مسئول فرهنگی گلستان: در کوچکترین کارها هم از دانش آموزان کمک گرفتیم

سال تحصیلی ۹۸ -۹۷ رو به پایان است و مسابقات و برنامه های فرهنگی تا حد زیادی انجام شده و با پایان رسیده اند. به همین مناسبت با رسول خداداد بیگی مسئول فرهنگی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان گفت و گو کردیم تا ببینیم سال تحصیلی از لحاظ فرهنگی در واحد گلستان چگونه گذشت. او به مقام های کسب شده در مسابقات اشاره کرد و مشارکت دانش آموزان در برنامه های فرهنگی را مطلوب ارزیابی کرد.

آقای بیگی در سال تحصیلی ۹۸- ۹۷ در چه مسابقاتی شرکت کردید؟

مسابقات فرهنگی در دو بخش گروهی و انفرادی برگزار می شود که ما بیشتر در بخش مسابقات گروهی مانند سرود و تئاتر شرکت می کنیم. در رشته سرود با ۲۰ نفر در مسابقات شرکت کردیم و مقام سوم منطقه ۵ را به دست آوردیم. تکخوان گروه به عنوان سومین تکخوان برتر انتخاب شد و مربی سرود مدرسه هم به عنوان مربی شایسته تقدیر انتخاب شد. گروه ۷ نفره تئاتر هم اجرای خوبی در مسابقات منطقه داشت. البته ما گروه های سرود و تئاتر را فقط برای شرکت در مسابقات آماده نمی کنیم بلکه برای اجرا در مراسم مدرسه مانند جشن انوار الهی هم از آنها استفاده می کنیم. 

در مسابقات ورزشی چطور؟

به دلیل تعداد کم دانش آموزان ما نسبت به مدارس دیگر، تیم های ورزشی ما در مسابقات منطقه مقامی کسب نکردند اما ما در اکثر رشته ها شرکت کردیم تا کسب تجربه کنیم و در سالهای آینده به کسب مقام فکر کنیم. اما در مسابقه فوتبال رایانه ای و  مسابقات ورزشی درون مدرسه ای که دو بار برگزار شد شور و هیجان زیادی را در بین بچه ها به وجود آورد.

اما در مسابقات قرآنی منطقه ۵ موفق شدیم دو مقام دومی در رشته های احکام و مفاهیم به دست آوریم. در مسابقات بهشت انس هم یک مقام اول در رشته نهج البلاغه کسب کردیم.

در مسابقات هنری منطقه ۵ هم شرکت کردید؟

دانش آموزان گلستانی هر سال کارهای هنری بسیاری می سازند اما تاریخ برگزاری مسابقات هنری منطقه ۵ به گونه ای است که دست سازه های دانش آموزان تا آن زمان آماده نشده است. اگر بخواهیم در مسابقات شرکت کنیم باید کارهای سال قبل را برای مسابقات ارسال کنیم. دانش آموزان ما مدتها آموزش می بینند تا اثر هنری خوبی خلق کنند اما مسابقات در آبان و آذر برگزار می شود. اگر بخواهیم در مسابقات شرکت کنیم باید آموزشها فشرده انجام شود تا به مسابقات برسد و بعد از آن کلاس های هنری بازدهی و کارایی کافی ندارد. آموزش درست و اصولی برای ما از کسب مقام در مسابقات مهم تر است به همین دلیل عزم جدی برای شرکت در مسابقات هنری منطقه مانند هنرهای تجسمی، مستندسازی و غیره نداریم.

از مسابقات که بگذریم بقیه دانش آموزان چقدر در کارهای فرهنگی با شما همراهی کردند؟

اکثر قریب به اتفاق دانش آموزان در کارهای فرهنگی شرکت داشتند مثلا نزدیک به پنجاه نفر در جشن انوار الهی به طور مستقیم در اجرای برنامه شرکت داشتند. در مسابقات ورزشی هم حدود ۱۰۰ دانش آموز شرکت داشتند. تجربه به ما نشان داده که اولیا دانش آموزانی که در اجرای برنامه نقش داشتند بسیار پر رنگ تر از دیگر اولیا بود و این ما را مجاب می کند که دانش آموزان بیشتری را در برنامه های فرهنگی و جشن انوار الهی دخیل کنیم. این رویکردی بود که برای امسال در نظر گرفتیم که حتی برای انجام کوچکترین کارها هم از دانش آموزان کمک بگیریم.

امسال چه کار جدیدی در حوزه فرهنگی انجام دادید؟

یکی از کارهای مهم فرهنگی در واحد گلستان راه اندازی کتابخانه بود. در کتابخانه واحد گلستان ۵۱۴۱ جلد کتاب ثبت شده داریم که ۴۹۲۱ جلد فارسی و ۲۲۰ جلد انگلیسی است. تعداد ۲۷۵۴ عنوان کتاب فارسی و ۸۸ عنوان کتاب انگلیسی در کتابخانه موجود است یعنی در مجموع ۲۸۴۲ عنوان کتاب در کتابخانه داریم. دانش آموزان،همکاران و اولیا می توانند از این کتابخانه استفاده کنند.

در فرصت باقیمانده تا انتهای سال تحصیلی جه برنامه هایی دارید؟

قبل از پاسخ به این سوال شما باید اشاره کنم که امسال یک اردوی برون شهری (شیراز و مشهد و اصفهان) و دو اردوی درون شهری برای هر پایه داشتیم. اردوهای داوطلبانه مثل اردوی پدر و پسر و اردوی مادرانه هم برگزار کردیم که نسبت به سال گذشته استقبال بهتری از این اردوها شد.

در چند روز گذشته جشن تکلیف و جشن نیمه شعبان و تجلیل از نفرات برتر آموزشی، فرهنگی، انضباطی و ورزشی را برگزار کردیم و به بیش از ۱۱۰ نفر جایزه دادیم. در ایام باقیمانده ثبت نام مسابقات جام جهانی فوتبال رایانه ای در تهران را انجام می دهیم تا با قدرت در این رقابتها شرکت کنیم. سال گذشته ۲ نفر از واحد گلستان به ۳۲ نفر نهایی راه پیدا کردند و امیدواریم امسال در دومین دوره برگزاری جام جهانی فوتبال رایانه ای این تعداد بیشتر شود.

اخبار پیشنهادی