استقبال از ماه مهر در واحد گلستان

* مدیریت خود و دلبستگی به درس و کار، برنامه های امسال واحد گلستان

سال تحصیلی ۹۹-۹۸ در دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد گلستان با تلفیق سه روش یادگیری در حد تسلط، یادگیری مشارکتی و یادگیری معکوس آغاز می شود. این را حجت حضرتی، مدیر مدرسه در مصاحبه با خبرنگار مجتمع فرهنگی، آموزشی علامه طباطبایی گفت. او از برگزاری کلاسهای مهارت افزایی برای کارکنان و کلاس مدیریت خود برای دانش آموزان خبر داد. مصاحبه با مدیر واحد گلستان را بخوانید.

آقای حضرتی از سال گذشته آغاز کنیم. آیا به اهدافی که تعیین کرده بودید رسیدید؟

ما به عمده اهدافمان در سال تحصیلی قبلی رسیدیم. دانش آموزان پایه نهم بدون استثنا در مدرسه ای که علاقه داشتند قبول شدند و اکثر آنها به مدارس دوره دوم مجتمع علامه طباطبایی رفتند. در حوزه های فرهنگی با درصد بالا به اهدافمان رسیدیم. در بخش فرهنگی نقطه هدف ما موفقیت خاصی نیست. بعضی اوقات، مخصوصا در زمینه های فرهنگی هدف طی مسیر است نه رسیدن به موفقیتی خاص. در حوزه فرهنگی اجرای برنامه خودش هدف است. به عنوان مثال تشکیل گروه سرود در مدرسه یک هدف است و اگر این گروه سرود در منطقه مقام کسب کند موفق شده است. با این نگاه در تمام حوزه های فرهنگی به اهدافمان رسیدیم. جشن انوار الهی و اردوی مادران به خوبی برگزار شد. تنها در اردوی پدر و پسر به دلیل مشغله پدران و یا هر دلیل دیگری استقبال کمی از این موضوع شد و این اردو را برگزار نکردیم.

در سال تحصیلی ۹۸-۹۹ چه اهدافی را دنبال می کنید؟

امسال دوره های آموزشی را برای لایه های مختلف همکاران مدرسه طراحی کرده ایم. مدرسه فقط برای آموزش دانش آموزان نیست بلکه همکاران از مدیر گرفته تا دبیران و کادر اجرایی هم آموزش می بینند. امیدواریم تا انتهای سال تمام دوره های آموزشی تدوین شده برای همکاران از جمله دوره ICDL را برای کل کادر اجرایی در سه مهارت اصلی ورد و اکسل و پاور پوینت برگزار کنیم.

ما ابتدای هر سال به همکاران یک کتاب هدیه می دهیم. امسال هم کتاب کیمیای مدیریت را که در رابطه با دلبستگی به کار است، به همکاران تقدیم کردیم. موضوع دلبستگی به کار یک موضوع جدید در محافل علمی دنیا است. البته این موضوع برای دانش آموزان هم صادق است. کار آنها درس خواندن است و ما به دنبال راه هایی هستیم که علاقه و دلبستگی آنها به درس خواندن را بیشتر کنیم.

