روش‌های تقویت فن بیان در دانش آموزان

فن بیان، یکی از توانایی‌های مهم فردی است که در خیلی از موقعیت‌ها ضروری خواهد بود. دانش‌آموزان نیز به دلیل این که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه و تجربه مشاغل مختلف را دارند، بهتر است روش‌های فن بیان را بیاموزند تا حضوری قوی‌تر و بهتر در محیط‌های علمی و آموزشی داشته باشند. از طرف دیگر همین محیط مدرسه، یکی از بهترین موقعیت‌ها را برای تمرینات فن بیان فراهم می‌کند. اگر دانش‌آموز هستید و دوست دارید روش‌های تقویت فن بیان در دانش آموزان را یاد بگیرید، با ما  در سایت مدرسه علامه طباطبائی همراه شوید تا با صفر تا صد فن بیان آشنا شوید.

قدرت بیان چیست ؟

قدرت بیان یا فن بیان یعنی فرد بتواند موضوع مهم، خاص و ارزشمندی را با بیانی شیوا و رسا با استفاده از تکنیک‌های کلامی به سمع مخاطب برساند. در واقع فن بیان این است که شما بتوانید منظورتان را خیلی واضح به طرف مقابل برسانید. این موضوع برای دانش‌آموزان نیز اهمیت دارد. زیرا ایشان باید روی مهارت‌های ارتباطی خود کار کنند تا بتوانند حضور موثر و پررنگ‌تری در جامعه داشته باشند. در ادامه این موضوع را بیشتر باز می‌کنیم.

چرا باید روی تقویت بیان در دانش آموزان کار کنیم؟

کودکان و نوجوانان در محیط مدرسه با همسالان خود و معلمین ارتباط دارند. این ارتباط شروعی برای تقویت فن بیان و یادگیری مهارت‌های کلامی و ارتباطی است. زیرا اگر دانش آموزان بتوانند مهارت‌های خود را در این زمینه تقویت کنند، می‌توانند در آینده موفقیت‌های خاصی را تجربه کنند. موفقیت‌هایی مثل:

  • رشد تحصیلی بهتر و راحت‌تر
  • موفقیت‌های اجتماعی و محبوبیت در اجتماع
  • از بین رفتن اختلالات کلامی
  • قدرت دفاع از خود

انواع روش‌ های تقویت فن بیان در دانش آموزان

تمرینات فن بیان کودکان

اگر به دنبال تقویت فن بیان دانش آموزتان یا خودتان هستید، باید یک سری از راهکارها را عملی کنید. در ادامه تعدادی راه حل برای تقویت فن بیان ارائه می‌دهیم.

۱. کودک یا نوجوان را تشویق به گفتگو کنید

هر استعداد و توانایی با تمرین تقویت و شکوفا می‌شود. این موضوع هم از این قضیه مستثنی نیست. اگر دانش‌آموزان در این زمینه تمرین داشته باشند، می‌توانند مهارت‌های کلامی خود را تقویت کنند. در این زمینه می‌توانید:

  • از آن‌ها سوال بپرسید
  • از چند نفر به طور همزمان بخواهید که در مورد موضوع خاصی صحبت کنند

از طرف دیگر می‌توانید از کودک یا نوجوان بخواهید که به طور رسمی و به زبان معیار صحبت کنند. دانش‌آموزان می‌توانند این تمرین را سر کلاس، سر صف یا در جلسات مختلف امتحان کنند. تعیین یک سری جملات تمرینی فن بیان و تشویق دانش آموز به تمرین و تکرار آن‌ها نیز مفید است.

۲. ارتباط چشمی، یکی از روش‌های تقویت فن بیان در دانش آموزان

یکی دیگر از روش‌های مفیدی که برای تقویت فن بیان مفید است، حفظ ارتباط چشمی است. اگر شما به عنوان والدین یا معلم این ترفند را اجرا کنید، دانش آموز هم آن را یاد می‌گیرد. از دانش‌آموزان بخواهید سر کلاس یا در جمع تعداد زیادی از همسالان خود صحبت کنند، کنفرانس بدهند و ارتباط چشمی را تمرین کنند.

