مشاور هفتم واحد آبشناسان: ما و دانش آموزان در یک تیم هستیم

دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد آبشناسان بیش از ۱۵۰ دانش آموز پایه هفتم دارد که دو مشاور به نامهای محمد قاسمی و علی قاهری در دو گروه جداگانه و با هماهنگی مسئولیت رفع نیازهای آموزشی دانش آموزان را به عهده دارند. علی قاهری در این مصاحبه از فعالیت های آموزشی واحد آبشناسان را در سالی که گذشت می گوید.

آقای قاهری، کمی در مورد فعالیتهای آموزشی سال تحصیلی ۹۸-۹۷ توضیح دهید.

امسال آزمونهای هماهنگ براساس رویکردهای معاونت آموزش مجتمع بیشتر به صورت تشریحی برگزار شد تا دانش آموزان پایه هفتم مباحث درسی را عمیق تر و مفهومی تر بیاموزند. ما هم در همین راستا عمده امتحانات داخلی و آزمونک ها را تشریحی برگزار کردیم. آزمونهای دوره ای ما که هر ده روز تا دو هفته یک بار برگزار می شود باعث می شود دانش آموزان درسها را مرور کنند و همیشه آماده امتحان باشند. در کنار آزمون های هماهنگ مجتمع و آزمون های دوره ای، آزمونک ها یا کوییزهای کلاسی هم هست که معلم ها بدون اطلاع قبلی در کلاس خود برگزار می کنند. و بالاخره آزمون های آنلاین آخرین نوع از امتحانات پایه هفتم است و به این دلیل برگزار می شود که دانش آموزان تعداد زیادی نمونه سوال ببینند. ما علاوه بر معاونت آموزشی مجتمع، خودمان هم آزمون های جامع، آزمون های دوره ای و آزمونک ها را تحلیل و بررسی می کنیم.

دانش آموزان چقدر در یادگرفتن مطالبی که می آموزند سهیم هستند؟

برای پیشبرد آموزش در پایه هفتم از خود دانش آموزان هم کمک گرفتیم. در هر کلاس از بین دانش آموزان موفق و قوی یک مسئول آموزش انتخاب کردیم تا رابطی بین ما و دانش آموزان باشد. این کار بسیار مفید بود و باعث شد که ارتباط ما و دانش آموزان بیشتر و بهتر شود. علاوه بر این دانش آموزان قوی را با دانش آموزان ضعیف تر به گروه های دو نفره تقسیم کردیم تا با برنامه ریزی که خودشان انجام می دهند درس بخوانند.

آیا از سامانه کارسنج و امکاناتش به خوبی استفاده می شود؟

بله. به عنوان مثال ثبت ساعت مطالعه از مواردی است که معاونت آموزشی روی آن تاکید دارد و ما هم آن را با جدیت بسیار بیشتری کنترل کردیم چون کمک می کند که ارزیابی های ما دقیق تر باشد. در جریان ثبت ساعت مطالعه تایید اولیا هم لازم است. خوشبختانه امسال سامانه کارسنج بسیار فعال است و کارنامه های ۴۵ روزه و ثبت ساعت مطالعاتی باعث شده که اولیا به طور کامل در جریان وضعیت درسی فرزندشان باشند.

برای آزمونهای نوبت دوم چه کار انجام داده اید؟

قبل از پایان سال ۹۷ در بهمن و اسفند مشاوره های فردی با همه دانش آموزان انجام و وضعیت درسی آنها بررسی شد. این روزها دوباره در حال انجام مشاوره و برنامه ریزی مطالعاتی هستیم. با اولیای دانش آموزانی که نتیجه خوبی نگرفته اند جلسه داشتیم و به آنها راهکار ارائه کرده ایم.

در مجموع از عملکرد دانش آموزانتان راضی هستید؟

بله، با انجام این کارها خوشبختانه بعد از هر آزمون هماهنگ مجتمع ما شاهد پیشرفت درسی تعداد زیادی از دانش آموزان بوده ایم. یکی از دلایل مهم این موفقیت این است که بچه ها در امر آموزش مشارکت دارند و مسئولیت پذیر هستند. هر چه که ما از آنها می خواهیم انجام می دهند. هفتمی ها رو در روی ما نیستند بلکه ما در یک تیم هستیم. نفرات اول تا بیستم پایه هفتم مدام در حال تغییر است و این نشان می دهد که رقابت چقدر نزدیک است. البته نباید فراموش کنیم که بخش اعظمی از این پیشرفت را مدیون دبیران هستیم که هم در کلاس و هم بعد از اتمام ساعت مدرسه از طریق فضای مجازی پیگیر کارهای آموزشی مدرسه هستند.

اخبار پیشنهادی