محمد طاهری: در تابستان برای سال تحصیلی زمان خریدیم

روزهای پایانی شهریور ماه فرصت خوبی است تا با مدیران مدارس به صحبت بنشینیم و دورنمایی از برنامه های سال تحصیلی جدید ترسیم کنیم. به همین بهانه با محمد طاهری، مدیر دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران، گفت و گو مفصلی ترتیب دادیم. بخش اول مصاحبه در مورد پایگاه تابستانی و کیفیت اجرای آن است که در ادامه می خوانید.

آقای طاهری، پایگاه تابستانی واحد پاسداران چگونه گذشت؟

پایگاه تابستانی در دبیرستان دوره دوم علامه طباطبایی – واحد پاسداران در هر پایه با شیوه متفاوتی برگزار شد. پایگاه تابستانی برای پایه دهم چهار روز در هفته و به مدت شش هفته برگزار شد. هر هفته یک نیم روز اردو هم برای دانش آموزان تدارک دیده بودیم.

بخش آموزش در تابستان چگونه جلو رفت؟

در پایه دهم همه دروس به جز دین و زندگی تدریس شد. دروس تدریس شده در تابستان در طول سال تحصیلی آموزشی دوباره تدریس نمی شود. به همین علت ما درباره زمان ثبت نام حساس بودیم و تا قبل از شروع پایگاه تابستانی ثبت نام را کامل کردیم.

اگر موافق هستید به پایه یازدهم بپردازیم.

ما هشت هفته آموزشی در خدمت یازدهمی‌ها بودیم. در پایه یازدهم چون ارتباط دانش آموزان شکل گرفته است، نقش آفرینی بچه ها در اردو ها به بهترین شکل انجام می گیرد. ما سعی کردیم یازدهمی ها را در تصمیم گیری ها هم دخیل کنیم. به عنوان مثال، مقصد بعضی اردوها و برنامه های اجرا شده در اردوها را به عهده آنها گذاشتیم.

آیا پایگاه تابستانی اجباری است؟

بهتر است به جای واژه اجبار، الزام را به کار ببریم. پایگاه تابستانی الزامی است به این معنی که اگر دانش آموزی حضور نداشته باشد، مطالب آموزشی را از دست می دهد.

یکی از برنامه های پایگاه تابستانی اردوی علمی بود. لطفا در مورد آن توضیح دهید.

اردوی علمی یک هفته ای، پایان بخش پایگاه تابستانی دهمی‌ها و یازدهمی‌ها بود که ۷۰ الی ۸۰ درصد دانش آموزان در آن شرکت داشتند. این استقبال فراتر از حد انتظار ما بود.

اجرای اردوی علمی در این دو پایه مرسوم نیست و برگزاری آن حاصل تفکر مسئولان پایه ها است. مسئولان هر دو پایه دهم و یازدهم پیش از این تجربه فعالیت در پیش دانشگاهی را داشته اند. ما سعی داریم بدینوسیله دغدغه های سال سرنوشت ساز پیش دانشگاهی را از پایه دهم در یک روند سه ساله به بچه ها تزریق کنیم.

و در نهایت آزمون جامع.

بله، آزمون جامع پایان بخش برنامه های پایگاه تابستانی بود. ما اعتقاد داریم بهترین ارزشیابی، مقایسه دانش آموز با خودش است. این آزمون جامع نقطه آغازین و سنگ محک هر دانش آموز در آزمون های بعدی خواهد بود.

به برنامه تابستانی پیش دانشگاهی بپردازیم.

برنامه پایگاه تابستانی پیش دانشگاهی ده هفته به طول انجامید. دو برنامه پنج هفته ای که هر کدام متشکل از چهار هفته تدریس و یک هفته اردو بود.

در پایگاه تابستانی تلاش کردیم دو فعالیت عمده انجام دهیم. اولین کار، تغییر فرهنگ مطالعه دانش آموزان بود. از آنجا که دانش آموزان علامه ای معمولا حجیم خوان بار می آیند و با مطالعه طولانی مدت بیگانه نیستند، در این زمینه مشکلی نداشتیم. دومین کار هم پیشبرد دروس بود که به بهترین شکل انجام شد.

به جز تدریس، چه کارهایی در پایگاه تابستانی انجام گرفت؟

اردوی شبانه شروع پایگاه تابستانی پیش دانشگاهی بود. مسئولان و دبیران حرفهای زیادی برای دانش آموزان داشتند، اما برای اینکه این حرفها خسته کننده نباشد در قالب اردو و در چند بخش به آنها انتقال داده شد. دانش آموزان در این اردوی تفریحی-مشاوره ای متوجه شدند که چه سال سرنوشت سازی پیش رو دارند.

به طور کلی چرا پایگاه تابستانی برگزار می شود؟

ما توانستیم در تابستان ۶ تا ۸ هفته زمان ذخیره کنیم که دو جای مشخص از این زمان استفاده می کنیم. تدریس کتاب های درسی در انتهای هفته اول اردیبهشت به پایان می رسد. آزمون جامع ۲۸ اردیبهشت برای ما از اهمیت ویژه برخوردار است. به همین دلیل سه هفته برنامه ویژه برای آزمون جامع داریم.

علاوه بر این، چندین آزمون جدی رقابتی در سال تحصیلی ۹۷-۹۶ برگزار می شود. ما قبل از هر آزمون یک هفته روند درس دادن را کند و یا متوقف می کنیم که به آن «حالت ایستگاه» می گوییم. معلم ها در این بازه های زمانی یک هفته ای به دوره کردن مطالب می پردازند. اگر پایگاه تابستانی برگزار نمی شد، امکان نداشت که بتوانیم روند درس دادن را متوقف کنیم و به دوره کردن و آمادگی برای آزمون های جامع بپردازیم.

اخبار پیشنهادی