گفت و گو با جواد امانی، معاون واحد پاسداران

برنامه آموزشی پاسدارانی ها چطور آماده می شود؟

برنامه های آموزشی دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی-واحد پاسداران برای پایه های تحصیلی هفتم تا نهم با رویکردهای متفاوت تدوین شده است اما یکی از مهمترین رویکردها برای هر سه پایه، گذر دانش آموزان از دوره ابتدایی و تطبیق آنها با اقتضائات دوره متوسطه اول است. دوره ای که با تغییراتی برای بچه ها همراه است. آنها در دوره اول متوسطه با دروس بیشتر و طبیعتا دبیران بیشتری مواجه می شوند: «اولین هدف ما در واحد پاسداران این است که دانش آموز در دوره متوسطه دوره اول به ثبات برسد و با مفاهیم و رویکردهای آموزشی این دوره آشنا شود.» این را جواد امانی، معاون دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی-واحد پاسداران می گوید: «دانش آموز باید در مقطع متوسطه دوره اول، برنامه ریزی، مدیریت زمان و درست درس خواندن را یاد بگیرد. مطالعه اش روش مند باشد و برای آن الگو داشته باشد.»

تشریح رویکردهای آموزشی پایه هفتم و پایه هشتم

جواد امانی در گفت و گو با «سایت مجتمع علامه طباطبایی»، رویکرد آموزشی پایه هفتم واحد پاسداران را ایجاد انگیزه و اعتماد به نفس و توجه به تفاوت های فردی دانش آموزان توصیف کرد و گفت: «تلاش می کنیم تا سطح آموزشی دانش آموزان پایه هفتم را با برگزاری کلاس های فوق برنامه آموزشی به یکدیگر نزدیک کرده و ارتقا دهیم.» وی با اشاره به شرایط پایه هشتمی ها و سن بلوغ، توجه به مشاوره روانشناسی در کنار برنامه های آموزشی را از جمله رویکردهای مدرسه در پایه هشتم ذکر کرد: «فرآیند آموزشی خاص دوره اول متوسطه، در حقیفت از پایه هشتم شروع می شود. بنابراین در کنار برنامه های مصوب آموزشی، روش های تست حل کردن را به دانش آموزان آموزش می دهیم. در عین حال به تثبیت مهارت هایی که بچه ها در پایه هفتم آموزش دیده اند، اهتمام داریم.» امانی، شاخص های انتخاب دبیران در پایه های هفتم و هشتم را متفاوت ذکر کرد و گفت: «اکثر امتحانات پایه هفتم تشریحی است. اما در پایه هشتم نیمی از آزمون ها تشریحی و نیم دیگر تستی برگزار می شود.»

رویکرد آموزشی پایه نهم: ساعت مطالعه بالاتر- آزمون بیشتر

وقتی از امانی می خواهیم تا رویکرد آموزشی پایه نهم واحد پاسداران را تشریح کند، می گوید: «پایه نهم، سال نتیجه گیری مدرسه است. بنابراین آموزش مفهومی دروس برایمان اولویت دارد. ابتدا کتاب درسی خوب تدریس و رفع اشکال می شود و بعد روی مجموعه تمرینات متمرکز می شویم.» وی درباره نحوه برگزاری آزمون در پایه نهم می افزاید: «دانش آموز پایه نهم باید ساعت مطالعه اش را بالا ببرد و در تعداد بیشتری آزمون شرکت کند. ضمن اینکه لازم است بین توانایی حل سوالات تشریحی و تستی تعادل برقرار کند. اغلب آزمون های پایه نهم تستی است.» به گفته امانی، دانش آموزان پایه نهم واحد پاسداران، تمرینات کلاسی بیشتری دارند و هر هفته در روزهای پنج شنبه و جمعه، در آزمون های آنلاین شرکت می کنند. معاون واحد پاسداران درباره زمان مفید مطالعه دانش آموزان هم می گوید: «هدف مان در پایه های هفتم و هشتم رسیدن به سه ساعت مطالعه در روز  است. در پایه نهم آن را به ۴ ساعت در روز تبدیل می کنیم.» وی معتقد است که برای اینکه دانش آموزان پایه نهم برای دوره دوم متوسطه آماده شوند باید از دبیران با تجربه تر و پخته تر در این پایه استفاده کرد.

آزمون و ارزیابی دانش آموزان چگونه انجام می شود؟

نحوه ارزیابی دانش آموزان در واحد پاسدارن چگونه است و آزمون های مختلف با چه اهدافی برگزار می شوند؟ «آزمون های هفتگی، میان ترم، نردبام و جامع، هر کدام با هدف گذاری متفاوتی برگزار می شود. ما هم بر پایه آن اهداف، برنامه هایمان را تدوین می کنیم. اما دو هدف کلی مان از آزمون، رصد یادگیری دانش آموزان و نحوه تدریس دبیران است.» به گفته امانی هدف از آزمون های هفتگی ارزیابی میانگین نمره دانش آموزان و رعایت بودجه بندی تعیین شده در تدریس دبیران است: «یکی دیگر از اهداف مان این است که ببینیم دانش آموز به الگوی مطالعه طراحی شده رسیده است یا خیر. ضمن اینکه نمره دانش آموز را با ساعت مطالعه ثبت شده اش تطبیق می دهیم.»

  • به نظر شما آیا تعداد آزمون ها زیاد نیست؟
  • «آزمون یک ابزار است و آزمون مهندسی شده، ابزار مناسبی به شمار می آید. شخصا موافق تعداد متعادلی از آزمون ها در طی یک سال تحصیلی هستم. تعداد زیاد یا کم آزمون مسلما خوب نیست. آنچه به بچه ها کمک می کند تحلیل آزمون است. به نظرم هفته ای یک آزمون، خوب است.»

اخبار پیشنهادی