برای امتحانات باید نمونه سوال های ضعیف تر کار کنیم

زنگ تفریح دوم در دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان به صدا درآمد. چند لحظه بعد در اتاق مشاور پایه هفتم باز شد و طبق قرار قبلی سورن و پارسا آمدند تا با هم گپ و گفتی دوستانه داشته باشیم.

سورن دانش آموز پایه هفتم است و معدل ترم اولش ۱۹.۹۳ شده است. آرام نشسته، انگشتانش را در هم قفل کرده است. او برای درس هایش دسته بندی خاصی دارد. «درسهایی که اهمیت زیادی دارد، درس هایی که در آن ها ضعیف هستم و درس های دیگر.» او با این تقسیم بندی اولویت هر درس و مدت زمانی که باید به آن اختصاص بدهد را مشخص می کند. «برای درس هایی که در آنها ضعیف هستم به اندازه درس های مهم مثل ریاضی و علوم وقت می گذارم و برای دیگر درس ها کمتر وقت می گذارم. به طور متوسط روزی نزدیک به ۳ ساعت مطالعه می کنم و روزی نیست که درس نخوانم.»

پارسا درست نقطه مقابل سورن است. آرام و قرار ندارد و پاهایش را تکان می دهد. او مبصر راهرو مدرسه است و می گوید: «زودتر بپرس تا بروم سر جایم». پارسا آن همه انرژی را با ورزش تخلیه می کند. «من سه روز در هفته به استخر می روم و تمرین شیرجه می کنم. در روزهایی که استخر می روم کمتر درس می خوانم. روزهای عادی ۳ الی ۴ ساعت درس می خوانم و روزهایی که باشگاه می روم حدود ۱ ساعت».

سورن بعد از طبقه بندی درس ها درس خواندنش را هم طبقه بندی کرده است. «درس خواندن من چند مرحله دارد. اول بلند بلند از روی متن کتاب می خوانم و چند بار تکرار می کنم و بعد در سکوت کامل آرام می خوانم و بعد از خودم می پرسم.»

تصور سکوت

 سورن یک توانایی جالب هم دارد. او می تواند در مکان های شلوغ حالت سکوت را تصور کند و هیچ صدایی نشنود و می گوید از طریق شطرنج به این توانایی رسیده است.

شاید یکی از معدود وجوه مشترک پارسا و سورن این باشد که هیچکدام نمی توانند پشت میز درس بخوانند. سورن دراز کش درس می خواند و پارسا می گوید: «وقتی پشت میز می نشینم حواسم پرت می شود و نمی توانم در تنهایی درس بخوانم برای همین باید در حضور جمع  درس بخوانم البته نباید خیلی هم شلوغ باشد.»

مشکلی که بدل به قوت شد

پارسا مشکلی دارد که آن را تبدیل به نقطه قوت خود کرده است. «نمی توانم مدت زمان طولانی درس بخوانم چون سریع از درس زده می شوم. به خاطر همین نقطه ضعف سعی می کنم درس را سر کلاس کامل بفهمم که کارم در خانه کمتر شود».

زنگ می خورد و پارسا می رود تا نظم راهرو را برقرار کند. سورن که تنها نشسته از امتحانات پایان ترم می گوید: «باید سوالات ضعیف تری را حل کنیم که بتوانیم در آزمون های پایان ترم نمره کم نیاوریم. امکان دارد بعضی نکته های خیلی آسان کتاب از نظر ما دور بماند.»

اخبار پیشنهادی