برگزاری کارگاه آشنایی با جشنواره «جابر ابن حیان» در واحد پاسداران

کارگاه آشنایی با قوانین و مقررات جشنواره علمی «جابرابن­ حیان» در پیش دبستان و دبستان علامه طباطبایی واحد پاسداران برگزار شد. مربیان آموزشی و کادر اجرایی دبستان های علامه طباطبایی – واحدهای نیاوران، تهرانپارس، پاسداران و تجریش پنج شنبه ۲۷ دی ماه در این جلسه شرکت کردند. موضوع این کارگاه آشنایی با جشنواره «جابر­ابن­ حیان» و نحوه ارسال آثار دانش آموزان به آن بود. مدرس این کارگاه «عیسی وطن دوست» داور سال های گذشته این جشنواره بود. او درباره جشنواره و جزییات برگزاری آن در بخش های مختلف برای علامه ای ها صحبت کرد.

جشنواره «جابرابن حیان» چیست؟

جشنواره «جابر­ابن­ حیان» از سال ۹۲  توسط وزارت آموزش و پرورش برای دانش آموزان پایه اول تا ششم دبستان اجرا می شود. در این طرح دانش آموزان در پایه های مختلف پروژه های علمی انجام می دهند. هدف از برگزاری طرح جابر تربیت دانش آموزانی است که از سنین پایین مفاهیمی مانند روش تحقیق را یاد بگیرند و برای انجام تحقیقات و پروژه‌های بزرگتر و پیچیده‌تر در آینده آماده شوند.

نوع پروژه ای که دانش آموزان در این جشنواره باید انجام دهند با توجه به پایه تحصیلی آن ها متفاوت است. برای پایه اول طبقه بندی محتوای علمی درباره یک موضوع مشخص، برای پایه دوم تا چهارم طبقه بندی و نمایش علمی آن به داوران و برای پایه پنجم و ششم نمایش علمی، آزمایش، طراحی و ساخت در نظر گرفته شده است.

علامه ای ها چطور در جشنواره «جابرابن حیان» شرکت کنند؟

دانش آموزان دبستان های علامه طباطبایی واحد های نیاوران، تهرانپارس، پاسداران و تجریش برای شرکت در جشنواره «جابر­ابن­ حیان» ابتدا باید با کمک معلمانشان موضوع پروژه خود را مشخص کنند. موضوع انتخابی باید از بین سرفصل هایی باشد که در دستورالعمل این جشنواره در اختیار مدارس قرار داده شده است. این موضوعات مربوط به علومی مانند رباتیک، نانو، هوا فضا، فیزیک، ریاضی و… هستند.

 بعد از مشخص شدن موضوع پروژه، دانش آموزان به تحقیق و جمع آوری اطلاعات می پردازند. پروژه های ارائه شده توسط دانش آموزان توسط کادر آموزشی مدرسه بررسی شده و پروژه های برتر به مسابقات منطقه ای و استانی ارسال می شود. دانش آموزان می توانند تا پایان سال تحقیقات خود را برای بررسی به مدرسه تحویل دهند.

اخبار پیشنهادی