استقبال از ماه مهر در واحد فرمانیه

* تدریس در دو سطح پایه و تکمیلی، رویکردی جدید در تدریس ریاضی.

در آغاز سال تحصیلی ۹۹-۹۸ با مدیر دبیرستان دوره اول علامه طباطبایی – واحد فرمانیه گفت و گو کردیم. ابوالفضل رستمی از معرفی مشاغل، تحلیل روند آموزش و تشویق دانش آموزان به کارهای گروهی به عنوان اولویت های مدرسه در سال تحصیلی جدید نام برد. وی همچنین در مورد رویکرد جدید در درس ریاضی توضیح داد. این مصاحبه را بخوانید.

آقای رستمی، در فصل تابستان در مدرسه چه گذشت؟

ما در پایگاه تابستانی چند هدف را پیگیری کردیم که با کمک دانش آموزان و اولیا و تلاش همکاران محقق شد. اول نگه داشتن توان علمی دانش آموزان در حد مطلوب برای سال تحصیلی بعدی بود. دوم پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان با برگزاری اردوهایی که برگزاری آن برای اولیا مقدور نیست و یا با سختی زیادی همراه است. و سوم استفاده از فرصت برای آشنایی و ایجاد صمیمیت بین دانش آموزان با هم و با کادر اجرایی مدرسه. برنامه ریزی پایگاه تابستانی از نظر آموزشی و تفریحی به گونه ای بود که بخوبی این اهداف را پوشش داد و تابستان خوبی را پشت سر گذاشتیم.

اهداف و اولیت های مدرسه در سال جدید چیست؟

اول تحلیل و کیفیت بخشی آموزش دبیران و دانش آموزان. در ساختار جدید آموزشی مدرسه، مسئول آموزش وظیفه دارد بیشتر از اینکه در فرایند آموزش درگیر شود، بر تحلیل نتایج آزمونها متمرکز شود. ما کارهای زیادی را در این بخش انجام می دهیم و تحلیل این کارها باعث می شود که هدفمندتر شویم. امسال علاوه بر مسئول آموزشی مشاوران هم به موضوع تحلیل آموزش می پردازند.

هدف دوم توانمندسازی و شرکت دانش آموزان در فعالیت های گروهی است. باید از سنین کودکی و نوجوانی فرهنگ کار گروهی را در ذهن دانش آموزان جا بیندازیم. امسال در تعداد زیادی از برنامه های آموزشی و فرهنگی و ورزشی و پژوهشی و مراسم مدرسه دانش آموزان به چند گروه تقسیم می شوند و گروهی امتیاز می گیرند. این باعث می شود که همه دانش آموزان احساس وظیفه کنند و از یاد دادن چیزی که بلد هستند به دوستانشان دریغ نکنند. معتقدم دانش آموزان زبان هم را بهتر می فهمند  و می توانند در فعالیت های گروهی در هر زمینه ای اعم از آموزشی و ورزشی و پژوهشی و فرهنگی به هم کمک کنند. امسال قسمت مهمی از ارزشیابی در هر بخش به کار گروهی اختصاص دارد.

اولویت سوم مدرسه آشنا کردن دانش آموزان با مشاغل است. بچه ها با تعداد کمی از شغل ها آشنایی دارند و آنها را جزو اهداف خود قرار می دهند. اما وقتی با فارغ التحصیلان دانشگاهی صحبت می کنیم بخشی از آنها از انتخابشان راضی نیستند. این تکلیف ما در مدرسه است که انتخاب های بیشتری پیش روی دانش آموزان قرار دهیم و با معرفی شغل های مختلف به آنها کمک کنیم تا منطقی تصمیم بگیرند.

چه برنامه جدیدی دارید که برای اولین بار در مدرسه اجرا می شود؟

امسال با هماهنگی معاونت آموزشی مجتمع، درس ریاضی در واحد فرمانیه در دو سطح ریاضی پایه و ریاضی تکمیلی آموزش داده می شود. شش زنگ ریاضی در هفته داریم که سه زنگ برای ریاضی پایه و سه زنگ برای ریاضی تکمیلی در نظر گرفته شده است. در بخش ریاضی تکمیلی کل دانش آموزان هر پایه با توجه به سطح و علاقمندی و توانشان در چند سطح تقسیم می شوند و ریاضی می خوانند. همچنین معلم اختصاصی برای هر کدام از سطح ها به کار گرفته می شود.

امسال مدرسه از نظر ظاهری چه تغییری کرده است؟

دو سال است که وارد ساختمان جدید مدرسه شده ایم و احتیاجی به انجام کارهای عمرانی گسترده نداریم. اما در تابستان فضای حیاط و دیوارها، کلاس ها و سالن مدرسه رنگ آمیزی شده است که در نمای داخلی و خارجی مدرسه تاثیر بسیاری داشته است و مدرسه را زیباتر کرده است.

توصیه شما به دانش آموزان در این سال تحصیلی چیست؟

به دانش آموزان توصیه می کنم که کارها را به صورت روزانه انجام دهند و هیچ کاری را به تاخیر نیندازند. با این روش درس خواندن برایشان ساده و لذت بخش می شود.

اخبار پیشنهادی