بیشتر بخوانید: دلایل افت تحصیلی دانش آموزان چیست و چگونه می‌توان با آن مقابله کرد؟

۳. از دانش‌آموزان بخواهید با صدای بلند و رسا صحبت کنند

قدرت بیان چیست

یکی دیگر از روش‌های تقویت فن بیان در دانش آموزان این است که با صدای بلند صحبت کنند. صدای بلند و رسا به جذابیت کلامی کمک می‌کند. در این زمینه می‌توان از تکنیک‌هایی مثل جملات تمرینی فن بیان جلوی آینه یا در جمع پدر و مادر شروع کرد تا به مرور پیشرفت کرد.

۴. انجام فعالیت‌های گروهی، یکی از روش های تقویت فن بیان در دانش آموزان

یکی از روش‌هایی که به تقویت بیان دانش آموز کمک می‌کند، اجرای فعالیت‌های گروهی و تیم‌سازی است. دانش آموزان در تیم‌های گروهی می‌توانند در مورد موضوعات مختلف بحث کنند، نظرات خود را ارائه دهند، پیشنهاد بدهند و تعامل داشته باشند. این اتفاق در مدرسه به راحتی امکان‌پذیر است. در صورت تمرین بیشتر می‌توان کودک یا نوجوان را در کلاس زبان ثبت نام کرد. بدین صورت علاوه بر یادگیری یک مهارت بیشتر، روی مهارت‌های کلامی وی هم کار می‌شود.

۵. بیان شفاهی و خلاصه در مورد موضوعات مختلف

یکی از کارهایی که به تقویت فن بیان کمک می‌کند، صحبت‌های شفاهی است. می‌توان از دانش‌آموز در مورد خلاصه درس، مطالبی که به تازگی آموزش دیده است و موضوعاتی که به آن‌ علاقه دارد، سوال پرسید. این سوالات و مباحث می‌تواند با گذشت زمان سخت‌تر و سنگین‌تر شود. مثلا در مورد مطالبی که در یک فیلم علمی – تخیلی دیده و یاد گرفته است یا مباحث علمی صحبت کنید. این کار به تقویت بیان دانش‌آموز کمک شایانی می‌کند.

۶. اجرای نمایش برای تقویت فن بیان

جملات تمرینی فن بیان دانش آموزان

اجرای نمایش مدرسه و تئاتر نیز به تقویت فن بیان کمک می‌کند. این کار باعث تقویت مهارت‌های متنوعی مثل:

  • فن بیان
  • قوه تخیل
  • زبان بدن
  • و …

می‌شود. علاوه بر این به تقویت اعتماد به نفس هم کمک می‌کند. در کنار اجرای نمایش، می‌توان داستان گویی و داستان سرایی را هم تجربه کرد. این بازی‌ها سرگرم‌کننده هستند و به فن بیان کودک و نوجوان هم کمک می‌کنند. می‌توانید یک داستان نصفه تعریف کنید و از کودک بخواهید آن را با خلاقیت خودش ادامه دهد؛ یا داستانی که قبلا شنیده است را تعریف کند.

حرف آخر

در این مقاله در مورد روش‌ های تقویت فن بیان در دانش آموزان صحبت کردیم و یک سری راهکار ارائه دادیم. اگر این راهکارها به درستی عملی شوند، قطعا مفید بوده و نتیجه دلخواه شما را به همراه خواهند داشت. اگر دانش‌آموز مهارت‌های فن بیان داشته باشد، از لحاظ مهارت‌های فردی مانند اعتماد به نفس، عزت نفس و سایر توانایی‌ها هم رشد خواهد کرد. این توانایی‌ها به وی کمک می‌کند که در آینده هم حضور بهتر و موثرتری در جوامع مختلف داشته باشد. می‌توانید از راهکارهایی که در این مطلب گفتیم استفاده کنید یا از کلاس فن بیان برای کودکان هم کمک بگیرید. در هر حال روی این مهارت کودک یا نوجوان خود کار کنید تا این توانایی وی را تقویت کنید. ممکنون که همراه ما بودید.

اخبار پیشنهادی