایل تزیینی و سر و صدا باشد. بهترین حالت مطالعه پشت میز مطالعه و روبه دیواری بدون قاب عکس و تصویر با نور کافی است که باعث حفظ تمرکز می شود. درس خواندن روی تخت خواب، روی زمین، روی میز ناهارخوری و در بین دیگر اعضای خانواده ممنوع است. در حین درس خواندن نباید از فضای مطالعه دور شوید. زمان مطالعه برای دروس عمومی ۴۵ دقیقه و دروس تخصصی ۵۰ الی ۶۰ دقیقه می باشد.بین هر تایم مطالعه استراحت کوتاه ۱۰ الی ۱۵ دقیقه ای داشته باشید.

استراحت هم می تواند مخرب باشد

استراحت ها به دو نوع مخرب و سالم تقسیم می شوند. استراحت سالم شامل دراز کشیدن، خوردن میوه ، نوشیدن آبمیوه، انجام حرکات ورزشی و نرمشی است. استراحت مخرب استراحتی است که در آن از موبایل و تبلت و لپ تاپ استفاده شود، صحبت با تلفن، دیدن تلویزیون و شنیدن موسیقی با کلام در آن وجود داشته باشد این موارد در حین استراحت ممنوع هستند زیرا موجب پرش ذهنی می شوند. استفاده از موبایل و تبلت به آخر هفته و یا آخر روز در پایان مطالعه موکول شود.

با خودکار به چشمتان خط بدهید

در حین مطالعه برگه ای کنار دست خود داشته باشید و درصورتی که ذهنتان مشغول فکر و مسئله خارج از درس شد در آن یادداشت و در زمان استراحت به آن مسئله رسیدگی تا ذهن شما خالی شود. برای کیفیت بخشیدن به مطالعه از ابزارهای آموزشی مثل ماژیک های مارکر، خط کش و… به درستی استفاده کنید. گذاشتن خودکار زیر کلماتی که می خوانید کمک می کند تا ذهن و چشم همزمان حرکت کنند و تمرکز بیشتر شود.

همه درس ها را با یک روش نخوانید

مطالعه دروس عمومی بایستی به سبک مرور و تکرار و همزمان یادداشت برداری و خلاصه نویسی باشد. تا حد امکان برای یادآوری و بخاطر سپردن راحت تر و سریع تر مطالب را به صورت چارت، نمودار و مواردی از این دست تبدیل کنید. این در حالی است که مطالعه دروس اختصاصی به صورت حل تمرین، نوشتن و فکر کردن روی سوالات مشکل انجام می شود.

سوال را تا انتها بخوانید

یکی از مشکلات اصلی سر جلسه امتحان درست نخواندن سوالات می باشد. بدین ترتیب که با خواندن ابتدای سوال اقدام به پاسخگویی کنید که در این صورت عمدتا موارد خواسته شده را ناقص جواب می دهید. مثلا دبیر در سوالی ۴ مورد برای پاسخگویی طرح کرده و شما به دو مورد اکتفا می کنید و یا در سوالات چند بخشی فقط قسمت اول را پاسخ داده و باقی سوال را جا می گذارید.

مادران، کلیددار موفقیت دانش آموزان

از خانواده های عزیز همواره خواهشمندیم مثل همیشه یار و همراه فرزندشان باشند تا در ایام امتحانات آرامش همراه دانش آموزان باشد. فضای منزل را به گونه ای کنترل کنند که آرام و به دور از هر گونه تنش باشد. مادران نقش کلیدی در موفقیت فرزندشان دارند از این رو که خورد و خوراک خانه را مدیریت می کنند. آنها باید در تغذیه دانش آموزان دقت کنند و از تهیه غذاهای چرب، سنگین و شیرین و همچنین غذاهایی با طبع سرد مثل پنیر پیتزا و فست فودها اجتناب کنند. مواد مغذی لازم برای ذهن دانش آموزان در برنج، ماکارونی، نان، حبوبات و… یافت می شود. مادران فراموش نکنند که صبحانه مغذی برای فرزندشان فراهم کنند. میان وعده هایی مثل مویز، کشمش، کنجد، چهار مغز، میوه و سبزیجات تازه و مواردی از این دست را تهیه کنند تا موجب طراوت و رفع خستگی در دانش آموزان شود.

اخبار پیشنهادی