مدیر واحد میرداماد: از اسفند سال گذشته برای سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برنامه ریزی کردیم

فصل تابستان اگرچه روزهای تعطیلی مدرسه و درس است اما برای دانش آموزانی که اهدافی بزرگتر در سر دارند، تعطیلات هم می تواند فصلِ یادگیری و آموزش باشد. برگزاری پایگاه های تابستانی با هدف نزدیک نگه داشتن دانش آموزان به درس، در کنار تفریح و افزایش دوستی بین همکلاسان و معلمان، از جمله برنامه هایی است که تابستان امسال نیز همچون سالهای گذشته در مدارس مختلف مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی برگزار شده است.

یکی از این مدارس دبیرستان پسرانه دوره اول واحد میرداماد است که به گفته مدیر آن، امسال علاوه بر پایه هفتمی ها، پایه های دیگر آن هم در پایگاه تابستانی شرکت داشته اند. مجید نیک دهقان در گفتگو با خبرنگار سایت علامه با اشاره به پایگاه تابستانی و جزییات آن می گوید: «پایگاه تابستانی از ۲۵ تیرماه با اردوی دوستی آغاز شد. اردوی دوستی متعلق به دانش آموزان پایه هفتم است ولی ما این اردو را در دو پایه دیگر هم برگزار کردیم. اردوی دوستی با دعوت از دانش آموزان تازه وارد، در فضایی دوستانه شروع شد.»

او ادامه می دهد: «هدف اصلی این اردو هم ارتباط بین کادر اجرایی و دانش آموزان است که در طول سال تحصیلی باید همکاری خوبی با هم داشته باشند. یک روز بعد از تشکیل اردو کلاسهای آموزشی آغاز شد. با توجه به تعداد کلاسهای واحد میرداماد برای هر پایه دو روز کلاس آموزشی و دو روز برنامه های فرهنگی و ورزشی داشتیم. یک زنگ را هم به آشنایی دانش آموزان با کادر اجرایی و مقررات مدرسه اختصاص دادیم، زیرا دانش آموزانی که از ابتدایی وارد مقطع دوره اول دبیرستان می شوند، تفکر و دیدگاهی مشابه دوران ابتدایی دارد به همین خاطر در این کلاس قوانین و آیین نامه های دوره اول دبیرستان برای بچه ها تشریح شد.»

یک روز کامل برای ورزش

 نیک دهقان شادابی و تفریح در تابستان برای دانش آموزان را بسیار مهم می داند و می گوید: «در دو روزی که برای ورزش و کارهای تفریحی اختصاص یافت، سعی کردیم تلفیقی از هر دوی آنها را برای بچه ها در نظر بگیریم. مثلا یک روز مختص به کارهای تفریحی مانند پینت بال و بولینگ بود. همچنین امسال به طور تخصصی یک روز کامل به ورزش اختصاص دادیم. در این دوره در کنار فوتبال، فوتسال و بسکتبال آموزش شنا هم برای دانش آموزان در نظر گرفته شد. فراموش نکنیم هدف اصلی در پایگاه تابستانی صرفا آموزش نیست و نباید حساسیت ها و دغدغه هایی که در طول سال تحصیلی برای بچه ها داریم در تابستان هم روی آنها اعمال شود. زیرا باید فضای تابستان حفظ شود و حجم و فشار کاری که وجود دارد در طول سال پیاده شود.»

از اسفند برنامه ریزی را شروع کردیم

مدیر دبیرستان پسرانه دوره اول مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی- واحد میرداماد با اشاره به برنامه های انجام گرفته برای آغاز سال تحصیلی جدید می گوید: «آماده سازی و برنامه ریزی برای سال تحصیلی ۹۶-۹۷ از اسفند سال گذشته آغاز شد. در این برنامه ریزی عوامل زیادی را مورد بررسی قرار دادیم. مثلا ارزیابی و نظرسنجی نسبت به دبیران مدرسه و همچنین کیفیت و شرایط برگزاری اردوها و مسابقات مختلف انجام شد. با ارزیابی این قسمت، برنامه ریزی سال جدید را هم در بخش جذب همکاران جدید و برگزاری اردوها انجام دادیم.»

نیک دهقان به اقدامات عمرانی در مدرسه نیز اشاره کرده و می گوید:«در هفته های اخیر کارهای عمرانی زیادی انجام دادیم از جمله در فضای نمازخانه و آزمایشگاه و حیاط مدرسه. همچنین با توجه به مقارن شدن مهرماه با هفته دفاع مقدس و آغاز ماه محرم برنامه های خاصی پیش بینی کرده ایم تا دانش آموزان استفاده عملی از این مناسبت ها داشته باشند و تعلیم و تربیت فقط در حوزه آموزش محدود نشود بلکه در حوزه های فرهنگی و مسائلی که در آینده جامعه و کشور نقش دارد را هم دربر بگیرد.»

دانش آموز تک بعدی نباشد

نیک دهقان به سیاستهای کلی مدرسه در حوزه آموزش و پرورش اشاره کرده و می گوید: «خانواده هایی که فرزندان آنها وارد مجموعه علامه طباطبایی می شوند عموما نگاهی آموزش محور دارند و این حوزه اهمیت زیادی برای آنها دارد. چون فعالیت ها در حوزه آموزش همواره پررنگ تر از دیگر بخش ها بوده است. اما در سالهای اخیر در حوزه فرهنگی کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است. آن چه که من از مدارس فرزندان خودم توقع دارم دقیقا آن چیزی است که تلاش می کنم در مدرسه تحت مدیریت خودم به اجرا بگذارم. دانش آموزی که وارد مجموعه می شود تا هنگام خارج شدن نباید دغدغه آموزشی داشته باشد. از طرفی دانش آموز نباید تک بعدی باشد و فقط نگاه آموزشی داشته باشد، بلکه باید به مشکلات جامعه و کشور هم توجه کند. با توجه به رشد و تاثیرگذاری روزافزون رسانه ها و فضای مجازی، دانش آموز باید فراتر از مسائل آموزشی در بخش های دیگر هم قوی و آگاه باشد. سعی کرده ایم در چیدمان کادر اجرایی، افرادی را انتخاب کنیم که در مسائل آموزشی و پرورشی و تعامل با دانش آموز قوی باشند و برای این کار کادر اجرایی متشکل از افراد جوان و با تجربه همراه ما هستند.»

حالا زمان همت و تلاش است

مدیر دبیرستان پسرانه دوره اول مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی- واحد میرداماد توصیه هایی نیز به والدین و دانش آموزان دارد:« هر قدر تعامل و ارتباط بین خانواده ها و مدرسه قوی تر باشد مدرسه در رسیدن به اهداف خود موفق تر خواهد بود. برای تقویت این تعامل کانال های مختلفی وجود دارد. اولیا می توانند از طریق کارسنج برای کادر اجرایی مدرسه پیام ارسال کنند و پاسخ بگیرند. همچنین روزها و ساعات و شماره هایی را برای حضور و تماس اولیا مشخص می کنیم.

او صحبتهایش را با چند توصیه برای دانش آموزان به پایان می برد: «توصیه من به دانش آموزان این است که بعد از گذشت تعطیلات تابستان، زمانِ همت و تلاش فرا رسیده است. حالا باید با انرژی مضاعف استعدادهای بالقوه را به بالفعل تبدیل کنند. از اولیای محترم هم که واحد میرداماد را برای آموزش فرزند خود انتخاب کرده اند تقاضا دارم در کنار مدرسه باشند تا به کمک هم بتوانیم تعلیم و تربیت در کنار آموزش و پرورش را به پیش ببریم.»

اخبار پیشنهادی