در بحث آموزشی رویکردتان چیست؟

هر انسانی یک موجود منحصر به فرد است و دانش آموزان هم از این قاعده مستثنی نیستند. پس علاقه و نگاه و سرعت یادگیری آنها متفاوت است. باور ما بر این است که هیچ فردی ناتوان از یادگیری نیست بلکه سرعت یادگیری آنها متفاوت است. اما ما یک معلم و یک درس را برای همه استفاده می کنیم. اگر دبیر سرعت آموزش را پایین بیاورد کلاس برای بعضی از دانش آموزان خسته کننده می شود و اگر سرعت آموزش را بالا ببرد بعضی دانش آموزان مطلب را کامل نمی فهمند. برای حل این مسئله در سالهای گذشته چند پروژه را اجرا کردیم. یادگیری در حد تسلط، یادگیری مشارکتی و یادگیری معکوس. به این جمع بندی رسیدیم که باید این تکنیک ها را ترکیب کنیم تا یادگیری بهتر محقق شود. امسال با اجرای برنامه یادگیری در حد تسلط، برای هر درس و هر فصل حد نصاب در نظر می گیریم و اگر میانگین کلاس به آن حد نرسید، آن فصل دوباره تدریس می شود. برای دانش آموزانی که پایین تر از میانگین هستند نیز کلاسهای جداگانه برگزار می شود. یکی دیگر از برنامه های ما یادگیری مشارکتی است که در فرهنگ آموزشی ما نسبتا مغفول است. واقعیت این است که ما به دانش آموز فقط پیروز شدن را یاد می دهیم و او فقط برای شاگرد اول شدن تلاش می کند. فقط پیروز شدن خودش برایش مهم می شود. این تبدیل به عادت در ذهن او می شود و در سطح اجتماعی به فرهنگ تبدیل می شود و تبعات زیادی برای جامعه دارد. ما نمی گوییم شاگرد اول شدن بد است اما تمرکز روی آن باعث بروز رفتارهای غلط می شود. ما می خواهیم به دانش آموز یاد بدهیم که شاگرد اول شدن خوب است اما با هم جلو رفتن هدف ماست. به همین دلیل امسال دانش آموزان در دروس مختلف به هم کمک می کنند. در یادگیری معکوس ویدیوهای آموزشی به دانش آموزان داده می شود تا قبل از آمدن سر کلاس آن را مشاهده کنند. بررسی های ما نشان داده که استفاده از یادگیری معکوس حداقل ۳۰ درصد صرفه جویی در وقت کلاس و بین ۳۰ تا ۷۰ درصد تعمیق یادگیری به وجود می آورد. همه این اعداد و ارقام با تحلیل و بررسی به دست آمده است. یادگیری معکوس فایده جنبی هم دارد و این که می توانیم این ویدیوها را به دست دانش آموزان مستعدی که به هر دلیلی نمی توانند از آموزش مناسب برخوردار شوند برسانیم. این موضوع فقط مربوط به ریاضی و علوم نیست و حتی در درسهای ورزش و هنر هم می شود این فیلمها را تهیه کرد. معتقدم تلفیق روش های یادگیری در حد تسلط، یادگیری مشارکتی و یادگیری معکوس نسخه مناسبی برای آموزش را به وجود می آورد.

برنامه جدیدی در این سال تحصیلی دارید؟

در تابستان زنگی را تحت عنوان مدیریت خود برگزار کردیم که من مسئولیت تدریس آن را به عهده داشتم. در این کلاس توضیح دادم که مدیریت به چه معناست. سپس به مسئله تغییر پرداختم و به دانش آموزان گفتم برای تغییر شرایط موجود که حاصل رفتار فعلی ما است، باید رفتارمان را تغییر دهیم. چند فیلم انگیزشی در همین رابطه به دانش آموزان دادم و از آنها خواستم که این فیلمها را با پدر و مادر تماشا بکنند. همچنین در این کلاس کتاب ۵۵ اصل کلاس داری را خواندیم و بازخوردهای جالبی دریافت کردم. در کلاس راجع به پوشش، آداب تشریفات و زبان بدن هم صحبت کردم. بیش از ۸۰ درصد از دانش آموزان در نظرسنجی راجع به کلاس مدیریت خود خواستار ادامه این کلاس در سال تحصیلی بودند. به دلیل فشردگی کلاس ها امکان برگزاری هفتگی این کلاس را نداریم اما من تلاش می کنم که حداقل ماهی یک بار کلاس مدیریت خود را برگزار کنم.

امسال با پایه های هشتم و نهم کار را ادامه می دهید. چرا پایه هفتم ندارید؟

یکی از موضوعات مهم برای واحد گلستان جا به جایی مدرسه به یک ساختمان بهتر است. ما به دنبال پیدا کردن ملک مناسب در منطقه ۲۲ هستیم اما اگر نتوانیم این ملک را پیدا کنیم ناگزیر هستیم به مناطق دیگر منتقل شویم و اولویت با منطقه ۲ است. به همین علت امسال پایه هفتم نداریم تا بعد از جا به جایی در خدمت دانش آموزان عزیز باشیم.

چه خواسته ای از دانش آموزان و اولیا دارید؟

از دانش آموزان می خواهم امسال برای خودشان یک هدف واقعی را مشخص کنند و برای رسیدن به آن هدف مشخص رفتارشان را تغییر دهند. هر زمانی که حس کردند به کمک نیاز دارند بدون تعارف و خجالت با ما در میان بگذارند. آنچه که در کلاس مدیریت خود را یاد گرفتند به کار بگیرند. از والدین هم درخواست می کنم فیلمها و کتابی را که به دانش آموزان داده ایم را بخوانند و ببینند. بزرگترین حمایت اولیا این است که انتقادات و پیشنهادات را به ما بگویند تا استفاده کنیم. در پایان از اولیای محترم تقاضا دارم؛ همان گونه که تمام داشته های خود را صرف رشد و پرورش فرزندان خود می کنند، بخشی از وقت روزانه خود را هم صرف آنها بکنند. با آنها بخندند، بخوانند، بازی کنند، ورزش کنند و در یک کلام؛ فقط برای آنها کار و تلاش نکنند، بلکه با آنها زندگی کنند.

اخبار پیشنهادی