راه‌های رسیدن به «حال خوب» در گفت و گو با مدیر داخلی واحد نیاوران

عظیمی: «نمی توانیم برای همه دانش آموزان یک نسخه بپیچیم»

پاییز حتی حال و هوای حیاطِ پوشیده از چمن‌های مصنوعی را هم تغییر داده است. برگِ درختان، طلایی شده و دانش آموزان در صف‌های منظم ایستاده‌اند. کلید واژۀ سخنان مدیر داخلی دبستان پسرانه علامه‌طباطبایی- واحد نیاوران هم سه کلمه است: «داشتن هدف در زندگی.»

محمد عظیمی، معتقد است؛ جا انداختنِ اهمیتِ «هدف داشتن در زندگی» و طراحی اهداف قابل دسترس برای دانش‌آموزان، یکی از مهمترین وظایفِ مدرسه به ویژه در مقطع ابتدایی است: «هدف‌گذاری برای هر دانش آموز باید با توجه به ویژگی‌های فردی او انجام شود. چرا که هر فردی استعداد و توانایی‎های خاص خودش را دارد.» به گفتۀ مدیر داخلی واحد نیاوران، مسئولان این واحد آموزشی تلاش می‌کنند تا برنامه‌های آموزشی و پرورشی را منطبق بر استعداد و ویژگی‌‎های هر دانش آموز، بصورت شخصی‌سازی شده ارائه کنند: «نمی توانیم برای همه دانش آموزان یک نسخۀ واحد بپیچیم.»

چگونه «هدف داشتن» به «حال خوب» کمک می‌کند؟

بچه‌ها که سرِ کلاس‌هایشان حاضر می‌شوند فرصت مناسبی است تا گفت و گو با مدیر داخلی واحد نیاوارن را ادامه دهیم: «هدف داشتن و تلاش برای رسیدن به اهداف، یکی از بهترین راه‌ها برای به رسیدن به حالِ خوب در بچه‌هاست.» محمد عظیمی با اشاره به این مطلب اضافه می‌کند: «وقتی دانش آموزی از خودش رضایت دارد، حالش نیز خوب است. هدف‌گذاری و رسیدن به هدف، حس رضایت‌مندی ایجاد می‌کند. مدرسه هم وظیفه دارد در راستای رساندن دانش آموزان به اهداف‌شان، مسیرِ آموزشی خوبی طراحی کند.»

عظیمی، پیش از این معاون آموزشی دبیرستان دورۀ اول علامه طباطبایی- واحد آبشناسان بود. وقتی از او می پرسیم: «آموزش دروس مختلف چطور می‌تواند حس رضایت و حالِ خوب را در دانش آموزان ایجاد کند؟» پاسخ می‌دهد: «با آموزش و یادگیری، درهای دانش و مهارت به روی دانش آموزان باز می‌شود. ابزارِ دانش و مهارت، تا سطح فکری و کیفیت زندگی دانش‌آموزان بالا رود. در نتیجه، رضایت‌مندی و حالِ خوب‌شان بیشتر می‌شود. بنابراین حالِ خوب، نتیجۀ آموختن دانش و یادگرفتن مهارت های مختلف است.»

ریاضی، علوم، فارسی… پیش به سوی موفقیت!

هر چند برنامه‌های کلان آموزشی، فرهنگی، پژوهشی و ورزشی در سطح مدارس مجتمع علامه‌طباطبایی بصورت یکپارچه طراحی و اجرا می‌شود اما، هر مدرسه رویکردهای خاص خودش را هم دارد. مسئولان مدارس نیز تلاش می‌کنند تا برنامه‌ها را مبتنی بر این رویکردها اجرایی کنند: «ریاضی، علوم و فارسی به دانش آموزان آموزش داده می‌شود تا آن‌ها به ابزارهای دانش مجهز شوند. هر یک از این ابزارها، در مسیر زندگی، بچه‎ها را برای رسیدن به موفقیت کمک می‌کند.» گفت و گو با مدیر داخلی دبستان پسرانه علامه طباطبایی- واحد نیاوران که به اینجا می‌رسد، برنامه‌های بعدی مدرسه آغاز شده است.

اگر می خواهید به تعدادی از کلاس‌های این واحد آموزشی سر بزنید، لینک های زیر را باز کنید. این تصاویر سال گذشته در قالب برنامه «زنگ استعداد» از کلاس های معماری و سازه واحد نیاوران ضبط شده است.

«خانه خودمان را می سازیم»

«سفال گری در کلاس»

اخبار پیشنهادی