مربی ورزش واحد گلستان: ملاک ارزیابی هر فرد، وضعیت جسمی خودش است

هفته جهانی تربیت بدنی از امروز، ۲۶ مهر آغاز شده و تا ۲ آبان ادامه دارد. به این بهانه با هادی ابشی، مربی فوتسال دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان، گفت و گو کردیم و از برنامه های ورزشی این واحد پرسیدیم. این مصاحبه را در ادامه بخوانید.
هادی ابشی می گوید برنامه های ورزشی واحد گلستان از پایگاه تابستانی به طور جدی آغاز شده است. «در تابستان وضعیت آمادگی جسمانی تمام دانش آموزان را بررسی کردیم. در ۵ رشته دو ۵۴۰ متر، دراز و نشست، تخته انعطاف، شنا سوئدی و طناب زنی از دانش آموزان تست گرفتیم. برای آن دسته از دانش آموزانی که آمادگی جسمانی مطلوبی نداشتند، برنامه های تخصصی ارائه کردیم. هر دانش آموز با توجه به کارنامه ورزشی خود، باید تا پایان ترم اول وضعیت خود را به حدی که دبیران ورزش مشخص کرده اند برساند تا نمره درس تربیت بدنی را بگیرد. این رویه در ترم دوم هم ادامه پیدا می کند.»

او می گوید: «در حقیقت ما یک ملاک ثابت برای سنجش دانش آموزان در نظر نگرفتیم و هر دانش آموز را با وضعیت اولیه خودش مورد ارزیابی قرار می دهیم.»

مربی فوتسال واحد گلستان ادامه می دهد: « رشته های فوتسال، بسکتبال، والیبال و تنیس روی میز، در واحد گلستان آموزش داده می شود و یک مربی اختصاصی برای هر رشته در زنگ ورزش با دانش اموزان کار می کند. از سال جاری، رشته ای که دانش آموز در سال هفتم انتخاب می کند در طول سه سال دبیرستان دوره اول به او آموزش داده می شود و امکان تغییر آن در هر سال وجود ندارد. »

مسابقات ورزشی درون مدرسه ای در دو نوبت برگزار می شود

ابشی می گوید برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان المپیادهای ورزشی تدارک دیده شده است. «علاوه بر المپیاد ورزشی طلیعه نور، دو المپیاد ورزشی داخلی برگزار می کنیم. اولین المپیاد ورزشی درون مدرسه ای واحد گلستان به مناسبت روز دانش آموز، از اوایل آبان شروع می شود.»

او می افزاید: «برای رشته های انفرادی که مسابقات آن در سطح منطقه برگزار می شود نیز برنامه ویژه داریم. ابتدا از دانش آموزان متقاضی رشته هایی مانند دو و میدانی و شنا و شطرنج، آزمون تعیین سطح می گیریم و پس از انتخاب افراد مستعد، برای آنها کلاسهای تخصصی با مربی حرفه ای برگزار می کنیم تا برای شرکت در مسابقات منطقه ای و کشوری آماده شوند.»

او می گوید مربیان هر رشته اسامی افراد منتخب تیم های ورزشی مدرسه را اعلام کرده اند و برای آمادگی بیشتر این تیم ها، زنگ های تمرینی جداگانه در نظر گرفته شده است.»

زنگ تئوری ورزش، مکمل زنگ عملی

هادی ابشی یک پیشنهاد برای افزایش بازدهی زنگ های ورزش مدارس دارد. «پیشنهاد من این است که علاوه بر زنگ عملی ورزش، یک زنگ تئوری ورزش هم در برنامه کلاسی گنجانده شود تا در مورد اصول سرد و گرم کردن بدن، تغذیه قبل و بعد از ورزش و مسائل تخصصی دیگر، آموزشهای لازم به دانش آموزان داده شود. کلاس تئوری می تواند مکمل خوبی برای کلاس های عملی باشد و بازده زنگ ورزش را بالا ببرد.»

گفتنی است مجتمع ورزشی امام رضا (ع) در هفته دانش آموز افتتاح می شود و از اوایل آبان، کلاسهای ورزشی واحد گلستان در این مجتمع مجهز و نوساز برگزار می شود.

اخبار پیشنهادی