با این روشها اضطرابتان را کم کنید

استرس واکنشي طبيعي براي شرايط چالش برانگيز است. سطح نرمالي از استرس، بي‌خطر و حتي مفيد است، اما استرس بيش از حد مي‌تواند اثرات منفي بر سلامت جسمي، رواني، عاطفي و اجتماعي داشته باشد.

نوجوانان در طول روز با استرس‌هاي مختلفي مواجه هستند و اغلب درک کمي در مورد چگونگي مقابله با آن‌ها دارند. براي کاهش استرس بيش از حد يک نوجوان، نياز به شناسايي عوامل استرس زا داريد. براي مقابله بهتر با استرس و بهبود کنترل آن مواردي پيشنهاد مي‌شود.

اگر به شما يک قلم و کاغذ بدهند و بگويند احساس و تجربه خود را از زماني که دچار استرس مي‌شويد توضيح دهيد چه مي‌نويسيد؟ تپش قلب داريد؟ عرق مي‌کنيد؟ مشکل تنفسي؟ عدم توانايي در تمرکز؟ و يا تمرکز شديد؟ استرس يک تجربه منحصر به فرد براي افراد است، اما دربرخي از علائم فيزيکي، مي‌توانند مشترک باشند.

پس از اين که عوامل استرس خود را شناسايي کرديد، مي‌توانيد راه‌هايي براي ناديده گرفتنشان پيدا کنيد و آن‌ها را تغيير دهيد. اگر يک دوست خاص باعث ايجاد استرس بيش از حد در شما شده است، در رابطه خود با آن شخص تجديد نظر کنيد.اگر خواندن نظرات ديگران در شبکه‌هاي اجتماعي باعث بروز استرس مي‌شود، زمان کمتري براي اين کار بگذاريد.مي‌توانيد با کنترل و محدود کردن برخي مسائل، تنش‌هاي غير ضروري‌تان را دور کنيد.

اگر در شناخت عوامل استرس‌زا قاطع باشيد مي‌توانيد اين عوامل را شناسايي و براي رفع آن اقدام کنيد. براي کاهش استرس و اضطراب مي‌توانيد کارهاي زير را انجام دهيد:

 کارهاي خود را با نظم و ترتيب انجام دهيد. اگر فضاي زندگي نامرتبي داريد ممکن است علت استرس‌تان همين موضوع باشد، به خصوص اگر هرگز نتوانيد آنچه که نياز داريد را پيدا کنيد.

 ياد بگيريد که به آساني «نه» بگوييد. کسي که استرس بيش از حد دارد، اغلب بيش از حد خودش تعهد قبول مي‌کند.

 وقت بيشتري براي آرامش خودتان در نظر بگيريد. هنگامي که برخي از تعهدات استرس‌زاي شما کاهش پيدا کرده، سعي کنيد زمان خود را با فعاليت‌هاي بدون استرس که از آن لذت مي‌بريد پرکنيد.

 روي مهارت‌هاي حل مسئله خود کار کنيد. اگر مي‌توانيد يک موضوع استرس‌زا را قبل از اتفاق‌افتادن به طور کامل حل کنيد. با اين روش، مقدار زيادي از هدر رفتن زمان خود جلوگيري خواهيدکرد.

 در اطراف خود افراد حامي داشته باشيد. بيشتر وقت خود را با خانواده و دوستانتان بگذرانيد که درکتان مي‌کنند.

محيط خود را تغيير دهيد

گاهي اوقات، يک تغيير ساده در محيط مي‌تواند استرس‌تان را کاهش دهد. قدم زدن، هوا‌خوري و يا پيدا کردن يک نقطه جديد براي خوردن ناهار. اين رفتارها کمک زيادي به شما مي‌کند که استرس‌هايتان را کم کنيد.

گاهي اوقات به سادگي مي‌توانيد فضا را نيز تغيير دهيد، کارهايي مانند انجام يک بازي، گوش دادن به يک موسيقي آرامش بخش، بوييدن رايحه‌اي دلپذير و يا تميز کردن اتاق مي‌توانند در کاهش استرس مفيد باشند.

اغلب، صحبت کردن با ديگران در مورد استرس مي‌تواند به شما کمک کند تا آن را مديريت کنيد و يا حتي آن را از بين ببريد. پدر و مادر، معلم، يک مشاور حرفه‌اي يا روانشناس مي‌توانند در رفع استرس کمک‌تان کنند. فقط کافي است تا به آن‌ها اجازه دهيد.

اخبار پیشنهادی